Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Zijn we met z’n allen registratie moe?

Een efficiëntere vorm van registreren draagt bij aan een betere kwaliteit van verpleeghuiszorg.

Deze blog is geschreven door voormalig Vilans-adviseur Sabina Mak

Kamer en staatssecretaris zijn het er tijdens het Kamerdebat van 18 november over eens dat de kwaliteit van de verpleeghuiszorg omhoog moet. Eén van de manieren om de kwaliteit te verbeteren  is door het verlagen van de registratielasten, zodat zorgmedewerkers meer tijd hebben voor de cliënt. Sabina Mak, Vilans-adviseur op gebied van Betaalbare zorg en kwaliteit blogt over haar bevindingen.

Dat populaire concert, die unieke zonsondergang, een congres waar je hebt gesproken, de allereerste barbecue van het jaar. Alles wat we tegenwoordig meemaken, leggen we vast op Facebook, Instagram of Twitter. Anders lijkt het wel alsof het niet is gebeurd. Jij was erbij, hebt het gezien! En dat moet iedereen weten. Een trend die in de zorg al jaren geleden zijn intrede heeft gedaan.

Registratielast stijgt: vastleggen wat je hebt vastgelegd

Vorige week in de uitzending Pauw zei een zorgmedewerkster hier het volgende over: “Wij vinden kwaliteit van zorg iets heel anders dan de vele papieren lijstjes die we moeten invullen voor de inspectie. We zijn veel tijd kwijt aan het invullen van die onzinlijsten in plaats van aan onze cliënten.”

Dat het vastleggen, ofwel registreren in de zorg, de pan uit rijst, bleek ook uit een onderzoek van V&VN en NOS. Uit dit onderzoek komt naar voren dat 87% van de respondenten meer of veel meer last heeft van registratielast dan vijf jaar geleden. 92% vindt dat registratie is doorgeschoten en ervaart registreren vaak als overbodig. Als ik ernaar vraag bij zorgmedewerkers, hoor ik dat zij niet alleen moeten registreren wat ze hebben gedaan maar ook of ze bepaalde dingen wel hebben gezien, besproken en vastgelegd. Vastleggen wat je hebt vastgelegd (soms in drie verschillende systemen). Oké, dan snap ik wel waar die registratielasten vandaan komen.

Registreren kost tijd

De registratielast zit ‘m, denk ik, enerzijds in de (tijd)investering van het registreren. Verpleegkundigen en verzorgenden hebben meestal niet voor dit vak gekozen om achter een computer te zitten. Het gaat daarom snel wringen als zij veel tijd kwijt zijn met registreren en de balans zoek is met tijd voor cliënten. Anderzijds hoor ik dat het vele registreren het gevoel geeft dat zij zich krampachtig moeten verantwoorden, wat uiteraard ook een last met zich meebrengt.

Waar komen die vele registraties vandaan? Wie legt ze op en wat hebben ze als doel? Dat is wat Vilans, Abvakabo FNV, Nu’91, VGN, CNV, V&VN en VWS voor de themagroep 'Verspilling in de Zorg' hebben geïnventariseerd. Niet met als doel om weer een lijst te maken met alle registraties, maar om te kijken waar de grootste lasten zitten en welke concrete goede voorbeelden en aanbevelingen er al zijn om deze lasten te verlichten.

Belang voor cliënt onduidelijk

Hiervoor hebben we gekeken naar goede voorbeelden uit ERAI (Experiment Regelarme instellingen) en andere good practices van zorgaanbieders die hun papierlast al hebben teruggebracht. Uit deze inventarisatie blijkt dat niet alleen de zorgkantoren, inspectie en de overheid registraties opleggen; ook zorgaanbieders zelf leggen hun zorgmedewerkers lijsten op die niet wettelijk verplicht zijn en waarvan het belang voor de cliënt onduidelijk is. Er zijn dus verschillende partijen die kritisch moeten kijken naar de registraties die zij bij de primaire zorgmedewerkers neerleggen. De aanbevelingen en goede voorbeelden staan in een handzaam rapport dat zeer binnenkort uitkomt.

Aanbeveling 1: Zeer kritische blik op registraties

Eén van die aanbevelingen is om registraties af te schaffen wanneer deze geen waarde hebben voor de cliënt. Het zijn bijvoorbeeld de lange lijsten met standaard controles die erin zijn ‘geslopen’ om bepaalde risico’s uit te sluiten. Maar kun je alles uitsluiten door het invullen van een checklijst of ontneem je zorgverleners hiermee het vermogen hun eigen professionele blik en creativiteit in te zetten? Begrijp mij niet verkeerd, ik vind dat we registraties in de zorg niet zomaar moeten afschaffen. Maar ik vind dat we in de toekomst kritischer moeten kijken naar wat en hoe vaak zorgverleners moeten registeren en vooral wat we vervolgens met die metingen doen.

Aanbeveling 2: Van wantrouwen naar vertrouwen

Pia Dijkstra zegt hier in het debat het volgende over: “We moeten oppassen dat we niet weer in dezelfde val trappen. Dat betekent dat we vertrouwen moeten geven aan de verpleegkundigen en de verzorgenden. Dit vraagt om een open cultuur, waarin bewoners en personeel niet bang zijn om hun mening te geven.”

Ik ben het met mevrouw Dijkstra eens, we moeten van wantrouwen naar vertrouwen in de zorg. Hopelijk gaan de concrete aanbevelingen en goede voorbeelden uit het rapport daar een steentje aan bijdragen. Want ook als ik het niet heb vastgelegd op Facebook, Instagram of Twitter, dat gave concert heb ik, hoogstwaarschijnlijk nog véél beter en intenser gezien. En zo zou ik het ook graag zien voor alle zorgmedewerkers en cliënten in de langdurige zorg.

Meer weten?

Vilans blogt over de kwaliteit en de houdbaarheid van de verpleeghuiszorg. Zo dragen we bij aan het debat over de problemen en de mogelijke oplossingen. Lees ook de blogs:

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '36' in onderstaand controle veld.

2 reacties geplaatst
  • sabina mak

    schreef op 26 nov 2015

    Beste Sonja, vervelend. We passen het snel aan. Ondertussen kunt u het rapport hier vinden: http://www.vilans.nl/docs/vilans/over_vilans/pdf/terugdringen-registratielasten-in-de-langdurige-zorg.pdf

  • sonja

    schreef op 26 nov 2015

    als ik op aanmeldingsformulier klik komt dit niet tevoorschijn!

    ( rapport met aanbevelingen )

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten