Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Waarom bereikt veel kennis de werkvloer niet?

Waarom bereikt veel actuele kennis rondom zorg de werkvloer niet? Met die kennis had Evelien namelijk in het verleden heel andere keuzes gemaakt...

“Waarom heb ik dat nooit geweten?” Sinds ik als junior medewerker bij Vilans werk, komt die vraag vaak in mij op. Met de kennis die ik nu heb, dankzij mijn werk bij dit kenniscentrum, had ik als zorgmedewerker zoveel dingen effectiever en efficiënter aangepakt.

Alleen kennis ≠ goede zorg

Alleen het aanbieden van nieuwe kennis in de vorm van richtlijnen en protocollen geeft geen garantie voor de juiste zorg in de praktijk. Het heeft immers niet voor niets zo lang geduurd voordat er niet meer standaard gedesinfecteerd werd voor subcutane injecties. Met het sneller implementeren van nieuwe kennis zou de kwaliteit van zorg een stuk beter zijn. In de praktijk heb ik als verpleegkundige zelf mogen ervaren dat zorg verlenen volgens de recente inzichten nog niet zo eenvoudig is. Ik vraag me af: Waarom en waar blijft deze kennis hangen?

Routine en vanzelfsprekendheid

Ondanks mijn gedrevenheid, enthousiasme en leergierigheid verleende ik ook soms onbewust niet de juiste zorg. Ik spoelde bijvoorbeeld standaard twee keer per week de blaas van Mevrouw Janssen, omdat de arts dit had voorgeschreven. Maar achteraf had ik misschien alleen de katheter hoeven spoelen. Dagelijks verving ik de urineopvangzak van Meneer Pieters, omdat dit zo ‘lekker fris’ was. Terwijl dit de kans op infecties alleen maar verhoogde. En ik zwachtelde dagelijks de dikke benen van mevrouw Karels met korte rekzwachtels. Maar die waren na de lunch alweer afgezakt. Ik stond er destijds niet bij stil dat dit ook anders kon. Ik was nou eenmaal niet op de hoogte van modernere en betere alternatieven.

Wat is er nodig?

Hoe kan nieuwe kennis de werkvloer eerder bereiken? De recente kennis en inzichten zijn op dit moment nog vaak ‘verpakt’ in dikke richtlijnen, zorgprogramma’s en protocollen, die niet toegankelijk en overzichtelijk zijn voor alle zorgprofessionals. Daarnaast moet volgens mij in elk team minimaal één zorgprofessional zich wekelijks afvragen “Leveren we nog steeds de juiste zorg?” en “Waarom doen we dit nog?” Door de dagelijkse drukte, routine en vanzelfsprekendheid, vergeten we ons af te vragen of onze handelingen wel zinvol zijn.

Als net afgestudeerde HBO-V-er had ik nog geen routines ontwikkeld én ik durfde de waarom-vraag aan collega’s te stellen. Maar alleen het stellen van deze vraag is niet voldoende. Had ik destijds maar de juiste kennis tot mijn beschikking. Dan had ik met een goede onderbouwing kunnen reageren op het antwoord “We doen het al jaren zo”.

Kortom, als de kennis toegankelijker en overzichtelijker wordt én als we op de werkvloer vaker stil staan bij de vraag ‘waarom doen we dit?’, dan ben ik ervan overtuigd dat we samen goede kwalitatieve en effectieve zorg verlenen!

Deze weblog is geschreven door Evelien Siegerink

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '104' in onderstaand controle veld.

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten