Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

‘Dood aan de protocollen’

Marleen Versteeg van Vilans breekt een lans voor het gebruik van protocollen.

Toen ik onlangs adverteerde met een vacature voor protocollenschrijver, was een van de reacties een Twitterbericht: ‘Dood aan de protocollen!’ Wat deze Twitteraar precies bedoelde moet ik raden, maar dat hij niet warm loopt voor protocollen is duidelijk. Mijn ervaring is ook dat het adviseren van organisaties over het oplossen van hun problemen beter scoort dan het schrijven en verkopen van protocollen. Protocollen hebben nu eenmaal een wat regelzuchtig en bureaucratisch image.

Volgens mij zijn er 3 manieren om naar protocollen te kijken:

  • als blauwdruk
  • als aanleiding voor discussie
  • als toevoeging aan de kwaliteit van leven van de cliënt

Protocollen zijn wel degelijk interessant! Het ligt er aan hoe je ze gebruikt. Dit blijkt wel uit het verhaal van verpleegkundige Evelien en mevrouw Vikram, een oudere hindoestaanse mevrouw met suikerziekte.

Een protocol als blauwdruk

‘Nog even snel langs bij mevrouw Vikram om haar insuline te spuiten en dan zit mijn werkdag erop’, denkt Evelien. Ze opent het zorgdossier van mevrouw Vikram en ziet een vetgedrukte zin in het protocol over het toedienen van insuline. ‘Draag zorg voor dubbele controle van de medicatie’, staat er. ‘Dat is waar ook’, denkt Evelien, ‘dat moet volgens de nieuwe richtlijnen.’

Nadat Evelien de juiste insuline en de juiste hoeveelheid in de insulinepen heeft opgetrokken en gecontroleerd, maakt ze een fotootje van de op de toedienlijst aangegeven dosering en stuurt deze naar de zorgcentrale. Vervolgens belt ze de zorgcentrale en vraagt de medewerker via het beeldscherm de ingestelde dosering te controleren. Het klopt en ze spuit de insuline in het been van mevrouw Vikram. Tevreden stapt Evelien in de auto op weg naar de teampost. Evelien voert de handeling uit zoals beschreven in het protocol.

Prima toch?

Een protocol als aanleiding voor discussie

In de teampost treft Evelien haar collega Barbara. ‘Wat vind jij van de laatste versie van het protocol over het toedienen van insuline?’ vraagt Barbara aan Evelien. ‘Het is wat extra werk’ zegt Evelien, ‘maar we werken volgens de laatste richtlijnen en dat vind ik wel heel goed’. ‘Nou’, zegt Barbara, ‘om nu bij elke cliënt de insuline dubbel te controleren met de zorgcentrale vind ik toch wel betuttelend’. Je kunt dat toch samen met cliënt of met diens mantelzorger doen?’
 
‘Is dat zo?’, vraagt Evelien zich af, ‘Maar, hoe doe je dat dan? Mevrouw Vikram weet bijvoorbeeld soms niet welke dag het is. Maar ze heeft al jaren suikerziekte en weet precies hoeveel insuline ze nodig heeft. Als ik haar dochter vraag om met mij de insuline te controleren, zou dat ook kunnen? Ik ben benieuwd hoe mijn collega’s dit doen? Dat wil ik bespreken in het komende teamoverleg.’

Evelien is aan het denken gezet door haar collega. In plaats van domweg het protocol uitvoeren wil ze weten hoe zelfredzaam en wilsbekwaam mevrouw Vikram is en welke rol haar mantelzorg kan hebben.

Professioneel toch?

Een protocol met waarde voor de cliënt

Evelien wordt gebeld door de zorgcentrale als ze de auto instapt om naar huis te gaan. ‘Wil je nog even bij mevrouw Vikram langsgaan voor je naar huis gaat? Ze voelt zich niet lekker’. Evelien redeneert direct: ‘Even haar bloedglucosewaarde controleren, misschien ligt het daar aan.’

Nadat ze de controle heeft uitgevoerd, blijkt de bloedglucose van mevrouw Vikram inderdaad te hoog. Evelien vraagt zich af hoe dit komt. ‘Het valt me op dat u vaak na het weekeinde te hoge bloedglucosewaardes heeft. Wat gek!’ zegt Evelien tegen mevrouw Vikram. ‘Ach kind, dat is helemaal niet gek’, antwoordt deze. ‘Ik kan als mijn familie op zondag al dat lekkere eten voor me meeneemt toch niet zeggen dat ik een dieet heb voor mijn suikerziekte?’

‘Ze moet zich gewoon aan haar dieet houden, dan is haar bloedglucosewaarde goed’, vindt Evelien. ‘Maar in de hindoecultuur is familie erg belangrijk, en mevrouw Vikram heeft verder niemand! Lekker eten meenemen is de manier waarop de familie haar zorg voor mevrouw Vikram uitdrukt. Zij heeft geen problemen met de te hoge bloedglucosewaardes, maar ik heb toch mijn verantwoordelijkheid als professional, ik kan dit toch niet zo laten! Zou ik de huisarts kunnen vragen de dosis insuline op te hogen op de dagen dat haar familie komt?’

Evelien overlegt met zichzelf. Ze wikt en weegt. Hoe kan ze rekening houden met wat voor mevrouw Vikram belangrijk is en ook een goede zorgverlener zijn?

Een uitdaging toch?

Wat vind jij? Dood aan de protocollen?

Ik denk dat protocollen handig zijn wanneer je wilt weten hoe je iets moet doen. Protocollen worden interessant en voegen iets toe wanneer ze botsen met de werkelijkheid van de professional en die van de cliënt. Wat vind jij?

Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina via WhatsApp Deel deze pagina op Google+

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '888' in onderstaand controle veld.

67 reacties geplaatst
  • Demi

    schreef op 30 jun 2017

    Ik vind protocollen heel belangrijk. Op deze manier voert iedereen op dezelfde en juiste manier de handelingen uit. De protocollen worden gemaakt door deskundigen en dus mogen we er vanuit gaan dat dit de beste, of in ieder geval een goede, manier is. Bovendien scheelt het een hoop onenigheden omdat er een duidelijke manier is waarop het moet, hier valt verder niet over te discussiëren.

  • Bas ter Haar

    schreef op 30 jun 2017

    Ik vind protocollen erg belangrijk. hierdoor doet het hele team hetzelfde werk waardoor er geen misverstanden zijn. iedere werknemer is hiermee gelijk aan kennis en zo is de kwaliteit van de zorg optimaal.

  • Rosanne Kamphuis

    schreef op 22 jun 2017

    Ik heb echter een andere mening over de protocollen, ik vind dat elke instelling zijn eigen protocol moet hebben omdat voor sommige protocollen gelden niet alle dingen per instelling. dit hangt natuurlijk ook van de protocolsoort af. Het is nog steeds belangrijk om richtlijnen te hebben die vanuit de wet komen, maar 9 van de 10 keer worden de protocollen anders uitgevoerd dan dat ze bedoeld zijn. en DAN denk ik, dan kan je beter per instelling je eigen protocol opstellen.

  • Laura

    schreef op 09 jun 2017

    Ik vind protocollen erg belangrijk. Protocollen zijn er om er zeker van te zijn dat je iets op een juiste manier doet. Protocollen zijn er dus niet voor niets. Wel vind ik dat je inderdaad initiatief mag tonen voor de waarde van de cliënt door in overleg met een arts het een en ander te veranderen.

  • Kimberly

    schreef op 07 jun 2017

    Protocollen vind ik belangrijk omdat iedereen zich dan aan de zelfde regels kan houden. De cliënten worden steeds het zelfde behandeld dus weten ze ook waar ze aan toe zijn. Wanneer je denkt dat iets beter is kan je dat overleggen met de cliënten en dan kun je misschien wel een beetje er van af wijken. Ook zijn protocollen handig voor als je iets even vergeten bent met protocollen werk je zorgvuldiger!

  • Maud

    schreef op 06 jun 2017

    Ik vind protocollen belangrijk. Zo heb je altijd een richtlijn om je aan te houden als je niet weet hoe je een handeling moet uitvoeren. Maar ik denk dat je bij een uitzondering soms wel kunt afwijken van een protocol, als dit beter is voor de cliënt en de omgeving en in goed overleg gaat.

  • Paola

    schreef op 06 jun 2017

    Het is belangrijk om in overleg te gaan met de familie en hun duidelijk te maken dat jullie bepaalde protocollen hanteren. Deze geven duidelijkheid en dit zorgt ervoor dat er minder of geen fouten worden gemaakt.

  • Thymen

    schreef op 02 jun 2017

    Ik zie protocollen als richtlijnen van de maatschappij. Richtlijnen zijn er om van af te wijken, vooral als het gaat om individuele begeleiding van een cliënt. Ik ben voorstander van begeleiding op maat en vind het daarom ook belangrijk dat we verder kijken dan het ziektebeeld en desbetreffende protocollen.

    ''Dood aan de protocollen.’’ Vind ik een extremistisch standpunt, maar ik zie de kern helder. Daarom blijf ik voet bij stuk houden dat de (basis) richtlijnen zichtbaar moeten blijven omtrent het welzijn van cliënten, maar wederom; richtlijnen zijn er om van af te wijken.

  • Sarah

    schreef op 22 mei 2017

    Ik vind dat je protocollen zoveel mogelijk moet volgen bij het begeleiden van een cliënt. Maar natuurlijk is het belangrijk om naar iedere cliënt individueel te kijken of de protocollen aansluiten op wat de cliënt nodig heeft.

  • Wiebe

    schreef op 22 mei 2017

    Protocollen zijn goed om mensen dingen aan te leren. Wat echter vaak het geval is, is dat mensen zich blind staren op de protocollen. We mogen er vanuit gaan dat iedereen in de zorg een deugdelijke opleiding heeft gevolgd. Ik denk dan ook dat iedereen over voldoende kennis en vaardigheden beschikt om deze handelingen goed uit te kunnen uitvoeren.

  • Marieke Bruijs

    schreef op 22 mei 2017

    Ik vind dat protocollen noodzakelijk zijn. Vooral als het gaat om een aantal basis richtlijnen. Op deze manier kan geen enkele begeleider zomaar handelingen uitvoeren op de manier waarvan hij/zij denkt dat juist is. En in mijn ogen voorkom je hier risicovolle situaties mee zoals de gezondheid van de client.

  • Bas

    schreef op 22 mei 2017

    Vind het belangrijk dat alle protocollen worden nagestreefd, dit alleen niet bij hoge uitzonderingen, dit immers wel is besproken met familieleden en resterende begeleiding. ??

  • Kim

    schreef op 22 mei 2017

    Protocollen kunnen handig zijn, zo kun je vergissingen/fouten voorkomen.

  • lotte de haar

    schreef op 22 mei 2017

    ik vind niet dat je protocollen aan je laars kunt lappen, protocollen zijn er om de zorg beter te maken. ik vind overigens wel dat je je er niet altijd aan moet houden soms moet je ook naar je eigen gevoel luisteren, tenzij je de gezondheid van een cliënt/ patiënt schaad bij het niet naleven van de protocollen.

  • Felicia

    schreef op 22 mei 2017

    Ik vind dat het inderdaad handig kan zijn om te leren hoe bepaalde handelingen moeten.

    Wel ben ik van mening dat de protocollen niet altijd werken bij iedereen. Soms zit er een foutje in en dan moet je er ook van af kunnen wijken.

  • Deborah

    schreef op 22 mei 2017

    Ik vind dat protocollen handig zijn, alleen iedere cliënt is anders en bij iedere cliënt zal je dus anders moeten handelen. Protocollen zijn een goede basis en houvast.

  • Jonine

    schreef op 31 mrt 2017

    Ik ben het niet eens met "Dood aan de protocollen", protocollen hebben zeker een waarde, anders waren ze er ook niet.

    Wanneer je iets niet weet maar wel moet uitvoeren kun je altijd terug vallen op de protocollen. En het is belangrijk om de richtlijnen te volgen in verband met de veiligheid van de cliënt, de cliënt heeft bepaalde zorg nodig en jij kan precies terug lezen in het protocol hoe je die zorg kan aanbieden.

    Maar: als jij al 10 jaar werkt, al 10 jaar lang elke dag medicatie toedient bij verschillende cliënten en het gaat altijd goed. Dan opeens de richtlijnen worden aangepast waardoor je de medicatie dubbel moet checken, dan begrijp ik dat je dat als zorgaanbieder een beetje overdreven vind, en dan ook niet volgens de protocollen te werk gaat. Doe je het nu wel fout, dan zullen ze weten dan jij de medicatie niet dubbel gecheckt hebt en is het jou fout. Er zit dus wel een groot eigen risico aan het niet handhaven van de richtlijnen uit een protocol.

  • Lise-Lotte

    schreef op 28 mrt 2017

    Ik vind niet dat je protocollen niet moet nastreven. Het is een middel om te zorgen dat iedereen volgens de zelfde regels handelt. Anders hebben cliënten geen rust en regelmaat en weten zij niet waar zij aan toe zijn.

    Aan de andere kant vind ik dat sommige protocollen teveel nadruk geven op de werkwijze, in bepaald werk is het contact met de cliënt belangrijk en misschien is er te weinig interactie met de cliënt wanneer er een bepaalde werkwijze gevolgd moet worden.

  • Glenn

    schreef op 20 mrt 2017

    ik vindt dat protocollen er moeten zijn en vooral in sociale beroepen. Maar in sommige gevallenmoet het wel kunnen dat een vrijwilliger kan helpen. niet in het geval wat u beschrijft aangezien de vrijwilliger niet bevoegd is om insuline te spuiten, ook al weet ze hoe het moet. Want als het fout gaat ben jij als begeleider de verantwoordelijke.

  • Marleen Versteeg

    schreef op 13 mrt 2017

    Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat een protocol die een ingewikkelde handeling beschrijft nuttig is.

    Over wie de handeling mag uitvoeren zijn de meningen verdeeld. En of de client bepaalt wie de handeling mag uitoveren? Als de client wilsbekwaam is (dus goed kan beslissen over zijn of haar situatie) dan beslist die toch dat de vrijwilliger insuline bij hem of haar toedient?

    Een vrijwilliger valt toch niet onder de wet BIG, waar in staat dat je als zorgverlener die de handeling uitvoert bevoegd en bekwaam moet zijn?

    I

  • Thijn Bakker

    schreef op 13 mrt 2017

    Ik vind het heel goed dat er protocollen zijn. Dit kan je zien als een richtlijn hoe je iets moet doen als jet het even niet weet. Zoals in het laatste kopje ook al staat: Het word interessant als het botst met de werkelijkheid en het kan ook iets toevoegen. Als je iets volgens een bepaald protocol doet en je loopt tegen een obstakel aan word het volgen van het protocol soms moeilijk. Van het protocol afwijken is niet erg als het niet anders kan, maar het moet niet ten koste gaan van de zorgvrager en zorgbieder

    Ik vind wel dat de protocollen moeten blijven anders kan iedereen het op zijn eigen manier gaan doen en dit kan dan vaak verkeerd uitpakken voor de zorgvrager en de zorgbieder.

  • Jasmijn

    schreef op 13 mrt 2017

    protocollen zijn er niet voor niets maar aan de andere kant vind ik dat er af en toe wel een uitzondering mag worden gemaakt, zoals bij mevrouw Vikram. Als je weet dat er een regelmaat in zit zoals bij mevrouw Vikram (ieder weekend komt haar familie) kan je het misschien in overleg met haar persoonlijk aanpassen. Iedereen heeft uiteindelijk toch een eigen dossier.

  • sido hooijer

    schreef op 13 mrt 2017

    protocollen zijn goed, ze zijn interessant als je niet weet wat je moet doen of als er een verandering in de situatie komt. het voorbeeld over een mevrouw met suikerziekte die een dagje naar de stad wil vind ik lastig. de vrijwilliger weet hoe het moet, je zou dan denken wat is hier mis mee? Maar, weet de vrijwilliger ook dat er controle moet zijn, weet zij ook wat je moet doen als je per ongeluk de verkeerde eenheden hebt gespoten? volgens de regels moet je bevoegd en bekwaam zijn om dit uit te mogen voeren, de vrijwilliger is misschien wel bekwaam maar niet bevoegd. Als ik in deze situatie zat zou ik als professional het niet toestaan dat iemand die niet bevoegd is een cliënt toch insuline toedient. als een cliënt dit aan mij vraagt en ik kom tot de conclusie dat ik zelf niet me kan zou ik bij mijn team gaan rond vragen of er iemand is die wel mee kan. op deze manier voldoe jij als professional aan de wensen en behoefte van de cliënt én voldoe je aan de de protocollen.

    protocollen zijn er om soms van af te wijken, als dit ten goede komt van de cliënt vind ik dat je af en toe van de regels mag afwijken.

  • Evianne

    schreef op 13 mrt 2017

    Ik denk dat je dat eerst moet overleggen met de familie, de client zelf en andere collega's om na te vragen wat zij er van vinden, en of ze toestemming geven. Benoem hierbij ook de consequenties als die er zijn. En benoem dat de vrijwiller al wel bekend is met het insuline spuiten. Als iedereen het goed vind dan vind ik dat het wel moet kunnen om een dagje naar de stad te gaan.

  • Herlin

    schreef op 13 mrt 2017

    Ik vind het heel goed dat er protocollen zijn. Het is inderdaad een goede optie om vrijwilliger hierbij betrokken als ze een dagje wilt uit. Maar legt even van tevoren uit over dosis en hoeveelheid.

  • Demi

    schreef op 13 mrt 2017

    Ik denk dat je eerst met de familie moet overleggen, om te vragen wat hun ervan vinden. Ook zou ik deze situatie met collega's bespreken en kijken hoe hun erover denken. Ik denk als iedereen het ermee eens is, dat de vrijwilliger met de mevrouw mee kan naar de stad. Wel zou ik de vrijwilliger informeren hoe zij moet handelen en in welke situaties.

  • Chantal

    schreef op 13 mrt 2017

    Ik vind wel dat protocollen erg belangrijk zijn, maar er zijn ook uitzonderingen. Wanneer er overlegt is met familie van mevrouw en collega's, vind ik dat er wel een mogelijkheid moet zijn dat ze een dagje mee naar de stad kan met een vrijwilliger.

  • Eline

    schreef op 13 mrt 2017

    Ik vind dat het eerst overlegt moet worden met de collega's en dan met de familie en als die er mee eens zijn. Moet je duidelijk met de hulpverlener overleggen hoe die moet handelen en waarom hij of zij zo moet handelen en je moet voor doen hoe het moet.

  • naomi

    schreef op 13 mrt 2017

    ik vind bij deze situatie die u nu beschrijft nog steeds dat je het moet afwijzen ondanks dat de cliënt er blij mee is werkt het zo niet en moet je het dan op een anderen dag plannen,

    omdat het ook strafbaar is om het iemand te laten doen die hier geen toestemming voor heeft en geen papieren.

    ook vind ik dat protocollen gevolgd moeten worden het zijn richtlijnen om jou beroep goed uit te voeren, en het zo zorgvuldig mogelijk te doen. ook geeft een protocol aan hoe je het moet doen en waarom en mocht je een stap niet weten kun je terug vallen op het protocol.

    hierdoor vind ik ook dat je iemand die niet zomaar insuline mag spuiten dit ook niet mag laten doen want een thuissituatie en een werksituatie zijn heel verschillend van elkaar.

  • Janine

    schreef op 13 mrt 2017

    Ik zou er zelf niet aan denken om een vrijwilliger mee te sturen en haar ook de insuline te laten spuiten. Aan de andere kant denk ik, ze is wel bekwaamd omdat de vrijwilliger al vaker gespoten heeft en als de client er mee akkoord gaat is er verder niet echt een probleem. Wel zou ik naar de mening van de familie vragen, zodat als er wat gebeurd de familie wel achter deze beslissing heeft gestaan.

  • Joep Roelofs

    schreef op 13 mrt 2017

    Protocollen zijn van belang om goede kwaliteit te kunnen leveren en ook om werknemers ook goed te kunnen controleren. Maar er is een grens bij nutteloze protocollen zoals dat je bijvoorbeeld een cliënt moet vragen of ze gisteren nog iets leuks heeft gedaan.

  • Marleen Versteeg

    schreef op 01 apr 2016

    Gelukkig lees ik in de reacties dat de meesten van jullie vinden dat je ook moet overleggen met de client over wat die prettig vindt. Maar hoe ver ga je? Stel een client die insuline gebruikt wil graag een dagje naar de stad. Jij hebt geen tijd. De vrijwiilliger die toevaliig een moeder heeft met diabetes, die zij regelmatig spuit, wil wel mee naar de stad. Ze wil ook de insulien wel spuiten. De client vindt het goed en is blij! En jij?

  • Daphne

    schreef op 15 mrt 2016

    Protocollen zijn niet voor niets. Je kan ze zien als 'zo moet je handelen' maar ook als 'richtlijnen'. Ik vind dat er iets meer rekening gehouden mag worden met de zorgvrager. Als er een andere oplossing gevonden kan worden die ook goed is en de zorgvrager toestemming krijgt van het team moet dit kunnen vind ik.

  • kim

    schreef op 15 mrt 2016

    Ik vind het heel goed dat er protocollen zijn. Hierdoor werken de mensen in een bedrijf/instelling hetzelfde waardoor er geen onduidelijkheden zijn en minder fouten gemaakt worden. Wel ben ik van mening dat je wel iets ervan af mag wijken maar wel met achterliggende gedachte met hoe het wel moet.

  • Nina

    schreef op 11 mrt 2016

    Protocollen zijn niet voor niets opgesteld. Door je aan de protocollen te houden worden er minder fouten gemaakt en dat is belangrijk

  • Britt

    schreef op 10 mrt 2016

    Protocollen zijn niet voor niets gemaakt, dus ik vind dat je je daaraan moet houden. Door je aan de protocollen te houden voorkom je fouten en kan je betere zorg aan de cliënt leveren.

  • Laura

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik vind het heel erg belangrijk dat er via protocollen gewerkt wordt. De protocollen zijn er niet voor niets, door je aan de protocollen te houden wordt het maken van fouten minder. Dit is de grootste reden dat ik het gewoon belangrijk vind om de protocollen na te leven. Wel vind ik dat je iets mag afwijken van de protocollen, je mag er wel je eigen draai aan geven.

  • Angela

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik vind dat protocollen belangrijk zijn in een bedrijf. Een protocol zorgt voor duidelijke regels en voorkomt fouten. Ook als je niet meer weet hoe iets moet kan je het opzoeken in een protocol

  • melissa

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik ben het er mee eens dat er protocollen moeten zijn en dat er gewerkt moet worden naar die protocollen. want dan heb je voor je zelf iets achter de hand en kan je ook je werk goed doen.

    ook ben ik er mee eens dat iedere werknemer op de hoogte moet zijn van de protocollen

  • Gera

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik vind dat protocollen zeker belangrijk zijn. Zo zijn alle zorgverleners op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij een zorgvrager. Een protocol moet worden aangepast aan de zorgvrager want geen een zorgvrager is hetzelfde.

  • Nadine

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik ben het er mee eens dat protocollen belangrijk zijn voor je werk. Het zorgt voor duidelijkheid en je hebt altijd iets om op terug te vallen wanneer iets misgaat of wanneer je even niet weet hoe je het beste kunt handelen in een situatie.

  • sharon

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik vind dat protocollen zeker wel nut hebben. Door de protocollen heb je een backup, dus als er iets mis is gegaan kun je kijken naar de protocollen en dan kom je er achter wat er mis is gegaan, zodat dit de volgende keer voorkomen kan worden.

  • Linde

    schreef op 10 mrt 2016

    Protocollen moeten wel worden nageleefd..... Als niemand dat doet zou iedereen zijn eigen ideeën inbrengen en of dat nou zo slim is....

    Persoonlijk vind ik wel dat protocollen wel iets 'aangepast' mogen worden maar alleen als de cliënt hiermee eens is. Daarnaast moet de organisatie die dit van plan is wel met hele goede argument komen waarom ze zich niet aan het opgestelde protocol houden.

  • Laura

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik vind wel degelijk dat protocollen nut hebben, en belangrijk zijn in de dagelijkse verzorging van de cliënt. Op deze manier is het ook duidelijk voor de zorggevers wanneer ze wel of niet volgens de richtlijnen van hun instantie/bedrijf werken, zo kun je toekomstige misverstanden vermijden

  • Fienne

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik ben het er mee eens. Protecollen zijn erg belangrijk voor je werk, zonder protecollen kun je je werk niet goed doen. Je hebt criteria voor je handelen (protocollen) nodig om je werk goed te kunnen uitvoeren.

  • Kim

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik vind dat protocollen zeker wel nut hebben. Door de protocollen heb je een backup, dus als er iets mis is gegaan kun je kijken naar de protocollen en dan kom je er achter wat er mis is gegaan, zodat dit de volgende keer voorkomen kan worden.

    Wel vind ik dat er gekeken moet worden naar de cliënt en niet zomaar domweg een protocol aanhouden, terwijl dit misschien helemaal niet werkt voor de cliënt.

  • Joanne

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik ben het er mee eens dat er protocollen moeten zijn en dat er gewerkt moet worden naar die protocollen. Ik denk wel dat dit moet gaan in overleg met de cliënten.

  • Sanne

    schreef op 10 mrt 2016

    protocollen zijn belangrijk om je werk zorgvuldig uit te kunnen voeren. Daarnaast is het belangrijk om per individu een andere begeleiding te geven.

    Iedereen moet wel op de hoogte zijn van de protocollen zodat hij/zij weet wat daarin de regels zijn.

  • Remco

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik denk dat protocollen wel handig en je weet wat je moet doen, maar je mag er ook wel een beetje van afwijken.

  • Maaike

    schreef op 10 mrt 2016

    Ik vind dat iedere zorgverlener op hoogt moet zijn van de protocollen en ook volgens de protocollen moet kunnen werken.

    Door middel van een protocol is het zeker dat je niks verkeerd doet en geen verkeerde medicatie kan geven.

  • Marijn

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik ben van mening dat protocollen nuttig zijn. Als je werkt vanuit de protocollen kan je je werk zorgvuldig uitvoeren.

    Wel moet er nog steeds gekeken worden naar de individuele persoon en hoe je het beste je werk kan uitvoeren.

  • Lisa

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik vind dat protocollen wel degelijk nut hebben, en belangrijk zijn in de dagelijkse verzorging van je cliënt.Zo is het ook duidelijk voor de zorggevers wanneer ze wel of niet volgens de richtlijnen van hun bedrijf werken, zo kun je toekomstige misverstanden vermijden

  • meta

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik vind het belangrijk dat zorgverleners wel volgens de protocollen werken maar als een zorgvrager anders wilt worden verzorgd moet dit ook kunnen. Volgens protocollen werken is wel het beste zodat iedereen hetzelfde handelt en iedereen weet hoe je handelingen moet uitvoeren zodat er goede zorg wordt geleverd.

  • Olga

    schreef op 07 mrt 2016

    Door het gebruik van protocollen heb je een goede basis om je professioneel in te zetten. Omdat iedere zorgvrager andere normen en waarden heeft, vind ik het belangrijk om die ook na te leven en ze te zien als een individu met ieder een eigen 'gebruiksaanwijzing'.

  • shauni

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik vind dat je altijd moet werken via de protocollen.

    Voor de cliënten waar het net iets anders gaat heb je een individueel protocol die je dan moet volgen.

    Ik vind dat belangrijk omdat die protocollen niet voor niks zijn samengesteld en dat, dat dan waarschijnlijk de beste manier is.

  • Maartje

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik vind dat protocollen de kwaliteit van de zorg verbeteren maar in sommige gevallen kan het je in het werk belemmeren. omdat bij bepaalde werkzaamheden dit tot onnodig extra werk lijdt.

    ik zou er dan voor kiezen om het protocol zo aan te passen zodat er efficiënt maar ook adequaat gewerkt wordt.

  • Lieve

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik ben van mening dat protocollen wel degelijk iets toevoegen aan zorg van dit moment. Door middel van protocollen is er meer zekerheid dat de handeling goed wordt uitgevoerd en wordt er gezorgt dat er een dubbele chek is. Ik vindt daarin tegen wel dat je het protocol niet teveel vast moet houden omdat er dan geen ruimte is voor de cliënt. De cliënt is soms toe aan verandering en soms is het handelen volgens het protocol niet mogelijk. Waardoor je dus niet meer volgens protocol kunt handelen.

  • Sanne

    schreef op 07 mrt 2016

    Hallo,

    Ik vind dat protocollen erg goed zijn en hieraan gehouden moet worden. Wel ben ik van mening dat er in overleg met de cliënt zelf ook veel mogelijk moet zijn. ik denk dat je hiermee ook je professionaliteit kunt laten zien.

  • Jessica

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik vind protocollen handig en effectief om mee te werken,

    want je kunt precies zien hoe je moet handelen en zo word het voor de client ook duidelijk en overzichtelijk wat je precies gaat doen.

  • Sanne

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik vind het gebruik van protocollen dubbel, aan de ene kant wil je jezelf professioneel inzetten door deze te gebruiken, maar wat als de cliënt anders verzorgd wilt worden? Ik denk dat in overleg met de cliënt en het team duidelijk gemaakt moet worden of het protocol strikt nagestreefd moet worden, of dat de cliënt aanpassingen wilt toevoegen. Het leven en de behoeften van de cliënt gaan in mijn opzicht altijd voor.

  • Justin van Baal

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik ben het hier mee eens. De protocol is oud en dood. Je moet kijken naar de cliënt zelf en niet naar het protocol zoals hierboven ook beschreven. Die regeltjes maken het er niet leuker op en regelmatig komt het voor dat je toch een andere weg in moet slaan dan de protocol aangeeft. Zelf word ik wel eens moe van de protocollen in de onderwijswereld, ieder kind is anders en je moet per kind kijken wat goed voor hem of haar is. De professional is bevoegd om de werkzaamheden uit te voeren en weet dus waar hij mee bezig is, wel kan je 1 keer in de zoveel tijd een bijscholingsdag organiseren. Dat lijkt mij een beter idee.

  • Sjoerd

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik ben er mee eens, ik vind dat er altijd protocollen moeten zijn. Hierdoor zie je kleine of misschien wel grote problemen niet over het hoofd. Zoals het voorbeeld in de verpleegkunde is het belangrijk goed te controleren aan hand van protocollen. Denk hierbij ook aan werkzaamheden in de bouw, als er niet volgens te protocollen wordt gewerkt kan er veel mis gaan, dit kan tevens gevaarlijk zijn voor andere mensen en de samenleving. Dus protocollen moeten blijven.

  • Manon

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik vind dat alle instellingen zich aan protocollen moeten houden, ze zijn er niet voor niets toch?

    En protocollen maken het werk overzichtelijk.

  • Nienke

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik vind dat protocollen erg belangrijk zijn in het werkveld. Deze protocollen zijn er niet voor niets en ze zijn zo gemaakt dat het zowel veilig voor de client is als voor jezelf. Dat het nou iets meer werk kost om het op de richtlijnen van het protocol te volgen is toch niet te veel gevraagd. Daarom denk ik dat protocollen nodig zijn binnen zorginstellingen.

  • Celine

    schreef op 07 mrt 2016

    Ik vind dat zorgverleners altijd volgens protocollen moeten werken. Die protocollen zijn er niet voor niets toch?

    Om alles duidelijk te houden en om nergens fouten te maken lijkt mij het de beste oplossing om altijd protocollen na te leven.

  • Marleen Versteeg

    schreef op 14 sep 2015

    Dag Tiny

    Dank voor je reactie!

    Het is makkelijker gezegd dan gedaan!

    Hoe bepaal je als zorgprofessional wanneer je afwijkt van een protocol?

    Marleen

  • Tiny Janssen

    schreef op 11 sep 2015

    In een zorgwereld die zijn balans zoekt met zelfsturende teams, ZZP-ers en een steeds complexere zorgvraag van clienten, zijn goede protocollen onmisbaar om de kwaliteit van zorgverlening te bewaken! Niet als wet maar als kader. Natuurlijk blijf je als professional zelf nadenken, maar door het gebruik van protocollen mag de client erop vertrouwen dat de zorghandelingen verantwoord gebeuren.

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten