Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Vilans-bestuurder Henk Nies liet zich 72 uur opnemen in verpleeghuis

‘Het is een illusie dat je een perfect leven kunt hebben als je hulpbehoevend bent geworden'

Henk Nies, Vilans-bestuurder en bijzonder hoogleraar Organisatie en Beleid van Zorg aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, liet zich 72 uur opnemen in een verpleeghuis. Dit leverde verrassende inzichten op in hoe kwaliteit in de zorg ervaren wordt door een cliënt. Journalistieke website De Correspondent legde de ervaringen van Nies vast.

Henk Nies is er duidelijk over in het interview, hij kijkt door die 72 uur in een verpleeghuis met andere ogen naar zijn vakgebied: ‘Afhankelijk worden is gewoon niet leuk, hoe goed de kwaliteit van de zorg ook is. Een persoonlijke aanpak kan dan het verschil maken. Er stond een bos bloemen in mijn kamer toen ik aankwam. Dat maakte dat ik me een beetje thuis voelde.’

Vilans-bestuurder Henk Nies liet zich 72 uur opnemen in verpleeghuis

Structuur helpt

‘Mensen die hulpbehoevend zijn tonen zich flexibel. Bij ziek zijn hoort een proces van je onafhankelijkheid loslaten,’ zegt Nies die merkte dat hij niet per se “koning” wilde zijn als klant maar vooral samen met een kundige professional keuzes wilde kunnen maken.

De gedachte heerst vaak dat mensen zelf hun eigen ritme willen bepalen in een verpleeghuis, maar Henk Nies ziet door deze ervaring ook dat het ritme mensen kan helpen: ‘Als je hulpbehoevend bent verlies je grip. Dan is het fijn om juist een duidelijk dagritme te hebben.’ Hij vergelijkt dit met zijn leven nu, waar hij ook in zijn werk van afspraak naar afspraak gaat en zijn dagen ook een duidelijke structuur hebben, maar die hij niet helemaal zelf in de hand heeft.

Uiterlijke verzorging

Toen een verzorgende zijn haar iets anders had gekamd dan hij gewend is, merkte Henk Nies dat uiterlijke verschijning van belang is bij het behoud van eigen identiteit: 'Uiterlijke verzorging hangt direct samen met iemands identiteit en waardigheid. Je ziet dat ook als een naaste bijvoorbeeld vlekken in de kleren heeft of er onverzorgd uitziet. Het tast dan toch de waardigheid van die persoon aan.'

Onrealistische verwachtingen

Het gaat vaak goed in verpleeghuizen, constateert Henk Nies, die onrealistische verwachtingen als verklaring ziet voor een deel van de kritiek op de zorg: ‘Het is een illusie dat je een perfect leven kunt hebben als je hulpbehoevend bent geworden. Die onterechte verwachting wordt weleens geprojecteerd op de zorgverlener of -instelling. Niet de zorginstelling is dan imperfect, maar je leven.’

Meer informatie over verpleeghuiszorg

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '838' in onderstaand controle veld.

4 reacties geplaatst
  • Henk Nies

    schreef op 28 apr 2016

    Dank voor jullie reacties. Het was bij het personeel van het huis bekend dat ik zou komen, bij de bewoners niet. Het ging mij vooral om de ervaring van wat het betekent om afhankelijk te zijn en wat ik dan belangrijk zou vinden. Dat heb ik later met de medewerkers weer besproken. Het gaf niet alleen voor mij, maar ook voor de medewerkers interessante inzichten.

    Met die onrealistische verwachtingen doelde ik niet op de verwachtingen van cliënten, maar van de 'buitenwereld', de samenleving. Mijn advies is om het hele artikel in De Correspondent te lezen, zie de eerste link in het bericht op de Vilans site.

  • Ramaekers T

    schreef op 28 apr 2016

    Wat een onzin!

    Leren luisteren,zonder voor oordeel laten we daar eerst eens

    Mee beginnen! Niet gepikeerd zijn als de waarheid gezegd wordt!

    Maar daar je voordeel mee proberen te relatiseren

  • Margreet van Hensbergen

    schreef op 28 apr 2016

    Lijkt me goed dat de onrealistische verwachtingen van cliënten, zoals Nies dat noemt, eerst gedefinieerd worden alvorens daar ook maar iets over gezegd kan worden. Feiten dus!! Geen gekletst of een rollenspel spelen. Hebben we gehad!

  • Erik Derkink

    schreef op 28 apr 2016

    Ik ben benieuwd of het bekend was bij de instelling dat Henk Nies zich liet opnemen?

    Of wist men niet wie hij was?

    Dat maakt veel uit over de wijze van benaderen.

    Met andere woorden werd dit niet beleefd alszijnde een driedaags rollenspel.

    Mvg

    Erik Derrick

    Verpleegkundige

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten