Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

8 belangrijke tips bij grensoverschrijdend gedrag

Tips voor professionals om grensoverschrijdend gedrag naar mensen met een beperking te verminderen

Grensoverschrijdend gedrag zoals kleineren, handtastelijkheden, geen aandacht geven en slaan komt overal voor. Op straat, in gezinnen, op scholen en werkplekken. Het is logisch dat ook mensen met een beperking dit meemaken. Deze tips helpen professionals grensoverschrijdend gedrag naar mensen met een beperking te verminderen.

8 belangrijke tips bij grensoverschrijdend gedrag

1. Erken dat mensen met een beperking risico's lopen

Mensen met een beperking lopen een verhoogd risico om grensoverschrijdend gedrag mee te maken. Onderzoek laat zien dat grensoverschrijdend gedrag en misbruik van mensen met een beperking een wijdverspreid probleem is (Fitzsimons, 2009).

2. Realiseer u dat grensoverschrijdend gedrag in veel vormen voorkomt

In de gehandicaptenzorg is veel aandacht voor seksueel grensoverschrijdend gedrag. Andere vormen krijgen meestal minder aandacht. Zoals psychisch grensoverschrijdend gedrag, verwaarlozing en onthouding van zorg, fysiek grensoverschrijdend gedrag, discriminatie, schenden van rechten en financieel en materieel misbruik.

3. Grensoverschrijdend gedrag kan overal voorkomen

Grensoverschrijdend gedrag kan overal voorkomen, dus ook bij u in de organisatie: u ziet het meestal pas, als u erkent dat het kan voorkomen.

4. Zorg voor een open klimaat

Dit is een klimaat waarin medewerkers, leidinggevenden, ouders en cliënten op een laagdrempelige manier ‘niet pluis- gevoelens’, dilemma’s, twijfels en angsten kunnen bespreken. Dit doen mensen meestal alleen als ze zich veilig voelen.

5. Luister naar mensen met een beperking

Mensen met een beperking maken vaak meer mee dan ouders en begeleiders denken. Veel grensoverschrijdend gedrag blijft, als u er niet naar vraagt, onopgemerkt en gaat dus door.

6. Ken de risico's

Vaak wordt gedacht dat grensoverschrijdend gedrag te wijten is aan één persoon. In werkelijkheid gaat het vaak om een complex samenspel van factoren, waardoor grensoverschrijdend gedrag voorkomt en blijft bestaan.

7. Verminder machtsverschillen

Machtsverschillen liggen vaak aan de basis van grensoverschrijdend gedrag. Door machtsverschillen tussen mensen met een beperking en anderen te minimaliseren, vermindert het risico op grensoverschrijdend gedrag. Soms zijn machtsverschillen onvermijdelijk. Ga er dan op een integere manier mee om.

8. Ga het gesprek aan

Maak grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar: iemand moet de eerste zijn!

Meer informatie over grensoverschrijdend gedrag 

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '496' in onderstaand controle veld.

3 reacties geplaatst
  • Marianne Reij

    schreef op 12 okt 2016

    zie ook de Leidraad Veilige Zorgrelaties www.veiligezorgrelatie.nl !

  • Huib de Jager

    schreef op 12 okt 2016

    Heel herkenbaar dat het zo onherkenbaar is binnen organisaties. Binnen de thuiszorg zijn mensen extra kwetsbaar waar de hulpverlener alleen bij de klant komt.

    Die klant kan het melden, bij een collega of vertrouwenspersoon binnen de organisatie. Het gesprek wordt dan aangegaan met de betreffende collega. Te vaak wordt dan uitgegaan van miscommunicatie of een incident.

    Waar een betreffende zorgverlener vaker boven de radar uitkomt of een geval overduidelijk is dan volgen gesprekken. Die hebben veelal als uitkomst dat er excuses worden aangeboden of beterschap wordt beloofd.

    Deze hulpverlener gaat vervolgens dan weer alleen de zorg aan huis verlenen. Veel klanten klagen niet. Waar hier tijdens een halfjaarlijkse evaluatie naar wordt gevraagd geven klanten aan dat ze discreet willen zijn over de hulpverleners. Die komen immers in de dagen erna weer langs. Dat maakt mensen zeer kwetsbaar.

    Het probleem is dat je het vaak niet keihard kan aantonen. Zo kan het jaren en jaren blijven voortbestaan want ruimte binnen de thuiszorg om dit efficiënt te onderzoeken en effectief aan te pakken is er niet of onvoldoende.

  • Els van Leeuwen

    schreef op 31 jan 2015

    Erg goed dat hier aandacht voor is, ook zeker bij mensen met een beperking. Aandacht, signaleren en anders handelen.

    Daar ga ik voor!

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten