Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Breng kennis dichter bij de praktijk

Nieuwe theorieën over leren laten zien dat de effectiviteit van congressen beperkt is.

Kamer en staatssecretaris zijn het er tijdens het Kamerdebat van 18 november over eens dat de kwaliteit van de verpleeghuiszorg omhoog moet. Er worden veel bijeenkomsten en congressen georganiseerd over kwaliteit van zorg. Nieuwe theorieën over leren laten zien dat de effectiviteit van dit soort leerinterventies slechts beperkt is. Francisca Hardeman, Vilans-adviseur op gebied van Kennispleinen en Vrijheidsbeperking blogt over haar bevindingen.

Congressen, symposia, studiedagen en beurzen… In deze tijd van het jaar kun je je hele werkweek vullen met het bezoeken van inspirerende bijeenkomsten over thema’s die spelen in de langdurende zorg. Ik bezocht en organiseerde de afgelopen weken zelf ook verschillende congressen. Ik genoot van deze bijeenkomsten en van de hoeveelheid kennis en ervaring die beschikbaar is in de sector. Toch is volgens inspectierapporten de kwaliteit van zorg in 15 tot 20% van de verpleeghuizen niet op orde. Blijkbaar is er meer nodig dan het delen van kennis en ervaringen op congressen om de kwaliteit van zorg te verbeteren.

Er gebeuren ook mooie dingen in de ouderenzorg

Op de congressen en bijeenkomsten van afgelopen weken dacht ik regelmatig: “Gelukkig gebeuren er ook hele mooie dingen in de ouderenzorg! Wat jammer dat deze dingen niet meer in de media komen.” Bijvoorbeeld bij de bijeenkomst ‘Zorgverbeteraars in de langdurende zorg’ waar meer dan 20 projectteams uit de ouderen- en gehandicaptenzorg hun verbeterproject presenteerden. Bijvoorbeeld fingerfood, voedsel dat je met je handen kunt eten. De oplossing voor mensen die moeite hebben met bestek om te gaan of ligconcerten voor mensen met dementie. Mooie initiatieven vanaf de werkvloer die direct positief effect hebben op de kwaliteit van leven van cliënten. Lees meer over deze initiatieven in de verbeterkrant.

Bij het zien en horen van zoveel kennis en goede voorbeelden raak ik geïnspireerd en enthousiast, maar komt er ook een andere vraag bij me boven. Als er zoveel kennis beschikbaar is en we weten wat werkt, hoe kan het dan dat er nog verpleeghuizen zijn waar de kwaliteit van zorg duidelijk onder de maat is?

Zorg verbeteren met behulp van kennis

De missie van Vilans is zorgen dat zorg beter werkt. Dit doen we door middel van het verzamelen en verspreiden van kennis waarmee medewerkers de zorg kunnen verbeteren. Zo werkt Vilans al jaren in grote en kleine programma’s aan het verbeteren van de kwaliteit van de zorg. Hiermee zijn aantoonbaar mooie resultaten gehaald. Ik denk aan ruim 50% vermindering van medicatiefouten en fysieke vrijheidsbeperkende maatregelen in de Zorg voor Beter-trajecten. De afgelopen 5 jaar werkten maar liefst 380 zorgorganisaties aan het toekomstbestendig maken van hun organisatie binnen In voor Zorg!.

Daarnaast maken we met onze partners kennis toegankelijk en vindbaar via onze kennispleinen. Alleen al op het Zorg voor Beter kennisplein VVT is praktische informatie te vinden over ruim 20 thema’s, zoals Dementie, Medicatieveiligheid, Continentie en Familieparticipatie. Bijeenkomsten zijn in onze projecten een veelgebruikt middel om kennis over te dragen.

Buddy-systeem voor alle lagen binnen de organisatie

Als medewerker van een kenniscentrum heb ik al regelmatig moeite om een weg te vinden in alle beschikbare kennis en informatie. Ik ben dan blij met collega’s en adviseurs die mij op weg helpen en aangeven: dit is relevant voor jou; als je hier mee aan de slag wilt moet je dit absoluut weten en doen en dat is nuttige achtergrondinformatie voor als je meer wilt. Ik kan me voorstellen dat zorgorganisaties ook behoefte hebben aan dergelijke tips en ondersteuning.

Ik zie dan ook kansen voor het buddy-systeem dat door diverse partijen is genoemd als mogelijke oplossing voor de slecht presterende zorgorganisaties. Bestuurders van organisaties waar de kwaliteit op orde is worden buddy van een bestuurder waar het minder goed gaat. Zij delen hun ervaringen en kennis en helpen hun collega op weg om de kwaliteit te verbeteren. Net zoals mijn collega’s mij tips geven om de kwaliteit van mijn werk te verbeteren.

70:20:10 Hoe we het effectiefst leren

Experts (onder andere Charles Jennings) bevestigen dat deze manier van leren veel effectiever is dan leren in een formele setting. De schatting is dat 70 procent van het leren plaatsvindt op de werkvloer (informeel leren door te ervaren en te doen), 20 procent door coaching en feedback en 10 procent door trainingen en cursussen. Dus het leereffect van bijeenkomsten en congressen is dus maar beperkt. Het blijkt moeilijk om wat je hoort op een congres te vertalen naar je eigen werksituatie en actief in te zetten.

Dit maakt dat ik kritisch ga kijken naar onze manier van werken. Misschien wordt het tijd om minder congressen en bijeenkomsten te organiseren en in plaats daarvan de kennis dichter naar de praktijk te brengen. Bijvoorbeeld in een buddy-systeem en dan niet alleen voor bestuurders, maar voor alle lagen binnen een organisatie. Laat zorgverbeteraars en goede voorbeelden niet alleen vertellen over wat ze gedaan hebben en wat de mooie resultaten waren, maar laat anderen in de praktijk van hen leren zodat ze zelf kunnen ervaren wat werkt en wat niet. En dan organiseren we daarna een congres om te laten zien wat we allemaal bereikt hebben.

Meer weten?

  • Wilt u op de hoogte blijven over nieuwe ontwikkelingen? Neem dan contact op met Francisca Hardeman.
  • Bent u zorgaanbieder, gemeente of verzekeraar en wilt u weten hoe Vilans de langdurende zorg goed en betaalbaar helpt te houden mét aandacht voor de cliënt? Bekijk dan ons aanbod op het thema Betaalbare zorg en kwaliteit.

Vilans blogt over de kwaliteit en de houdbaarheid van de verpleeghuiszorg. Zo dragen we bij aan het debat over de problemen en de mogelijke oplossingen. Lees ook de blogs:

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '529' in onderstaand controle veld.

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten