Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Weg met registratielasten

Wij ontwikkelen hulpmiddelen die teams helpen bij het duurzaam en verantwoord afschaffen van onnodige registraties

Registratielasten moeten minder, daar is iedereen het over eens. Maar hoe pakt u dit morgen binnen uw team op een goede manier aan? In het kader van het programma ‘Aanpak verspilling in de zorg’ ontwikkelen wij hulpmiddelen die teams helpen bij het duurzaam en verantwoord afschaffen van onnodige registraties.

Rapport registratielasten

Eerder dit jaar hebben we in samenwerking met de werkgroep (V&VN, Abvakabo FNV, CNV, VWS en Vilans) een rapport overhandigd aan de staatssecretaris waarin registratielasten in de langdurende zorg in kaart zijn gebracht. Een van de conclusies was dat er al veel bouwstenen aanwezig zijn om het proces van registreren efficiënter in te richten. Maar dat het vaak ontbreekt aan een plek waar al deze initiatieven samenkomen en waar deze helder en implementeerbaar voor organisaties worden weergegeven.

Vervolgstappen

Om daar vervolg aan te geven, werken we aan:

  • Een handreiking om teams te helpen de onnodige registraties in kaart te brengen en duurzaam en verantwoord af te schaffen.
    Deze handreiking ontwikkelen we aan de hand van bestaande goede voorbeelden, zoals de Opruimdienst van de Waalboog.
  • Een overzicht van wat verplicht vanuit de wet door zorgprofessionals in het primaire proces geregistreerd moet worden.
    Het overzicht moet zorgmedewerkers en zorgaanbieders helpen om bepaalde registraties ter discussie te stellen en zo mogelijk te laten varen. Het is de intentie om van het uiteindelijke overzicht een levend document te maken, dat continu aangevuld wordt met nieuwe ontwikkelingen.

Weg met registratielasten

Help mee registratielast te verminderen

Om een overzicht van registratielasten te kunnen maken, onderzoeken we momenteel met een gezondheidsjurist wat verplicht vanuit de wet geregistreerd moet worden en bij welke registraties dit onduidelijk is (grijs gebied). Uiteraard hebben we vooral ook de input nodig vanuit de praktijk. Helpt u ons bij een eerste inventarisatie? Van welke registratie twijfelt u of deze wel of niet wettelijk verplicht is?

Laat uw input achter

Let op: het gaat alleen om registraties binnen de intramurale ouderenzorg (V&V)

Meer informatie over registratielast

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '105' in onderstaand controle veld.

4 reacties geplaatst
  • Sabina Mak

    schreef op 17 aug 2015

    @Harrie van Diepen,

    Ik heb uw vraag laten uitzoeken:

    De niet-reanimatieverklaring is een verklaring van de wil van de cliënt. De wet vereist toestemming van de cliënt voordat met de behandeling begonnen kan worden (artikel 7:450 BW). De niet-reanimatieverklaring moet schriftelijk worden opgesteld door een cliënt die nog in staat is om een redelijke waardering van zijn belangen te maken (artikel 7:450 lid 3 BW). Verder worden er geen eisen gesteld aan de vorm van deze verklaring. Het is dan ook niet verplicht om de wilsverklaring te actualiseren. Het is de eigen verantwoordelijkheid van de drager van de niet-reanimatieverklaring om stil te staan bij de verklaring en af te wegen of hij deze in wil trekken of niet. Omdat dit zo’n persoonlijke kwestie is, doet de wetgever hier geen uitspraken over. Het is dus niet verplicht om de niet-reanimatieverklaring jaarlijks te actualiseren.

    Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en mocht u nog vragen hebben, dan verneem ik deze graag.

  • wilma du bois

    schreef op 13 aug 2015

    Sinds kort werk ik als casemanager intramuraal in een PG verpleeghuis. Van de week deed ik een opname gesprek en besprak met familie de zorgvragen en situatie. Al met al koste dit mij met alle formulieren erbij 4 uur die dag.

    In het gesprek komt natuurljk heel veel aan de orde.

    Vervolgens moet ik in vullen voor het ZLP;

    - Arbocheck, 4 domeinen (4 formulieren )

    - risicoanalyse zorginhoudelijke veiligheid,SNAQ ( ondervoeding en overgewicht), valgevaar, medicatiebeheer, zonodig incontinentie, MenM.

    Daaruit komt ZLP, werkinstructies en planningslijst daar kom ik dan nog geen eens aan toe

    Vervolgens krijgt de familie mee;

    bewonersvragen lijst

    zorgovereenkomt in 2 maal

    levensloop vragenlijst

    machtiging welzijnsbijdrage

    wasserij formulieren

    overhuisformulier gemeente

    deze formulieren moeten weer verwerkt bij terugkomst

  • Sabina Mak

    schreef op 12 aug 2015

    Beste Harrie, dank voor uw vraag. We gaan het voor u uitzoeken, en komen hier zo snel mogelijk op terug.

  • Harrie van Diepen

    schreef op 12 aug 2015

    ambulance medewerkers willen dat als zij ouderen uit ons zorgcentrum naar het ziekenhuis moeten brengen, dat de niet-reanimatieverklaring van de oudere die zij vervoeren elk jaar geactualiseert moet worden. Klopt dit wel?

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten