Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

5 tips om te bewegen met ouderen met dementie

Niet iedereen is in staat om te sporten, maar bewegen is veel meer dan sporten

We denken al snel dat ouderen met dementie niet meer kunnen en willen sporten, maar het is de moeite waard dit eens te proberen. Beweging is goed voor mensen met dementie.

Niet iedereen is in staat om te sporten, maar bewegen is veel meer dan sporten. Wij geven de volgende 5 tips om te bewegen met ouderen met dementie.

5 tips om te bewegen met ouderen met dementie

1. Vraag welke sport de oudere vroeger heeft beoefend

Kijk samen met het sociale netwerk of de oudere deze sport weer kan oppakken

2. Stimuleer ouderen huishoudelijke klusjes te doen

Stofzuigen, afwassen, aardappelen schillen en tuinieren zijn goede bewegingsvormen

3. Stimuleer het sociale netwerk samen met de oudere een rondje te lopen

Leg de familie uit dat bewegen voor ouderen met dementie belangrijk is en dat zij hieraan kunnen bijdragen 

4. Beweeg ook met ouderen die minder mobiel zijn

Fietsen op een duofiets, zwemmen en een ballon overspelen kunnen ook als iemand minder mobiel is

5. Stimuleer ouderen zo lang mogelijk de dagelijkse dingen zelf te doen

Het pakken van een kopje, tandenpoetsen, aankleden, zelfstandig lopen naar het toilet (functionele afstanden) en kauwen zijn ook vormen van beweging

Meer informatie over dementie

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '712' in onderstaand controle veld.

5 reacties geplaatst
  • Toos Vleugels

    schreef op 21 nov 2016

    Het luisteren naar klassieke muziek die goed in het gehoor ligt en daarbij de mensen laten dirigeren en ook meebewegen op de stoel met hun lichaam, b.v. van links naar rechts of van voren naar achteren.

    het lijkt op bewegen op muziek maar het dirigeren geeft er een iets ander cachet aan.

  • Elie Rusthoven

    schreef op 16 nov 2016

    Voor ouderen en dementerende thuis kan ook gebruik gemaakt worden van Cordaan in beweging. https://www.cordaan.nl/met-cordaan-beweging.

  • Joke Korthout

    schreef op 13 mei 2015

    Bewegen kan ook zeker gecombineerd worden met genieten. Hier staat minimaal 1 x per week bewegen op het programma en dat doen we op allerlei manieren, bv. een "puzzel/foto"- tocht door het activiteitencentrum, muziek luisteren en dansen (ieder op zijn manier), oud hollandse spelen, waarbij ik de foto"s van begeleiding op de blikken heb geplakt of een reisverhaal lezen waarbij cliënten dan uit proberen te beelden wat ik voorlees. Ook de "gewone"oefeningen op de stoel komen aan bod.Ik merk in mijn dagelijkse werk met dementerende mensen met een verstandelijke beperking dat ze langer alert blijven wanneer we bewegen, dus ik blijf zeker op zoek naar manieren om dat te prikkelen.

  • Marty Kruizenga

    schreef op 13 mei 2015

    Als tip kunnen jullie de RGM ook toevoegen, dat is zowel bewegen met je lijf als in je hoofd! (Ronnie Gardiner Methode)

    Groet van Marty

  • J, Wierckx

    schreef op 13 mei 2015

    Goede tips. Wellicht ook bruikbaar voor vrijwilligers die met ouderen werken en bewegen kunnen stimuleren of ondersteunen in verpleeghuizen en voor bijv voorlichting in Alzheimercafes voor mantelzorgers. Daarom aub breder communiceren als het kan. Daarnaast stilstaan bij het maken van een weekplan, zodat bewegen een vaste plek krijgt en wekelijks aandacht heeft.

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten