Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Van Rijn presenteert plan van aanpak voor verpleeghuiszorg

Een betere kwaliteit van verpleeghuiszorg vergt een gezamenlijke inspanning.

Staatssecretaris Martin van Rijn heeft een plan van aanpak gepresenteerd om de kwaliteit van verpleeghuiszorg te verbeteren. Hij wil de kwaliteit verbeteren met een serie maatregelen op het gebied van toezicht en samenwerking tussen cliënt, mantelzorger en zorgverlener.

Maatregelen voor korte en lange termijn

Het plan van aanpak bevat een lijst van 5 speerpunten met hierin maatregelen voor op lange en korte termijn. Zoals openheid en beter toezicht. Ook geeft het plan invulling aan een aantal moties die zijn ingediend bij het Kamerdebat van november. Dit voorjaar wordt pas duidelijk of er extra geld beschikbaar komt voor verpleeghuiszorg.

Is de kwaliteitsdiscussie echt op te lossen?

Henk Nies, lid Raad van Bestuur bij Vilans, licht toe: “De vraag is of de kwaliteitsdiscussie echt op te lossen is. We moeten het misschien meer zoeken in de weg naar kwaliteit dan kwaliteit als resultaat. Het is zaak daarbij telkens opnieuw te kijken waar de weg heen gaat. Mensen lopen de weg naar hun kwaliteit van leven niet rechtlijnig af. Dat betekent dat organisaties moeten meebewegen, de dialoog blijven voeren, blijvend moeten werken aan structurele verbeteringen en daar transparant in zijn. Dat is een verantwoordelijkheid die bestuurders en hun toezichthouders kunnen nemen.”

Kwaliteit verpleeghuiszorg vergt gezamenlijke inspanning

Van Rijn benadrukt dat de samenleving meer betrokken moet worden bij verpleeghuizen en dan verpleeghuizen zich transparanter moeten opstellen. Hij vraagt om een andere houding van alle betrokkenen, zodat er daadwerkelijk stappen in de goede richting worden gezet. De staatssecretaris voegt er verder aan toe dat een bestuurder van een verpleeghuis meer lef en verantwoordelijkheid moet hebben en nemen.

Meer weten?

Lees ook de volgende weblogs over dit onderwep:

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '497' in onderstaand controle veld.

4 reacties geplaatst
  • Ger

    schreef op 19 feb 2015

    Vijf en twintig jaar werk ik nu in de verpleeghuiszorg. En nog steeds heb ik het gevoel geen tijd voor de cliënt te hebben, te racen tegen de klok. Ik wil dit niet meer. Het is genoeg zo, ik ga me omscholen en ga een bloemenzaak starten!

  • Connie

    schreef op 19 feb 2015

    Organisaties zijn zo groot geworden dat er teveel concerndiensten zijn die ver weg staan van het bed en zorgmedewerkers. Er worden (door de overheid) tijdrovende controlerende systemen bedacht die er voor zorgen dat medewerkers minder tijd voor directe zorg hebben. Er zijn dure instanties die controleren of zorgmedewerkers de controlerende systemen wel goed uitvoeren.

    Geef de verzorgende het vertrouwen terug en schrap onnodige controles en daarbij behorende systemen. Ik vermoed een forse (geld)besparing welke dan geïnvesteerd kan worden in meer zorg direct naar de zorgvrager. Laat verzorgende en verpleegkundige weer naast de bewoner/client staan in plaats van zich verantwoordend achter een bureau!

  • Frans Janssen

    schreef op 18 feb 2015

    Onder maatregelen voor korte en lange termijn, staat o.a. dat dit voorjaar pas duidelijk wordt of er meer geld beschikbaar komt. Dit is een typische opmerking die door iedere zorgbestuurder wordt gemaakt. Zelf ben ik echter van mening, dat de verpleeghuiszorg nu niet direct om ''nieuw geld'' moet vragen, maar eerst de bereidheid tot verandering moet laten zien.

    Uit eigen ervaring weet ik, dat met de huidige financiële middelen, voor verpleeghuisbewoners ook een verbetering van kwaliteit van leven te bereiken valt. Maar bestuurders, management en uitvoerenden moeten dit ook willen en dus uit de huidige ‘’comfort’’ houding durven komen. Men moet willen leren, mee te bewegen met de veranderende opvattingen in de samenleving over verpleeghuiszorg. Dat begint mogelijk met toepassing van andere organisatiemodellen. Veel verpleeghuizen hebben immers nog een organisatiemodel, wat dateert uit de jaren 70 en gebaseerd is op het model psychiatrisch ziekenhuis.

    Is dat ‘’klinische model’’ uit de jaren 70 in 2015 nog wel van deze tijd?

    Durf de eigen luiken open te zetten.

    Haal een paar beelden voor de geest uit de film: ‘’One Flew Over The Cuckoo’s Nest’’.

    Kijk daarna eens kritisch naar je zelf in de spiegel.

    Hoe zie jij zelf- en hoe ziet je leven er uit, als jij de gezegende leeftijd van bijvoorbeeld 78 jaar hebt mogen bereiken?

    Hoe zou jij dan de eigen ‘’levensavond’’ ingericht willen zien, ook op het moment van zorgbehoeftigheid?

    Vraag al kijkende in de spiegel je zelf af, wat in het verpleeghuis waar jij nu werkt of waarvan jij nu bestuurder bent, zou moeten veranderen vóór dat je hier zelf een kamer zal huren en hier gaat wonen!

    Hierover zullen zeker een aantal ideeën omhoog komen borrelen?

    Win een hele wereld door dit ook zo samen met collega’s te doen.

    Bundel alle suggesties, maak keuzen, selecteer op wat wel en niet (extra) geld kost.

    Stel een actieplan op.

    Begin met de uitvoering hiervan.

    Start in het hier en nu direct, met dat waarvoor geen (extra) geld wordt benodigd!

  • P.B. de Vries

    schreef op 18 feb 2015

    Weg met de managers!!Kwaliteit van zorg stijgt bij het weghalen van allerlei regels i.p.v. het vertrouwen te geven aan het personeel om samen met de bewoners alles te regelen!!

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten