Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Transitie langdurende zorg dwingt tot vernieuwing

Onze leerwerkplaats HRM levert hier een bijdrage aan

De transitie in de langdurende zorg nodigt uit en dwingt tot vernieuwing. Het is niet langer de vraag of en wanneer we familiezorg, nieuwe technologie, terugdringen van registratielast en eigen regie van cliënt en zorgmedewerker oppakken, maar wel hoe. Scherpe beelden en scenario’s hoe de nieuwe zorgtoekomst er uitziet, ontbreken echter nog. Nieuwe alternatieven moeten dus ontwikkeld worden, maar hoe geeft u leiding aan een innovatieproces waarvan u nog niet precies weet waarin het moet resulteren?

Zorgmedewerkers nemen centrale plek in

Onze leerwerkplaats HRM levert hier een bijdrage aan. De zorg is van ons allemaal geworden en ontwikkelen doet u samen met alle relevante partijen. Zorgmedewerkers nemen hierbij een centrale plaats in. Zij denken mee en geven actief vorm en inhoud aan die nieuwe zorgtoekomst. De klassieke top down-benadering schiet tekort. Een nieuwe, toekomstbestendige verhouding tussen de medewerker en organisatie wordt zo ook vormgegeven.

Opzet leerwerkplaats HRM

Binnen de leerwerkplaats HRM staat het sociale experiment centraal. We creëren ruimte en experimenteren vanuit gezamenlijke ideeën met nieuwe vormen van ondersteunen, leren en werken. Hierop wordt gereflecteerd en geleerd. Daarna wordt het gedeeld. De aanpak van de leerwerkplaats HRM is ook op actie gericht. In korte tijd worden ‘halffabricaten’ gemaakt en in praktijk gebracht. De leerwerkplaats is dus doel- en actiegericht.

Transitie langdurende zorg dwingt tot vernieuwing

Daarbij wordt ook een nadrukkelijke koppeling gemaakt tussen leren en werken. Real life-leren door het te gaan doen in de relevante praktijksituatie is het meest effectief (Jennings & Wargnier, 2011). Leren en innoveren leiden zo naar gedragen verbetering en vernieuwing.

Leerwerkplaats van start

De leerwerkplaats HRM is gestart met een kleine groep deelnemers uit de langdurige zorg. Zij werken met hun medewerkers aan voor hen relevante inhoudelijke thema’s en leveren daarnaast ook een bijdrage aan de vernieuwing van leer- en werkvormen binnen de leerwerkplaats.

Zorgorganisaties Amarant en Prisma zijn op dit moment actief binnen de leerwerkplaats HRM. Daarbij staan respectievelijk ‘het geluk voor cliënten en medewerkers’ en ‘het informele leren van professionals’ centraal. Beiden staan aan de vooravond van experimenten in dit verband binnen hun eigen organisaties.

Ideeën en ervaringen

Naast de vaste deelnemers willen we andere zorgorganisaties betrekken. Zij doen ‘op afstand’ mee. We zijn erg geïnteresseerd in ervaringen en ideeën die leven. Hiermee kunnen we de leerwerkplaats nog beter inrichten, afgestemd op een brede behoefte in zorgland. Neem hiervoor contact op met Jeroen Schumacher.

Meer weten over vernieuwend zorgen

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '804' in onderstaand controle veld.

1 reactie geplaatst
  • Birgitte van de Water

    schreef op 02 sep 2015

    Hallo Jeroen, Goed initiatief; de leerwerkplaats HRM. Een actueel onderwerp ook binnen de P&O/HRM afdelingen van de zorgorganisaties die aangesloten zijn bij het samenwerkingsverband Carante Groep. Ik blijf jullie vorderingen volgen!

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten