Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

8 belangrijke tips bij grensoverschrijdend gedrag

Tips voor professionals om grensoverschrijdend gedrag naar mensen met een beperking te verminderen

Grensoverschrijdend gedrag zoals kleineren, handtastelijkheden, geen aandacht geven en slaan komt overal voor. Op straat, in gezinnen, op scholen en werkplekken. Het is logisch dat ook mensen met een beperking dit meemaken. Deze tips helpen professionals grensoverschrijdend gedrag naar mensen met een beperking te verminderen.

8 belangrijke tips bij grensoverschrijdend gedrag

1. Erken dat mensen met een beperking risico's lopen

Mensen met een beperking lopen een verhoogd risico om grensoverschrijdend gedrag mee te maken. Onderzoek laat zien dat grensoverschrijdend gedrag en misbruik van mensen met een beperking een wijdverspreid probleem is (Fitzsimons, 2009).

2. Realiseer u dat grensoverschrijdend gedrag in veel vormen voorkomt

In de gehandicaptenzorg is veel aandacht voor seksueel grensoverschrijdend gedrag. Andere vormen krijgen meestal minder aandacht. Zoals psychisch grensoverschrijdend gedrag, verwaarlozing en onthouding van zorg, fysiek grensoverschrijdend gedrag, discriminatie, schenden van rechten en financieel en materieel misbruik.

3. Grensoverschrijdend gedrag kan overal voorkomen

Grensoverschrijdend gedrag kan overal voorkomen, dus ook bij u in de organisatie: u ziet het meestal pas, als u erkent dat het kan voorkomen.

4. Zorg voor een open klimaat

Dit is een klimaat waarin medewerkers, leidinggevenden, ouders en cliënten op een laagdrempelige manier ‘niet pluis- gevoelens’, dilemma’s, twijfels en angsten kunnen bespreken. Dit doen mensen meestal alleen als ze zich veilig voelen.

5. Luister naar mensen met een beperking

Mensen met een beperking maken vaak meer mee dan ouders en begeleiders denken. Veel grensoverschrijdend gedrag blijft, als u er niet naar vraagt, onopgemerkt en gaat dus door.

6. Ken de risico's

Vaak wordt gedacht dat grensoverschrijdend gedrag te wijten is aan één persoon. In werkelijkheid gaat het vaak om een complex samenspel van factoren, waardoor grensoverschrijdend gedrag voorkomt en blijft bestaan.

7. Verminder machtsverschillen

Machtsverschillen liggen vaak aan de basis van grensoverschrijdend gedrag. Door machtsverschillen tussen mensen met een beperking en anderen te minimaliseren, vermindert het risico op grensoverschrijdend gedrag. Soms zijn machtsverschillen onvermijdelijk. Ga er dan op een integere manier mee om.

8. Ga het gesprek aan

Maak grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar: iemand moet de eerste zijn!

Meer informatie over grensoverschrijdend gedrag 

Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina via WhatsApp Deel deze pagina op Google+

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '262' in onderstaand controle veld.

7 reacties geplaatst
  • T. Huisman

    schreef op 30 apr 2017

    Er komen ook excessen voor en misstanden maar meestal is het zo dat de desbetreffende hier niks van overkomt omdat zij in een machtspositie zitten en zich verheven boven de wet voelen. Je bent daar alleen in een afhankelijkheidspositie. Ze kunnen van alles met je doen als je alleen bent en in een afhankelijkheidspositie bent. Je moet met macht kunnen omgaan en goed naar de mensen luisteren wat zij willen en dat zij hier in serieus genomen worden. Er zijn kwetsbare mensen bij maar dit betekent niet dat je er zomaar van alles mee kan doen wat zij alleen willen zonder die ander te vragen. Mensen op het hart trappen en op de ziel trappen is daarom ook gemeen. Als je hier tegen gehard bent zullen ze het misschien ook minder doen want dan zien ze dat ze er geen plezier aan beleven en dan houden ze snel op. Je moet wel rekening houden met iemand z"n gevoelens. De meerderheid zal dat wel kunnen maar er zijn er ook bij die weten het niet maar ik hoop van wel. Mensen mogen zich niet gekweld voelen en moeten zich veilig voelen. Respect voor andermans opvattingen.

  • T. Huisman

    schreef op 30 apr 2017

    Ze hebben ook en bewonersraad waar iedere bewoner aan deel kan nemen. Zij geven het advies hoe het beleid het beste kan zijn met betrekking tot hoe zij de dingen zien van wat er moet gebeuren.

  • T. Huisman

    schreef op 30 apr 2017

    Zorgen dat er een protocol aanwezig is. Voordat ze iets doen met de client bewoner overleggen en de familieleden Soms vroeger ze gegevens op achter je rug om en ook gegevens dossiers van mijn ouders en dat zonder medeweten des persoons. Als je hun er op aansprak dan gaf men een trap na. Macht en arrogantie hun houding was hooghartig en deed aan publieke eerkrenking wat een onrechtmatige daad is. Oppervlakkig diagnosen indoctrineren hersenspoelen en zonder medeweten uitspelen aan anderen zonder de omgeving en persoon er bij te betrekken. Het ging volledig buiten je om en kan zeggen dat het eerder psychologische en geestelijke mishandeling is geweest wat ze hebben gegeven uit machtsstreven en overcompensatie wat het algemene belang en doel niet dient. Je zit nog wel dagen in een negatieve sfeer en wat jij belangrijk vindt houden ze geen rekening ,mee. Ze hadden toch een voorbeeldfunctie en zaten in een machtspositie. Je met nagaan waarom is diegene kwaad wordt er geestelijk geweld toegepast bij onmacht door het personeel. Soms lees je dat iemand wel dagen lang in een separeer zit.omdat er geen plaats is of andere mogelijkheden zijn of tijdgebrek of personeelstekort werkdruk en bezuinigingen. . .

  • bert eikhout

    schreef op 20 jan 2017

    Ik zou graag weten waar je de grenzen legt bij een erg complexe groep. Ik werk met een grote groep, adhd, nah, dementie, odd, autisme, hoogbegaafd, lvb, laag sociaal milieu. heren en dames. Samen met vrijwilligers en mz. Ook stagiaires. Heb last van grote mond naar begeleiding, nazi-groet, middelvinger, slaan op de billen, fluiten naar..... enz. enz. Vooral door de odd en de nah. excuus voor het taalgebruik. Scheelt erg veel uitleg. Gr. Bert.

  • Marianne Reij

    schreef op 12 okt 2016

    zie ook de Leidraad Veilige Zorgrelaties www.veiligezorgrelatie.nl !

  • Huib de Jager

    schreef op 12 okt 2016

    Heel herkenbaar dat het zo onherkenbaar is binnen organisaties. Binnen de thuiszorg zijn mensen extra kwetsbaar waar de hulpverlener alleen bij de klant komt.

    Die klant kan het melden, bij een collega of vertrouwenspersoon binnen de organisatie. Het gesprek wordt dan aangegaan met de betreffende collega. Te vaak wordt dan uitgegaan van miscommunicatie of een incident.

    Waar een betreffende zorgverlener vaker boven de radar uitkomt of een geval overduidelijk is dan volgen gesprekken. Die hebben veelal als uitkomst dat er excuses worden aangeboden of beterschap wordt beloofd.

    Deze hulpverlener gaat vervolgens dan weer alleen de zorg aan huis verlenen. Veel klanten klagen niet. Waar hier tijdens een halfjaarlijkse evaluatie naar wordt gevraagd geven klanten aan dat ze discreet willen zijn over de hulpverleners. Die komen immers in de dagen erna weer langs. Dat maakt mensen zeer kwetsbaar.

    Het probleem is dat je het vaak niet keihard kan aantonen. Zo kan het jaren en jaren blijven voortbestaan want ruimte binnen de thuiszorg om dit efficiënt te onderzoeken en effectief aan te pakken is er niet of onvoldoende.

  • Els van Leeuwen

    schreef op 31 jan 2015

    Erg goed dat hier aandacht voor is, ook zeker bij mensen met een beperking. Aandacht, signaleren en anders handelen.

    Daar ga ik voor!

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten