Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Een ongemakkelijk debat over de verpleeghuiszorg

'Vilans vindt het debat belangrijk, maar we realiseren ons ook dat goed beleid meer is dan mooie woorden.'

Het debat over de klachten en misstanden in de verpleeghuiszorg is in veel opzichten ongemakkelijk. Omdat het over zorgwekkende en vaak mensonwaardige situaties gaat. Omdat de hele sector zich aangesproken voelt terwijl veel instellingen uitstekende zorg leveren. Omdat het in de media wordt gevoerd, een plek waar weinig ruimte is voor verdieping en nuances. Omdat de staatssecretaris er via zijn ouders persoonlijk bij betrokken wordt. En omdat het over een van de lastigste en meest ingrijpende aspecten van ons leven gaat: aftakeling en behoud van waardigheid. We kunnen daar niet aan ontkomen en dat voelt, inderdaad, ongemakkelijk.

Betere werkelijkheid

Vilans kan en wil aan het debat niet voorbij gaan. De zorg voor ouderen raakt veel mensen, dat blijkt wel uit de heftigheid waarmee het debat gevoerd wordt en de hoge kijkcijfers die de tv-programma’s scoren. Vilans vindt dat debat belangrijk, maar we realiseren ons ook dat goed beleid meer is dan mooie woorden. Het moet leiden tot een andere, betere werkelijkheid. Voor de cliënt en zijn of haar mantelzorgers, en voor de zorgverleners die het zo graag anders zien.

Kwaliteit verbeteren en vasthouden

Bij Vilans zien we veel goede voorbeelden van organisaties die de zorg verbeterd hebben. Zij realiseerden minder doorligwonden, beter gebruik van maaltijden, minder medicatiefouten en minder vrijheidsbeperking. We delen die goede voorbeelden met het veld en met landelijke partijen. We ontwikkelen inzicht in hoe we ineffectieve en ongewenste zorg kunnen terugdringen: zorghandelingen die niet (meer) werken en die vooral belastend zijn. We leveren protocollen en zorgstandaarden. Maar we zijn er nog lang niet. Verbeteringen zijn relatief gemakkelijk te behalen, kwaliteit structureel vasthouden is veel moeilijker. Daarvoor moet u organisatiebreed aan de slag.

Positieve uitdaging

Kwaliteit moet, net als financiën, op de agenda van de Raad van Bestuur en Raad van Toezicht staan. Goede sturing en werkprocessen die de kwaliteit bevorderen en verankeren horen daarbij. Kwaliteit moet ook vertaald worden naar competenties en kwalificaties van medewerkers. Daar, op de werkvloer, wordt kwaliteit tenslotte gemaakt, ook voor alle nieuwe eisen die aan medewerkers worden gesteld: een beter samenspel met cliënt, mantelzorgers en vrijwilligers, het vergroten van hun zelf-organiserend vermogen, het goede gesprek met hen voeren, werken in interdisciplinaire netwerken, werken met ICT en werken met minder mensen en middelen. Een enorme opgave, maar ook een positieve uitdaging, zo merken we in veel gesprekken.

Meer doen met minder

Veel organisaties maken financieel ongemakkelijke tijden door. Dat heeft zijn uitwerking: onzekerheid bij cliënten en hun naasten, bij medewerkers, maar ook bij managers, bestuurders en toezichthouders. We geven in Nederland nog steeds veel geld uit aan de zorg, maar we besteden het vaak aan de verkeerde dingen. Meer doen met minder is een absolute noodzaak en een spannende uitdaging. Maar het kan, zo leren we in onze projecten met zorgaanbieders.

Goede dingen delen

Verpleeghuiszorg is complex en dat maakt praten erover soms ongemakkelijk. Dat geldt voor de situaties, de interventies, de sociale omgeving en de beleids- en maatschappelijke omgeving en dat zal niet zo snel veranderen. Laten we daarom de goede dingen met elkaar delen, samen nieuwe kennis ontwikkelen en mensen stimuleren aan kwaliteit te werken. Ook als dat door klachten en misstanden gedreven wordt.

Vilans blogt over de kwaliteit en de houdbaarheid van de verpleeghuiszorg. Zo dragen we bij aan het debat over de problemen en de mogelijke oplossingen. Lees ook de blogs:

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '267' in onderstaand controle veld.

8 reacties geplaatst
  • Erik de Gier

    schreef op 17 dec 2014

    'Bij Vilans zien we veel goede voorbeelden van organisaties die de zorg verbeterd hebben. Zij realiseerden minder doorligwonden, beter gebruik van maaltijden, minder medicatiefouten en minder vrijheidsbeperking.' In hoeverre ziet de doelgroep die ook? Er wordt mi meer dan genoeg gedaan en gemeten. Uitdaging zit erin om aandacht van je doelgroep te krijgen en hem/haar de functionele en emotionele boodschap over te brengen. Met nieuwe technologieën kan dat nu makkelijk, snel en effectief. Het zou misschien zelfs de zorg een stukje beter kunnen maken.

  • Nel Hoogmoed

    schreef op 02 dec 2014

    Jullie hebben vast ook wel een idee waarom het te vaak fout gaat. Het gaat immers niet alleen om meer geld. Het gaat over veel mee. En de vraag is of we niet op moeten houden met grootschalige woonvormen.

  • patricia bender

    schreef op 29 nov 2014

    De gezondheidszorg is onbetaalbaar. De vraag is niet: komt er meer geld? Want het is er niet. Nu niet en in de toekomst zeker niet. De vraag is: wat kunnen wij daarin doen vanuit betrokkenheid en gezamenlijke verantwoordelijkheid...

    Fragment uit het boek dat 19 december a.s. verschijnt:

    (http://www.bol.com/nl/p/hoera-we-gaan-bezuinigen/9200000036172919/)

    Hoera! We gaan bezuinigen.

    'Veel mensen zijn de regie over eigen leven kwijtgeraakt, anderen bepalen wat goed is en hoe dat te organiseren. Dit heeft geleid tot grote eenzaamheid, overbelaste mantelzorgers, het kwijtraken van regie en vele beroepskrachten die zich met het leven voor, tijdens en na de ziekte bemoeien. Tot dure gezondheidszorg die niet leidt tot een hogere kwaliteit van leven, en bovendien onbetaalbaar is geworden.

    Hoe komen we van stilstand in beweging, op weg naar een nieuwe wereld?

    Een reis langs de praktijk en de toekomst, met inspiratie voor iedereen om een bijdrage te leveren aan onze toekomst met de eigen talenten.

    Laten we de bezuinigingen op de gezondheidszorg als een kans zien, omdat het een sterke motivatie is om het anders te gaan doen. Jij en ik laten mensen niet aan hun lot over en er zal altijd professionele hulp nodig zijn. De vraag is: wat kunnen wijzelf bijdragen aan een gezond en gelukkig leven? Niet alleen als we gezond en sterk zijn, maar ook als we ziek, beperkt en/of kwetsbaar zijn.

    Niet vanuit een moeten, maar omdat we daardoor de kans krijgen een betere wereld te creëren en zelf gelukkiger en gezonder te leven.'

  • sabine van wanrooy

    schreef op 29 nov 2014

    Ik ben juist opzoek naar positieve verhalen op www.webdrift.nl/ditismijnzorg. Omdat ik het ook belangrijk vind dat we goede dingen delen om ook inzichtelijk te maken wat we belangrijk vinden. Van zorg bij een gebroken arm tot complete afhankelijkheid van de zorg en alles er tussenin. Misschien hebben jullie nog mooie voorbeelden? Ik deel ze heel graag!

  • Claris Bakker

    schreef op 26 nov 2014

    Zolang we de cure en de care niet gelijkwaardig gaan zien, zal er veel geld naar cure gaan. Een open hart operatie (met aansluitend revalidatie en de mogelijke complicaties door slechte bloedvaten) is duur, maar een makkelijke keuze als gesteld wordt dat je zonder operatie nog maar 2 jaar te leven hebt. Een makkelijke keuze ook als je 83 jaar bent. Aan deze zorg spenderen we zonder te morren. De consument weet niet wat deze route kost. Door de overheid wordt gesteld dat de zorg te duur is en bezuinigd wordt er op de care kant. Transities en bezuinigingen tezelfdertijd. Verpleging en verzorging wordt niet op dezelfde waarde geschat als (para)medische zorg. Verpleeghuiszorg waar iedere leek wel een mening over heeft (zie Nelleke Noordervliet in de Trouw afgelopen zaterdag). Het blad waar gelukkig verpleeghuisarts Bert Keizer ook zijn vaste collum heeft. Toch denk ik dat er te weinig aandacht is voor de kunde van de verpleging in het verpleeghuis. De wijkverpleegkundige wordt nu weer belangrijk in de thuiszorg. Kan iets dergelijks ook niet binnen de verpleeghuiscultuur? En de discussie mag wat mij betreft ook gaan over het nut van dure ingrepen. Als we de kosten willen beheersen moeten we ook nee mogen zeggen tegen bepaalde uitgaven. Niet als persoon natuurlijk maar als maatschappij. Als wij besluiten dat wij (te) weinig geld aan verpleeghuiszorg uit willen geven en daarom nemen we de toestanden in verpleeghuizen voor lief.

  • Ries van den Nieuwenhuizen

    schreef op 26 nov 2014

    Mijns inziens zou veel verbetering te halen zijn in de daadwerkelijke verbetering van de communicatie en bejegening tussen beroepskracht/vrijwilliger en client. Aandacht voor de wijze waarop gecommuniceerd wordt door middel van gerichte training(vaardigheden en attitude) en een goed implementatie en borging in de betrokken organisatie kan naar mijn ervaring als trainer niet-sturende communicatie daadwerkelijk veel verbeteren.

  • Lieke du Bois

    schreef op 26 nov 2014

    Mooi initiatief! We kunnen elkaar alleen maar inspireren en versterken wanneer het gaat over wat we wel willen i.p.v. over alles wat we niet willen. Ben groot voorstander van versterking zorgprofessional en transformatie bottum up. Daar wordt kwaliteit van zorg bepaalt.

  • Olaf Wijman

    schreef op 25 nov 2014

    Een prima initiatief!

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten