Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

5 tips om registratielasten terug te dringen in de langdurige zorg

Zorgmedewerkers geven aan dat ze te vaak en teveel moeten registreren waardoor ze niet toekomen aan de zorg voor de cliënt.

In het kader van het programma ‘Aanpak verspilling in de zorg’ hebben verschillende partijen (Vilans, Abvakabo FNV, Nu’91, VGN, CNV Publieke Zaak, V&VN en VWS) het voortouw genomen om de registratielast zoals deze door professionals op de werkvloer wordt ervaren, in kaart te brengen. Hierbij is ook direct gezocht naar praktische goede voorbeelden en aanbevelingen om deze registratielasten terug te dringen. De opbrengst van dit onderzoek is in een rapport overhandigd aan de Tweede Kamer.

Hieronder een kleine greep uit de vele tips en goede voorbeelden uit dit rapport:

1. Vereenvoudig het zorgleefplan tot een handzaam hulpmiddel voor cliënt en zorgmedewerker

Het zorgleefplan wordt vaak als grote registratielast gezien door de zorgmedewerker. Zorgplannen zijn in de loop der jaren vaak hele boekwerken geworden. Er zijn verschillende goede voorbeelden van organisaties die hun zorgleefplan hebben vereenvoudigd.

2. Koppel resultaten uit registraties terug naar de zorgmedewerkers

Niets is vervelender dan iets moeten registreren, waar u vervolgens niets meer van hoort. Koppel de resultaten van metingen daarom (zo snel mogelijk) terug aan verantwoordelijke zorgmedewerkers, zodat het meten onderdeel wordt van de kwaliteitscyclus.

3. Leg aan de zorgmedewerker uit wat het doel is van een registratie

Iets voelt sneller als een last, wanneer u niet weet waarom u iets moet doen. Leg de nadruk niet op het feit of alle lijstjes wel zijn ingevuld, maar bijvoorbeeld of de veiligheid van de cliënt wel wordt gewaarborgd.

4. Maak een logische verbinding tussen registraties

Koppel registratielijsten (zoals risicosignalering en MIC-meldingen) zoveel mogelijk aan het
bestaande zorgleefplan of elektronisch cliëntendossier, zodat deze lijstjes niet op zichzelf staan maar onderdeel zijn van de kwaliteit- en verbetercyclus op een afdeling, binnen een team of organisatie.

5. Kijk kritisch naar registraties in de organisatie

Kijk kritisch naar wat voor wie geregistreerd wordt en of dit nodig is. Uit de inventarisatie blijkt dat een groot deel van de registraties intern worden opgelegd. Durf registraties af te schaffen. Heb vertrouwen in de professionaliteit van de medewerkers (high trust, high penalty).

Meer weten?

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '655' in onderstaand controle veld.

10 reacties geplaatst
  • sabina mak

    schreef op 18 nov 2015

    Beste Diana,

    Dank voor je reactie. Goed nieuws: We gaan de app begin volgend jaar ook geschikt maken voor Windows! Groet,

    Sabina Mak

  • diana rijntjes

    schreef op 18 nov 2015

    U geeft als tip de app risicoscan te downloaden, kan deze alstublieft ook voor windowstelefoons uitgebracht worden?

  • Sabina Mak

    schreef op 11 jun 2015

    Beste Henk,

    Excuses voor mijn late reactie. Ik was van 15 januari tot deze week met verlof! Hoor hier heel graag meer over. U kunt mij mailen via s.mak@vilans.nl of even belen 06-22810378.

    Hoor graag van u!

    Vriendelijke groet,

    Sabina

  • Henk boonman

    schreef op 04 feb 2015

    Beste Sabine en collega's

    Jullie artikel en de vereenvoudiging van het zorgleefplan is een van mijn belangrijkste doelen op dit moment

    Ik heb een 7 stappenplan ontwikkeld om van een berg werk bij opname en mdo te vereenvoudigen

    Volg dit stappenplan en er kan niets fout gaan . Dit model is reeds bij 3 organisaties met succes geïmplementeerd . Warme reacties ontvangen van auditoren van inspectie van de gezondheidszorg en hkz

    Geïnteresseerd neem vooral contact met mij op wellicht iets voor uw organisatie

  • Sabina

    schreef op 12 jan 2015

    @RijkJan Sikkel: Het voorbeeld van een vereenvoudigd stappenplan staat als link in het rapport.

  • Rijkjan Sikkel

    schreef op 02 jan 2015

    Ik zou graag een voorbeeld zien van zo'n vereenvoudigd zorgplan en willen weten of zo'n zorgplan nog in overleg met de cliënt of zijn vertegenwoordiger tot stand komt. Met name de leerdoelen van de cliënt dreigen weg te vallen. In het onderhandelen over die leerdoelen gaat immers veel tijd zitten.

  • Ruby Schumer

    schreef op 15 dec 2014

    Wij moeten al maanden alle handelingen die wij bij clienten verrichten totaan het legen van katheterzak en brengen van koffie dagelijks rapporteren. Dit omdat de geleverde zorg anders niet aantoonbaar zou zijn voor controlerende en uitkerende instanties. Wij zorgmedewerkers ergeren ons hier groen en geel aan, het kost heel veel tijd en ook nog eens veel tijd om voorafgaand aan je dienst (in eigen tijd uiteraard, anders kom je niet door je werkzaamheden heen!) al die rapportages door te worstelen waardoor belangrijke informatie die er wel in staat soms over het hoofd wordt gezien. Is dat nu werkelijk nodig of kan en mag dat ook anders...?

    Vriendelijke groet,

    Ruby Schumer

    Leerling IG; afgestudeerd in januari 2015

  • Inge v.d. Tillaard

    schreef op 11 dec 2014

    Bedankt voor deze tips! Naar mijn idee hoort daar nog bij dat een organisatie periodiek gaat bekijken of ze ook iets doen met de gegevens die geregistreerd worden. Als dat niet het geval is; schaf het af. Als er wel iets geregistreerd moet worden, maak dat dan zo aantrekkelijk en kort mogelijk. Aan kwaliteit werken betekent dat je regelmatig bekijkt waarom je de dingen doet zoals je ze doet en daar weer aanpassingen op maakt. Het betekent niet dat je er iets bij verzint, maar misschien wel dat je er iets afhaalt.... Dat voorkomt dat er 'draken van registratiesystemen gaan ontstaan'. Als de zorgmedewerker van registreren had gehouden, was hij/zij wel boekhouder geworden of zoiets.

  • Annette Schipper

    schreef op 10 dec 2014

    Voor mij is tip 5 de gouden tip. Voor wie wordt wat geregistreerd en is dat nodig? Dit gaat over gezond verstand en het lef als zorgorganisatie t.a.v registraties een eigen standpunt in te nemen.

    En áls er dan geregistreerd wordt, zijn tip 2 t/m 4 aan de orde: geef de medewerkers de instrumenten én de uitleg om zo effectief mogelijk en in zo min mogelijk tijd informatie vast te leggen. In de loop van de tijd heb ik helaas veel zorgleefplandossiers en ECD's gezien, die als instrument deze effectieve ondersteuning te weinig bieden. Dat brengt ons bij tip 1. Het model zorgleefplan is in zijn bedoeling en methodische opzet niet ingewikkeld, verbazingwekkend hoe weinig daar in de praktijk vaak van is terug te vinden. En verbazingwekkend hoe in de praktijk de prioriteit qua scholing nogal eens ligt op de technische 'knoppencursus'. Het effectief verzamelen van te registreren inhoud en effectief methodisch verwerken daarvan lijkt veel minder in de belangstelling te liggen.

  • Jan Bulte

    schreef op 10 dec 2014

    De vijf bovenstaande tips spannen het paard achter de wagen. U spoort de mensen alleen maar aan de last van registraties te verzwaren en het gebruik te intensiveren. Het lijkt erop dat u zelf onderdeel bent van het systeem. Wellicht bent u zelf getroffen door de wijdverspreide ziekte van kwaliteitszorgsystemen en registraties. Kijk eens goed in de spiegel.

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten