Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Zelfmanagement: SMART is uit, FUZZY is in!

FUZZY is het nieuwe hulpmiddel bij het stellen van doelen: hoe FUZZY ben jij? Lees het blog van Jeanny Engels.

Neem jij je ook wel eens iets voor en dan blijkt het moeilijker dan gedacht? Zo neem ik me al een tijdje voor om dit blog te schrijven. Vandaag vind ik dat het er echt van moet komen. Dus kruip ik achter mijn computer en begin mijn gedachten op een rijtje te zetten.

Hoe FUZZY ben jij?

Hoe begon het? In maart nam ik deel aan een focusgroep over doelen stellen voor zorgprofessionals. Daar viel de term FUZZY. Een verrassende nieuwe term voor SMART. SMART,  de vijf letters waarmee doelen stellen concreet werd (Specifiek, Meetbaar, Aantrekkelijk, Realistisch en Tijdgebonden) lijkt uit te zijn; FUZZY is in!

FUZZY staat voor: 

  • Feestelijk: mensen moeten er lol in hebben om voor het halen van de doelstelling te gaan.
  • Uitdagend: het doel moet spannend zijn, op het randje van het haalbare. Een doel moet liefst bijna onmogelijk zijn.
  • Zuiver: het doel moet weergeven wat je echt wilt.
  • Zinnelijk: mensen moeten een prettig opwindend gevoel hebben bij een doelstelling.
  • Yes!: een doelstelling moet enthousiasme oproepen. Yes!

Doelen stellen; hoe doe je dat?

In veel zorgstandaarden en richtlijnen voor zorgprofessionals is het gezamenlijk met de patiënt opstellen van betekenisvolle doelen een relevante stap in het geven van ondersteuning bij zelfmanagement. Maar
onder zorgverleners blijken nog veel vragen te leven over hoe je nu precies doelen stelt met patiënten. En patiënten zijn vaak wel gemotiveerd om hun gedrag te veranderen, maar weten niet goed hoe ze dat moeten aanpakken. Zorgprofessionals adviseren wel om te stoppen met roken of meer te bewegen, maar het blijft vaak bij een eenmalig advies. Deze adviezen bieden patiënten te weinig houvast of worden niet vertaald in een concreet hulpaanbod. Terwijl een deel van de patiënten wel behoefte heeft aan meer concrete hulp. 

Methoden, technieken en interventies

Hoe formuleer je op een efficiënte, effectieve en misschien wel feestelijke manier doelen samen met de patiënt? De Zuyd Hogeschool trok zich deze vraag aan. In mei 2012 is het RAAK Pro Project ‘Naar interprofessionele zelfmanagementondersteuning in de eerste lijn’ van start gegaan. In dit project werken samen: de Zuyd Hogeschool Heerlen, Universiteit Maastricht, Vilans en een aantal partners uit de praktijk en onderzoekswereld. Het doel is om methoden, technieken en interventies te ontwikkelen die het opstellen van doelen en actieplannen bevorderen. Deze zijn vervolgens inzetbaar in gesprekken tussen zorgprofessionals en patiënten, maar ook binnen een interprofessioneel team.

Yes!

Vandaag roep ik: Yes! Het blog is klaar. Het enige waar ik nu nog naar uit zie, zijn reacties op dit blog. Wie wil ons laten weten hoe FUZZY (of SMART) jij bent en wat het succesvol maakt? Welke ervaringen heb jij met het stellen van doelen met patiënten? Welke hulpmiddelen gebruik je hierbij? Welke voordelen zie je? Wat vind je lastig? Of ken je voorbeelden van hoe andere zorgverleners het stellen van doelen met patiënten succesvol aanpakken? Laat het me weten. Ik ben heel benieuwd. Alle andere reacties zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '901' in onderstaand controle veld.

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten