Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

10 tips voor de nieuwe zorgprofessional

Met deze 10 tips bent u altijd voorbereid op veranderingen in de zorg, nu én in de toekomst.

De focus van de langdurende zorg richt zich steeds meer op aandacht voor het leven van de cliënt, het welzijn en de manier van wonen. Dat vraagt nogal wat van verzorgenden. Met deze 10 tips bent u altijd voorbereid op veranderingen in de zorg, nu én in de toekomst.  

10 tips voor de nieuwe zorgprofessional

1. Ontwikkel uzelf

Stilstand is achteruitgang, gaat het gezegde. Dit geldt ook in het werk. Doe wat u leuk vindt en waar u goed in bent. Wees trots op uw werk. Durf ideeën in te brengen en benoem de dingen die beter kunnen. U bent de expert!

2. Meer ondersteunen en minder zorgen

Heb oog voor de kracht van uw cliënt. Kijk eerst naar de persoon, dan naar het medisch dossier. Iemand heeft meer mogelijkheden dan u denkt. Ga meer relatiegericht dan taakgericht te werk.

3. Werk oplossingsgericht

Als het werken even niet zo lekker loopt of als er een concreet probleem is, bespreek dit dan meteen met uw collega. Bedenk samen een oplossing of verbeteringen.

4. Werk mindful

Concentreert u zich in de tijd die u met de cliënt doorbrengt helemaal op de cliënt. Zorg dat u niet wordt gestoord, zet bewust even andere dingen uit uw hoofd.

5. Use it or lose it!

Help uw cliënt te blijven doen wat hij of zij zelf nog kan!

6. Durf te proberen

Soms moet u aan cliënten uitleggen waarom iets verandert terwijl u daar zelf ook nog aan moet wennen. Veranderen kost energie en tijd. Durf te proberen, fouten te maken en succesvol te zijn.

7. Daarom zorgen!

Uw cliënt is in de eerste plaats ‘gewoon’ een mens met vragen, behoeften en wensen. Kijk eerst naar de persoon en zijn behoefte en dan pas naar zorg en begeleiding. 

8. Doe het samen

Zorg is niet alleen de verantwoordelijkheid van de professional maar iets dat u samen doet. Ga naast uw cliënt en zijn/haar familie staan en bedenk samen hoe u de zorg verdeelt. Zo blijven cliënten en familie in hun kracht en kan u werken vanuit uw professionaliteit.

9. Gebruik uw smartphone

Elke dag worden nieuwe toepassingen bedacht om dingen makkelijker te maken voor zorgprofessionals en cliënten. Bijvoorbeeld voor contact tussen familie, cliënten en medewerkers. Of gewoon voor het regelen van bezoek. Bekijk de themapagina Digitale Communicatie op het kennisplein Zorg voor Beter.

10. Open Vraag

Probeer altijd met een open vraag bij uw cliënten naar binnen te gaan. Elke cliënt is anders en geen dag is hetzelfde.

Wij ondersteunen

Het werk van de zorgprofessional verandert. Hij wordt expert en coach, de cliënt ervaringsdeskundige en regisseur. Dit vraagt ook een andere rol van bestuur en management. Wij ondersteunen uw zorgmedewerkers, zodat ze beschikken over een passende visie en nieuwe vaardigheden en kennis. Bekijk ons aanbod en onze aanpak

Meer informatie over de zorgmedewerker in verandering

Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina via WhatsApp Deel deze pagina op Google+

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '816' in onderstaand controle veld.

1 reactie geplaatst
  • Martin Droog

    schreef op 21 mrt 2017

    Belangrijk is ook om een scheiding aan te brengen in het denken over zorg. Als je spreekt over ouderen krijg je een stempel opgedrukt en dat wordt door ouderen als zeer stigmatiserend ervaren. Twee groepen:

    - Ouderen met gebreken die echt zorg nodig hebben.

    - Vitale ouderen die comfortabele en moderne woningaanpassingen willen hebben. Naar de toekomst toe wordt dat vanzelf zorg.

    Verder is het met regelgeving en informatie naar ouderen heel slecht gesteld. Men weet niet waar men moet zijn voor hulp waardoor veel ouderen niet veilig meer wonen en vereenzamen. Momenteel geef ik steun aan een zorgplatform die momenteel in opbouw is ontwikkeld door iemand die afgestudeerd is bij TU Delft.

    Ook veel informatie over comfortabel wonen en zorgproducten op de website www.thuiscomfort.nl. Verder ben ik bereid om mee te denken in de aanpak van langer thuiswonen van ouderen.

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten