Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

7 tips voor persoonsgerichte voorbereiding van het consult

Bereid uzelf en uw patiënten goed voor op een consult met deze 7 tips.

Wilt u uzelf en vooral ook uw patiënten goed voorbereiden op het consult? Deze 7 tips helpen u op weg!

1. Gebruik een geschikte vragenlijst

Gebruik een voor de patiënt geschikte vragenlijst uit het 'Overzicht vragenlijsten ter voorbereiding op een chronisch zieken-consult'. Bekijk het overzicht onderaan dit artikel.

2. Bied de juiste materialen aan

Bied materialen aan in de wachtkamer die de patiënt bewust maken van zijn eigen rol, bijvoorbeeld de kaarten van ‘Mijnzorgveilig’. Deze staan onder dit artikel vermeld.

3. Zorg voor assistentie

Is een patiënt niet in staat om vragenlijsten in te vullen, of zich op een andere manier voor te bereiden? Een naaste kan dit wellicht wel.

4. Wees betrokken

Wees bereid om echt naast de patiënt te gaan staan en je eigen (medische) agenda nevengeschikt te maken.

5. Stel de juiste vragen

Stel de patiënt bij aanvang van het consult actieve vragen zoals:

  • Hoe heeft u zich voorbereid op het consult?
  • Met welke vraag of verwachting kwam u hier naartoe?
  • Waar wilt u het over hebben?

6. Maak concrete afspraken

Sluit het consult af met concrete afspraken over de voorbereiding van de volgende afspraak. Vraag welke voorbereiding past bij de patiënt. Vraag ook wat hij hierin van de zorgverlener of –organisatie verwacht.

7. Bekijk de mogelijkheden van de Health Communicator

Via een ICT-toepassing, de Health Communicator, kunnen patiënten in de wachtkamer in hun eigen taal (Turks, Marokkaans, Nederlands en Engels) gestandaardiseerde vragenlijsten beantwoorden over hun klacht. De huisarts kan de antwoorden in zijn Huisartsen Informatie Systeem (HIS) inzien en hierdoor beter geïnformeerd en gericht aan het consult beginnen. Het systeem combineert een digitaal pre-consult, consultondersteuning en wachtkamervoorlichting.

Meer weten?

Vilans helpt organisaties bij het implementeren van persoonsgerichte zorg.

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '194' in onderstaand controle veld.

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten