Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Terugblik KICK-protocollendag 2016

'Help, mijn cliënt wijkt af!' De KICK-protocollendag 2016 had als thema: Cliëntgericht werken met standaard protocollen

De Vilans KICK-protocollendag 2016 had als thema: Cliëntgericht werken met standaard protocollen. Over bewust omgaan en afwijken van het protocol. Twee inspirerende sprekers vertelden hun verhaal tijdens de plenaire sessies.

Zo’n 150 deelnemers lieten zich ook inspireren en verdiepten hun kennis in workshops over inhaleren, injecteren, mondzorg en maagsonde en ontdekten hoe een protocol tot stand komt.

5 tips cliëntgericht werken met standaard protocollen

1. Zet de cliënt centraal

Als de situatie van de cliënt dit vraagt, dan mag u - en moet u soms zelfs - onderbouwd afwijken van het standaard protocol. Wanneer u afwijkt van het protocol omdat u de handeling al jaren zo doet, of omdat u dit makkelijker vindt dan is dit onprofessioneel.

2. Maak samen met de cliënt de balans op

Bespreek samen met de cliënt en zijn naasten wat afwijken van het protocol voor de cliënt betekent. Maak samen de balans op van de voordelen en de eventuele risico’s.

3. Handel in opdracht van de arts

Bij het afwijken van het standaard protocol van voorbehouden handelingen moet de arts de opdracht geven.

4. Voer de handeling op dezelfde wijze uit

Het is belangrijk om met het hele zorgteam afspraken te maken, zodat iedereen de handeling bij de cliënt op dezelfde manier uitvoert.

5. Noteer en leg vast

Noteer in het zorgplan de afspraken die u gemaakt hebt met de cliënt, naasten en de arts. Onderbouw en legt vast waarom u afwijkt van het standaard protocol.

Sprekers

Jacqueline van Creveld, ervaringsdeskundige

Net terug van haar wereldreis vertelde Jacqueline van Creveld over haar levensverhaal. Hoe haar keuze om af te wijken van het revalidatieprotocol, toen zij op haar 17e een dwarslaesie kreeg, haar leven beïnvloed heeft.

Jacqueline van Creveld, ervaringsdeskundige: 'Hoera, ik wijk af!'

Henk Nies, Vilans-bestuurder en bijzonder hoogleraar Organisatie en Beleid van Zorg aan de Vrije Universiteit in Amsterdam

Henk Nies liet zich 72 uur opnemen in een verpleeghuis. Dit leverde verrassende inzichten op in hoe kwaliteit in de zorg ervaren wordt door een cliënt. ‘Het is fijn een afwijking te kunnen zijn’ was de titel van zijn lezing over zijn tijd bij zorgcentrum Speulbrink.

Bekijk het filmpje van zorgcentrum Speulbrink

Sneak preview online KICK-protocollen

Tijdens de KICK-protocollendag lanceerden Vilans en Infoland het online KICK-protocollenbestand. Emerentia Grootscholten, dagvoorzitter, interviewde hiervoor Elena Jager van Vilans en Maurice van Abeelen van Infoland. Na de lancering en een proostmoment volgde een sneak preview van het KICK-portaal.

Lees meer over de online KICK-protocollen

Vilans KICK-portaal met luid applaus enthousiast ontvangen!

Workshops

Mondzorg goed georganiseerd!

Hoe organiseert u mondzorg in de organisatie? Welke richtlijnen en protocollen zijn er? Welke afwijkende beelden komen er voor in de mond bij de cliënt? En hoe gaat u hiermee om? Tijdens deze workshop kregen de deelnemers antwoord op deze vragen en ontvingen zij praktische tips en tricks om direct in de praktijk toe te passen.

Uit de workshop:

  • Lies van Wegen (trainer/adviseur Mondzorg ouderen): ‘Probeer uit wat werkt bij een clíënt. Niets doen kan ook een keuze zijn.’
  • Linda Dekker: ‘Hetzelfde gekookte water dat een aardappel zacht maakt, maakt een eitje hard.’

Download de presentatie (pdf) van Lies van Wegen (trainer/adviseur Mondzorg ouderen)

Inhaleren; eenvoudig toch?

Inhaleren lijkt eenvoudig, maar toch kan er van alles mis gaan. In deze workshop bekeken we de landelijke richtlijnen (inhalatieprotocollen) en de toepassing ervan in de praktijk in individuele situaties. We oefenden met de verschillende devices om zelf te ervaren wat de cliënt dagelijks doet.

Download de presentatie (pdf) van Ellen Boot (verpleegkundig specialist longziekten Havenziekenhuis)

Help, mijn protocol wijkt af! Wat zijn de grondslagen van een goed protocol?

In deze workshop kregen de deelnemers inzicht in het gebruik van diverse informatiebronnen die de basis vormen voor de zorgpraktijk en de Vilans KICK-protocollen. We daagden de deelnemers uit om zelf na te denken over kwaliteit en toepasbaarheid van informatie voor hun cliënten en zichzelf en gaven inzicht in het begrip van Evidence Based Practice.

Download de presentatie (pdf) van Marleen Versteeg (gezondheidswetenschapper) en Bram Hengeveld (protocolschrijver/klinisch epidemioloog i.o.) Vilans

Persoonsgerichte zorg met standaard protocollen

Vilans heeft een bijzondere vorm van krachtenveldanalyse ontwikkeld om teams zelf de lead te laten houden in hun eigen leerprocessen. Tijdens de workshop maakten deelnemers kennis met deze methode om samen met teamleden te onderzoeken welk gedrag past bij persoonsgericht werken mét protocollen, en wat hiervoor nodig is. Welke gedrag is dan nodig en hoe krijgen we dat gedrag in onze vingers?

Download de presentatie (pdf) van Henry Mostert (senior adviseur Vilans thema Professional aan zet, adviseur In voor Mantelzorg, coach Waardigheid en Trots)

Protocollen een suggestie of een strikte regel? Waar op de lijn sta jij?

Beargumenteerd afwijken van het protocol bij persoonsgerichte zorg

Met sokken aan onder de douche; kan dat? Wat vindt u? In de dagelijkse zorg komt u situaties tegen waarin een protocol alleen niet voldoende is. De situatie vraagt om een meer cliëntgerichte benadering. In deze workshop gingen we aan de slag met praktijksituaties. Help, mijn cliënt wijkt af van het protocol; wat doe je?

Download de presentatie (pdf) van Kim Verschoor (concept ontwikkelaar online leerinterventies), Amarens Bakker (strategie, advies & conceptontwikkeling online leerinterventies) en Annemieke van der Schaft (docent verpleegkunde) Vilans

Deelnemers maken infographic over een dilemma voor zorgmedewerker, oplossingen en resultaat voor cliënt

De kunst van injecteren

Hoe gaat de intramusculaire rangeertechniek? Gebruikt u deze al standaard? Deelnemers deden daarnaast kennis op over de injectieplaats, desinfectie, wanneer aspireren en preventie van pijn aan de hand van onderzoeksresultaten. In deze workshop gingen we ook in hoe zij daarbij kunnen aansluiten bij de cliënt.

Download de presentatie (pdf) van Netty Overbeeke en Christien Veenstra (beide praktijkopleider bij Woonzorg Flevoland)

Hoe bekwaam ben je écht?

Leren op de werkplek is de meest effectieve vorm van leren. Maar hoe brengt u leren naar de werkplek? Deelnemers ervaarden zelf hoe dit gemakkelijk in korte tijd kan met de Vilans KICK-protocollen via de nieuwe Vilans Assessor. In deze workshop gingen zij zelf aan de slag met een beoordeling. We lieten ook zien hoe zij via managementrapportages overzicht houden en resultaten kunnen vastleggen.

Download de presentatie (pdf) van Paul Kemper (marketing manager Noordhoff), Iris Venema (consultant) en Linda Dekker (docent verpleegkundige)

Hoe bekwaam ben je echt? Deelnemers toetsen het met de Vilans Assessor

Neusmaagsonde inbrengen en controleren volgens nieuwe richtlijn

Hoe brengt u een neusmaagsonde nou echt goed in? En hoe weet u of de sonde daadwerkelijk goed zit? Wat doet u als u het niet zeker weet? Tijdens de workshop gingen we in op de nieuwe richtlijn

Neusmaagsonde inbrengen en de toepassing ervan in de praktijk

Download de presentatie (pdf) van Mariël Klos (voedingsverpleegkundige Gelre Apeldoorn, voorzitter expertgroep Neusmaagsonde V&VN)

Tussen de sprekers en de workshops door was er een informatiemarkt met onder andere het Mobiel Skillslab.

 

Meer informatie

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '60' in onderstaand controle veld.

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten