Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Ouderen hebben andere prioriteiten dan artsen denken

Dit promotieonderzoek is relevant vanwege het groeiend aantal ouderen en de toenemende aandacht voor persoonsgerichte zorg en gezamenlijke besluitvorming

De Telegraaf heeft afgelopen zaterdag in het katern ‘Gezond en Wel’ aandacht besteed aan het promotieonderzoek van Vilans-adviseur Cynthia Hofman. In de infographic stelt zij dat ouderen vaak andere prioriteiten hebben dan hun artsen denken.

Wetenschappelijk onderzoek

Cynthia Hofman heeft haar promotieonderzoek verricht binnen het RadboudUMC in Nijmegen. Als onderdeel van het Nationaal Programma Ouderenzorg (NPO) heeft zij een samengestelde uitkomstmaat voor wetenschappelijk onderzoek in de ouderenzorg ontwikkeld.

Ouderen hebben andere prioriteiten dan artsen denken in Telegraaf

Belangrijkste hulpvragen

Deze uitkomstmaat dient de meerwaarde van experimenten en projecten te evalueren en wordt gebaseerd op wat ouderen, mantelzorgers en geriatrische professionals relevante levensdomeinen vinden. Er is hen indirect gevraagd welke hulpvraag zij prioriteit geven, zoals bijvoorbeeld lichamelijk functioneren en emotioneel welbevinden.

Groeiend aantal ouderen

De Telegraaf vindt dit promotieonderzoek relevant vanwege het groeiend aantal ouderen en de toenemende aandacht voor persoonsgerichte zorg en gezamenlijke besluitvorming. Wij onderschrijven dit door ouderen te betrekken bij lopende projecten. Zo participeren ouderen in het project Transmurale Ouderenzorg Zeeland, met als doel de samenwerking in de keten (wijkverpleegkundigen, huisartsen en ziekenhuis) efficiënter in te richten.

Meer weten?

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '949' in onderstaand controle veld.

1 reactie geplaatst
  • Louis Peters : aptrs@telfort.nl

    schreef op 09 jun 2015

    Dat de medische zorg onder druk staat door de Participatiewetgeving is een bekend feit.

    Waar men voorheen "recht" op had is niet meer.Het ligt voornamelijk dan ook in het omslag van

    denken. Daar worden professionals, als zorgbehoevende mee geconfronteerd.

    Er zijn diverse zorginstellingen, die hun product aardig op de rails hebben staan doch steeds weer

    Tegen aldministratieve rompslomp aanlopen. Waardoor dit meer tijd in beslag neemt dan het uitvoeren van hun taken.Dat geld ook voor een huisarts, die op gegevens hem bekend een indicatie heeft over

    Klacht of ziekte van de patient. Zou de arts meer tijd hebben om door te vragen, hij er mogelijk achter

    komt dat de klacht van een andere aard is dan lichamelijk.

    Zo ondervindt men bij regelmatige opname in het ziekenhuis de irritatie, dat men wederom de procedure van vragenlijsten moet doorlopen.

    Het begint al bij op de eerste hulp post, vragenlijsten, diverse discipline artsen,eventuele onderzoeken

    alvorens men een ziekenhuisbed op een afdeling krijgt toegewezen.

    Dan komt men op de afdeling, dan begint men met vragen weer vooraf aan.

    Ik begrijp dat zorgvuldigheid het hoogste goed is in de zorgverlening.

    Ik dacht dat van elke zorgverzekerde een medisch dossier wordt bij gehouden.

    Waarom geen ziekenfondskaart met QR - code, waardoor men de laatste medische gegevens kan inlezen?

    Het praktisch nut is duidelijk herkenbaar.Doch de uitvoering eist een optimale datastream en opslag.

    Dat eist ook een omslag in praktisch en participerend denken!

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten