Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

5 tips om NAH bij kinderen en jongeren te signaleren

Hoe kunt u NAH bij kinderen en jongeren signaleren? En waar vindt u passende zorg? Vilans geeft 5 tips.

Met deze 5 tips kunt u niet-aangeboren hersenletsel (NAH) bij kinderen en jongeren signaleren en verwijzen naar passende zorg.

1. Gebruik de NAH-in-beeld kaart

Op de voorzijde van deze kaart vindt u vragen die u kunt stellen aan ouders en andere betrokkenen voor het signaleren van niet-aangeboren hersenletsel (NAH). Op de achterzijde zijn mogelijke oorzaken van hersenletsel bij kinderen en jongeren weergegeven.

2. Neem een signaleringslijst af

Als een ouder of andere betrokkene bevestigend antwoord geeft op de vragen van de NAH-in-beeld kaart, neem dan de ‘Signaleringslijst voor kinderen en jongeren met NAH’ af om mogelijke gevolgen van hersenletsel verder in kaart te brengen. De uitkomsten op de vragenlijst helpen beslissen of doorverwijzing naar een specialist gewenst is, zoals een revalidatiearts.

3. Informeer bij het regionale hersenletselteam

Indien u op basis van de NAH-in-beeld kaart of de signaleringslijst een vermoeden heeft van NAH en de problemen staan de ontwikkeling van het kind of de jongere in de weg, verwijs dan naar een specialist in uw regio. Voor advies over beschikbare zorg in de regio kunt u terecht bij het regionale hersenletselteam.

4. Attendeer het gezin op mogelijkheden voor begeleiding

De gevolgen van het NAH treffen niet alleen het kind zelf, maar ook ouders, broertjes en zusjes, en andere familieleden. Sommige gezinnen lukt het zelf een nieuw evenwicht te vinden, andere gezinnen hebben begeleiding of behandeling nodig. In het hele land is NAH-specifieke gezinsbegeleiding beschikbaar, waarbij een begeleider met kennis van NAH in de thuissituatie komt na de ziekenhuis- en revalidatiefase.

5. Attendeer begeleiders in het onderwijs op het NAH-Onderwijsprotocol

In het onderwijs is de handelingsverlegenheid rondom het begeleiden van leerlingen met NAH vaak groot. In het NAH-Onderwijsprotocol vinden begeleiders en docenten handelingsadviezen bij de diverse gevolgen van NAH: hoe begeleiden zij een leerling die moeite heeft met het plannen en organiseren van zijn werk? En hoe kunnen zij een leerling het beste helpen als hij instructies steeds vergeet?

Meer informatie over NAH

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '71' in onderstaand controle veld.

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten