Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

5 tips voor het werken met een individueel zorgplan

Steeds meer verzekeraars stellen het werken met een IZP verplicht.

Zelfmanagement van patiënten bevorderen en het werken met een individueel zorgplan (IZP) zijn belangrijke doelstellingen in de zorg voor chronisch zieken. Steeds meer verzekeraars stellen het werken met een IZP zelfs verplicht. Toch is werken met een IZP niet eenvoudig, blijkt in de praktijk. Hoe zet u een IZP goed in? Deze 5 tips voor zorgverleners in de eerste lijn geven inzicht.

1. Neem de behoeften van de patiënt als uitgangspunt

Bedenk voorafgaand aan het consult hoe u het zorgplan aan de patiënt wilt aanbieden en wat u wilt bespreken. Probeer in het gesprek na te gaan wat de patiënt belangrijk vindt in zijn leven. Bedenk dat de trigger om de patiënt te activeren niet altijd in het verlengde van het probleem ligt. Een voorbeeld is een patiënt die bereid is om af te vallen, omdat hij op die manier zijn rijbewijs kan behouden.

2. Een klein doel is ook een doel

Doelen hoeven niet groot te zijn. Kleinere doelen zijn makkelijker te behalen en motiveren de patiënt om door te gaan. Voor sommige patiënten kan het voorbereiden van het consult al een doel zijn. De patiënt kan vervolgens met de ondersteuning van de zorgverlener een nieuw haalbaar doel stellen.

3. Wijs uw collega’s op gezamenlijke verantwoordelijkheid

Het werken met een IZP is de verantwoordelijkheid van alle leden van het team. Een goede notatie in het HIS van de gemaakte behandeldoelen en acties is essentieel. De bedoeling is dat de huisarts en andere zorgverleners in de praktijk op de afspraken terugkomen tijdens het consult. Komt het IZP nooit ter sprake, dan komt dat de motivatie van de patiënt niet ten goede. Mocht u merken dat dat in uw team het geval is, ga dan het gesprek aan met uw collega’s. 

4. Stel een gezamenlijke sociale kaart en toollijst op

Zoals hierboven vermeld, heeft het IZP de meeste kans van slagen als alle zorgverleners dezelfde boodschap uitdragen. Idealiter geven ze ook dezelfde adviezen en verwijzingen. Denk aan diëtisten, beweegprogramma’s, websites en apps. Als u van elkaar weet waarnaar u verwijst, kunt u de patiënt beter ondersteunen.

5. Begin klein en bij die patiënten waar de meeste winst te behalen is

Starten met een IZP is geen makkelijk karwei. Begin daarom met een kleine groep patiënten. Bijvoorbeeld bij patiënten die net de diagnose diabetes hebben gehad of die slecht ingesteld zijn. Bij dit soort groepen valt de meeste winst te behalen, mits de patiënten gemotiveerd zijn. Doe ervaring op met deze patiënten en breid dan geleidelijk uit.

Deze tips komen voort uit pilotprojecten van verschillende zorgorganisaties. In het bijzonder een pilot van Coöperatie Stadsmaatschap Utrecht (CSU) en PreventZorg, in samenwerking met Vilans.

Meer weten?

  • Op het Kennisplein Chronische Zorg vind je gratis praktijkgerichte kennis en praktische tools over de thema’s individueel zorgplan, zelfmanagement en persoonsgerichte zorg.
  • Het stimuleren van zelfmanagement van chronisch zieken, waarbij het IZP een belangrijk hulpmiddel is, is geen gemakkelijke opgave. Vilans pleit voor een systematische aanpak op verschillende niveaus. Lees hierover in het white paper Persoonsgerichte zorg 2014.

Ondersteuning nodig?

Vilans ondersteunt zorgorganisaties die persoonsgerichte zorg en het werken met IZP’s willen implementeren. Bekijk het thema persoonsgerichte zorg om te zien wat we voor uw organisatie kunnen betekenen. Of neem vrijblijvend contact op met Stannie Driessen.

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '58' in onderstaand controle veld.

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten