Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

‘Dood aan de protocollen’

Marleen Versteeg van Vilans breekt een lans voor het gebruik van protocollen.

Toen ik onlangs adverteerde met een vacature voor protocollenschrijver, was een van de reacties een Twitterbericht: ‘Dood aan de protocollen!’ Wat deze Twitteraar precies bedoelde moet ik raden, maar dat hij niet warm loopt voor protocollen is duidelijk. Mijn ervaring is ook dat het adviseren van organisaties over het oplossen van hun problemen beter scoort dan het schrijven en verkopen van protocollen. Protocollen hebben nu eenmaal een wat regelzuchtig en bureaucratisch image.

Volgens mij zijn er 3 manieren om naar protocollen te kijken:

  • als blauwdruk
  • als aanleiding voor discussie
  • als toevoeging aan de kwaliteit van leven van de cliënt

Protocollen zijn wel degelijk interessant! Het ligt er aan hoe je ze gebruikt. Dit blijkt wel uit het verhaal van verpleegkundige Evelien en mevrouw Vikram, een oudere hindoestaanse mevrouw met suikerziekte.

Een protocol als blauwdruk

‘Nog even snel langs bij mevrouw Vikram om haar insuline te spuiten en dan zit mijn werkdag erop’, denkt Evelien. Ze opent het zorgdossier van mevrouw Vikram en ziet een vetgedrukte zin in het protocol over het toedienen van insuline. ‘Draag zorg voor dubbele controle van de medicatie’, staat er. ‘Dat is waar ook’, denkt Evelien, ‘dat moet volgens de nieuwe richtlijnen.’

Nadat Evelien de juiste insuline en de juiste hoeveelheid in de insulinepen heeft opgetrokken en gecontroleerd, maakt ze een fotootje van de op de toedienlijst aangegeven dosering en stuurt deze naar de zorgcentrale. Vervolgens belt ze de zorgcentrale en vraagt de medewerker via het beeldscherm de ingestelde dosering te controleren. Het klopt en ze spuit de insuline in het been van mevrouw Vikram. Tevreden stapt Evelien in de auto op weg naar de teampost. Evelien voert de handeling uit zoals beschreven in het protocol.

Prima toch?

Een protocol als aanleiding voor discussie

In de teampost treft Evelien haar collega Barbara. ‘Wat vind jij van de laatste versie van het protocol over het toedienen van insuline?’ vraagt Barbara aan Evelien. ‘Het is wat extra werk’ zegt Evelien, ‘maar we werken volgens de laatste richtlijnen en dat vind ik wel heel goed’. ‘Nou’, zegt Barbara, ‘om nu bij elke cliënt de insuline dubbel te controleren met de zorgcentrale vind ik toch wel betuttelend’. Je kunt dat toch samen met cliënt of met diens mantelzorger doen?’
 
‘Is dat zo?’, vraagt Evelien zich af, ‘Maar, hoe doe je dat dan? Mevrouw Vikram weet bijvoorbeeld soms niet welke dag het is. Maar ze heeft al jaren suikerziekte en weet precies hoeveel insuline ze nodig heeft. Als ik haar dochter vraag om met mij de insuline te controleren, zou dat ook kunnen? Ik ben benieuwd hoe mijn collega’s dit doen? Dat wil ik bespreken in het komende teamoverleg.’

Evelien is aan het denken gezet door haar collega. In plaats van domweg het protocol uitvoeren wil ze weten hoe zelfredzaam en wilsbekwaam mevrouw Vikram is en welke rol haar mantelzorg kan hebben.

Professioneel toch?

Een protocol met waarde voor de cliënt

Evelien wordt gebeld door de zorgcentrale als ze de auto instapt om naar huis te gaan. ‘Wil je nog even bij mevrouw Vikram langsgaan voor je naar huis gaat? Ze voelt zich niet lekker’. Evelien redeneert direct: ‘Even haar bloedglucosewaarde controleren, misschien ligt het daar aan.’

Nadat ze de controle heeft uitgevoerd, blijkt de bloedglucose van mevrouw Vikram inderdaad te hoog. Evelien vraagt zich af hoe dit komt. ‘Het valt me op dat u vaak na het weekeinde te hoge bloedglucosewaardes heeft. Wat gek!’ zegt Evelien tegen mevrouw Vikram. ‘Ach kind, dat is helemaal niet gek’, antwoordt deze. ‘Ik kan als mijn familie op zondag al dat lekkere eten voor me meeneemt toch niet zeggen dat ik een dieet heb voor mijn suikerziekte?’

‘Ze moet zich gewoon aan haar dieet houden, dan is haar bloedglucosewaarde goed’, vindt Evelien. ‘Maar in de hindoecultuur is familie erg belangrijk, en mevrouw Vikram heeft verder niemand! Lekker eten meenemen is de manier waarop de familie haar zorg voor mevrouw Vikram uitdrukt. Zij heeft geen problemen met de te hoge bloedglucosewaardes, maar ik heb toch mijn verantwoordelijkheid als professional, ik kan dit toch niet zo laten! Zou ik de huisarts kunnen vragen de dosis insuline op te hogen op de dagen dat haar familie komt?’

Evelien overlegt met zichzelf. Ze wikt en weegt. Hoe kan ze rekening houden met wat voor mevrouw Vikram belangrijk is en ook een goede zorgverlener zijn?

Een uitdaging toch?

Wat vind jij? Dood aan de protocollen?

Ik denk dat protocollen handig zijn wanneer je wilt weten hoe je iets moet doen. Protocollen worden interessant en voegen iets toe wanneer ze botsen met de werkelijkheid van de professional en die van de cliënt. Wat vind jij?

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '889' in onderstaand controle veld.

36 reacties geplaatst
  • Marleen Versteeg

    schreef op 01 apr 2016

    Gelukkig lees ik in de reacties dat de meesten van jullie vinden dat je ook moet overleggen met de client over wat die prettig vindt. Maar hoe ver ga je? Stel een client die insuline gebruikt wil graag een dagje naar de stad. Jij hebt geen tijd. De vrijwiilliger die toevaliig een moeder heeft met diabetes, die zij regelmatig spuit, wil wel mee naar de stad. Ze wil ook de insulien wel spuiten. De client vindt het goed en is blij! En jij?

  • Daphne

    schreef op 15 mrt 2016

    Protocollen zijn niet voor niets. Je kan ze zien als 'zo moet je handelen' maar ook als 'richtlijnen'. Ik vind dat er iets meer rekening gehouden mag worden met de zorgvrager. Als er een andere oplossing gevonden kan worden die ook goed is en de zorgvrager toestemming krijgt van het team moet dit kunnen vind ik.

  • kim

    schreef op 15 mrt 2016

    Ik vind het heel goed dat er protocollen zijn. Hierdoor werken de mensen in een bedrijf/instelling hetzelfde waardoor er geen onduidelijkheden zijn en minder fouten gemaakt worden. Wel ben ik van mening dat je wel iets ervan af mag wijken maar wel met achterliggende gedachte met hoe het wel moet.

  • Nina

    schreef op 11 mrt 2016

    Protocollen zijn niet voor niets opgesteld. Door je aan de protocollen te houden worden er minder fouten gemaakt en dat is belangrijk

  • Britt

    schreef op 10 mrt 2016

    Protocollen zijn niet voor niets gemaakt, dus ik vind dat je je daaraan moet houden. Door je aan de protocollen te houden voorkom je fouten en kan je betere zorg aan de cliënt leveren.

  • Laura

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik vind het heel erg belangrijk dat er via protocollen gewerkt wordt. De protocollen zijn er niet voor niets, door je aan de protocollen te houden wordt het maken van fouten minder. Dit is de grootste reden dat ik het gewoon belangrijk vind om de protocollen na te leven. Wel vind ik dat je iets mag afwijken van de protocollen, je mag er wel je eigen draai aan geven.

  • Angela

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik vind dat protocollen belangrijk zijn in een bedrijf. Een protocol zorgt voor duidelijke regels en voorkomt fouten. Ook als je niet meer weet hoe iets moet kan je het opzoeken in een protocol

  • melissa

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik ben het er mee eens dat er protocollen moeten zijn en dat er gewerkt moet worden naar die protocollen. want dan heb je voor je zelf iets achter de hand en kan je ook je werk goed doen.

    ook ben ik er mee eens dat iedere werknemer op de hoogte moet zijn van de protocollen

  • Gera

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik vind dat protocollen zeker belangrijk zijn. Zo zijn alle zorgverleners op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij een zorgvrager. Een protocol moet worden aangepast aan de zorgvrager want geen een zorgvrager is hetzelfde.

  • Nadine

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik ben het er mee eens dat protocollen belangrijk zijn voor je werk. Het zorgt voor duidelijkheid en je hebt altijd iets om op terug te vallen wanneer iets misgaat of wanneer je even niet weet hoe je het beste kunt handelen in een situatie.

  • sharon

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik vind dat protocollen zeker wel nut hebben. Door de protocollen heb je een backup, dus als er iets mis is gegaan kun je kijken naar de protocollen en dan kom je er achter wat er mis is gegaan, zodat dit de volgende keer voorkomen kan worden.

  • Linde

    schreef op 10 mrt 2016

    Protocollen moeten wel worden nageleefd..... Als niemand dat doet zou iedereen zijn eigen ideeën inbrengen en of dat nou zo slim is....

    Persoonlijk vind ik wel dat protocollen wel iets 'aangepast' mogen worden maar alleen als de cliënt hiermee eens is. Daarnaast moet de organisatie die dit van plan is wel met hele goede argument komen waarom ze zich niet aan het opgestelde protocol houden.

  • Laura

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik vind wel degelijk dat protocollen nut hebben, en belangrijk zijn in de dagelijkse verzorging van de cliënt. Op deze manier is het ook duidelijk voor de zorggevers wanneer ze wel of niet volgens de richtlijnen van hun instantie/bedrijf werken, zo kun je toekomstige misverstanden vermijden

  • Fienne

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik ben het er mee eens. Protecollen zijn erg belangrijk voor je werk, zonder protecollen kun je je werk niet goed doen. Je hebt criteria voor je handelen (protocollen) nodig om je werk goed te kunnen uitvoeren.

  • Kim

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik vind dat protocollen zeker wel nut hebben. Door de protocollen heb je een backup, dus als er iets mis is gegaan kun je kijken naar de protocollen en dan kom je er achter wat er mis is gegaan, zodat dit de volgende keer voorkomen kan worden.

    Wel vind ik dat er gekeken moet worden naar de cliënt en niet zomaar domweg een protocol aanhouden, terwijl dit misschien helemaal niet werkt voor de cliënt.

  • Joanne

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik ben het er mee eens dat er protocollen moeten zijn en dat er gewerkt moet worden naar die protocollen. Ik denk wel dat dit moet gaan in overleg met de cliënten.

  • Sanne

    schreef op 10 mrt 2016

    protocollen zijn belangrijk om je werk zorgvuldig uit te kunnen voeren. Daarnaast is het belangrijk om per individu een andere begeleiding te geven.

    Iedereen moet wel op de hoogte zijn van de protocollen zodat hij/zij weet wat daarin de regels zijn.

  • Remco

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik denk dat protocollen wel handig en je weet wat je moet doen, maar je mag er ook wel een beetje van afwijken.

  • Maaike

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik vind dat iedere zorgverlener op hoogt moet zijn van de protocollen en ook volgens de protocollen moet kunnen werken.

    Door middel van een protocol is het zeker dat je niks verkeerd doet en geen verkeerde medicatie kan geven.

  • Marijn

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik ben van mening dat protocollen nuttig zijn. Als je werkt vanuit de protocollen kan je je werk zorgvuldig uitvoeren.

    Wel moet er nog steeds gekeken worden naar de individuele persoon en hoe je het beste je werk kan uitvoeren.

  • Lisa

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik vind dat protocollen wel degelijk nut hebben, en belangrijk zijn in de dagelijkse verzorging van je cliënt.Zo is het ook duidelijk voor de zorggevers wanneer ze wel of niet volgens de richtlijnen van hun bedrijf werken, zo kun je toekomstige misverstanden vermijden

  • meta

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik vind het belangrijk dat zorgverleners wel volgens de protocollen werken maar als een zorgvrager anders wilt worden verzorgd moet dit ook kunnen. Volgens protocollen werken is wel het beste zodat iedereen hetzelfde handelt en iedereen weet hoe je handelingen moet uitvoeren zodat er goede zorg wordt geleverd.

  • Olga

    schreef op 07 mrt 2016

    Door het gebruik van protocollen heb je een goede basis om je professioneel in te zetten. Omdat iedere zorgvrager andere normen en waarden heeft, vind ik het belangrijk om die ook na te leven en ze te zien als een individu met ieder een eigen 'gebruiksaanwijzing'.

  • shauni

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik vind dat je altijd moet werken via de protocollen.

    Voor de cliënten waar het net iets anders gaat heb je een individueel protocol die je dan moet volgen.

    Ik vind dat belangrijk omdat die protocollen niet voor niks zijn samengesteld en dat, dat dan waarschijnlijk de beste manier is.

  • Maartje

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik vind dat protocollen de kwaliteit van de zorg verbeteren maar in sommige gevallen kan het je in het werk belemmeren. omdat bij bepaalde werkzaamheden dit tot onnodig extra werk lijdt.

    ik zou er dan voor kiezen om het protocol zo aan te passen zodat er efficiënt maar ook adequaat gewerkt wordt.

  • Lieve

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik ben van mening dat protocollen wel degelijk iets toevoegen aan zorg van dit moment. Door middel van protocollen is er meer zekerheid dat de handeling goed wordt uitgevoerd en wordt er gezorgt dat er een dubbele chek is. Ik vindt daarin tegen wel dat je het protocol niet teveel vast moet houden omdat er dan geen ruimte is voor de cliënt. De cliënt is soms toe aan verandering en soms is het handelen volgens het protocol niet mogelijk. Waardoor je dus niet meer volgens protocol kunt handelen.

  • Sanne

    schreef op 07 mrt 2016

    Hallo,

    Ik vind dat protocollen erg goed zijn en hieraan gehouden moet worden. Wel ben ik van mening dat er in overleg met de cliënt zelf ook veel mogelijk moet zijn. ik denk dat je hiermee ook je professionaliteit kunt laten zien.

  • Jessica

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik vind protocollen handig en effectief om mee te werken,

    want je kunt precies zien hoe je moet handelen en zo word het voor de client ook duidelijk en overzichtelijk wat je precies gaat doen.

  • Sanne

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik vind het gebruik van protocollen dubbel, aan de ene kant wil je jezelf professioneel inzetten door deze te gebruiken, maar wat als de cliënt anders verzorgd wilt worden? Ik denk dat in overleg met de cliënt en het team duidelijk gemaakt moet worden of het protocol strikt nagestreefd moet worden, of dat de cliënt aanpassingen wilt toevoegen. Het leven en de behoeften van de cliënt gaan in mijn opzicht altijd voor.

  • Justin van Baal

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik ben het hier mee eens. De protocol is oud en dood. Je moet kijken naar de cliënt zelf en niet naar het protocol zoals hierboven ook beschreven. Die regeltjes maken het er niet leuker op en regelmatig komt het voor dat je toch een andere weg in moet slaan dan de protocol aangeeft. Zelf word ik wel eens moe van de protocollen in de onderwijswereld, ieder kind is anders en je moet per kind kijken wat goed voor hem of haar is. De professional is bevoegd om de werkzaamheden uit te voeren en weet dus waar hij mee bezig is, wel kan je 1 keer in de zoveel tijd een bijscholingsdag organiseren. Dat lijkt mij een beter idee.

  • Sjoerd

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik ben er mee eens, ik vind dat er altijd protocollen moeten zijn. Hierdoor zie je kleine of misschien wel grote problemen niet over het hoofd. Zoals het voorbeeld in de verpleegkunde is het belangrijk goed te controleren aan hand van protocollen. Denk hierbij ook aan werkzaamheden in de bouw, als er niet volgens te protocollen wordt gewerkt kan er veel mis gaan, dit kan tevens gevaarlijk zijn voor andere mensen en de samenleving. Dus protocollen moeten blijven.

  • Manon

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik vind dat alle instellingen zich aan protocollen moeten houden, ze zijn er niet voor niets toch?

    En protocollen maken het werk overzichtelijk.

  • Nienke

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik vind dat protocollen erg belangrijk zijn in het werkveld. Deze protocollen zijn er niet voor niets en ze zijn zo gemaakt dat het zowel veilig voor de client is als voor jezelf. Dat het nou iets meer werk kost om het op de richtlijnen van het protocol te volgen is toch niet te veel gevraagd. Daarom denk ik dat protocollen nodig zijn binnen zorginstellingen.

  • Celine

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik vind dat zorgverleners altijd volgens protocollen moeten werken. Die protocollen zijn er niet voor niets toch?

    Om alles duidelijk te houden en om nergens fouten te maken lijkt mij het de beste oplossing om altijd protocollen na te leven.

  • Marleen Versteeg

    schreef op 14 sep 2015

    Dag Tiny

    Dank voor je reactie!

    Het is makkelijker gezegd dan gedaan!

    Hoe bepaal je als zorgprofessional wanneer je afwijkt van een protocol?

    Marleen

  • Tiny Janssen

    schreef op 11 sep 2015

    In een zorgwereld die zijn balans zoekt met zelfsturende teams, ZZP-ers en een steeds complexere zorgvraag van clienten, zijn goede protocollen onmisbaar om de kwaliteit van zorgverlening te bewaken! Niet als wet maar als kader. Natuurlijk blijf je als professional zelf nadenken, maar door het gebruik van protocollen mag de client erop vertrouwen dat de zorghandelingen verantwoord gebeuren.

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten