Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Zorgorganisaties registreren meer dan wettelijk verplicht

Ruim 40 partijen in de zorg werken samen in het programma ‘Aanpak verspilling in de zorg’

Voor het programma ‘Aanpak verspilling in de zorg’ onderzochten we welke registraties het meest worden uitgevoerd in de intramurale langdurende zorg. Daaruit blijkt dat zorgorganisaties veel meer registreren dan ze wettelijk verplicht zijn. Samen met Zorg Zaken Groep hebben we de verplichte registraties verwerkt in een publicatie ‘Overzicht verplichte registraties in de langdurende intramurale zorg’.

Formulieren en checklists

Zorgmedewerkers zijn veel tijd kwijt met het invullen van formulieren en checklists. Kostbare tijd die ze liever aan hun cliënten besteden. Linsey Schaftenaar van Zorg Zaken Groep weet waar dat volgens haar door komt: ‘Soms staan er onwaarheden op het internet. Maar het kan ook misgaan als een wet alleen een kader biedt (zoals de HACCP of de Kwaliteitswet Zorginstellingen) dat de zorgaanbieder zelf moet invullen. Bang voor zware straffen besluiten ze dan dat voorkomen beter is dan genezen en registreren ze alles.’

Lees haar volledige blog Veel registraties berusten op misverstanden

Wat ook een grote rol speelt is dat zorgaanbieders niet alleen te maken hebben met wettelijke verplichtingen, maar ook met aanvullende eisen van bijvoorbeeld zorgkantoren en inspectie.

Fabels en misverstanden registraties

Het overzicht laat zien welke registraties volgens de Wet langdurende zorg verplicht zijn. Ook komen een aantal hardnekkige fabels en misverstanden aan bod. Met dit overzicht willen we een discussie op gang brengen over nut en noodzaak van bepaalde registraties zodat de onnodige verdwijnen en andere beter worden georganiseerd. We hopen dat het overzicht helpt om binnen de eigen organisatie aan de slag te gaan met het opruimen van zelf opgelegde registraties en als leidraad in gesprekken met andere partijen.

Zorgorganisaties registreren meer dan wettelijk verplicht

9 herkenbare thema’s

Het overzicht is ingedeeld in 9 voor de zorgmedewerker herkenbare thema’s:

  • cliëntdossier
  • zorgleefplan
  • gedwongen opname/behandeling
  • medicatie
  • reanimatie
  • kwaliteit/veiligheid
  • voedselveiligheid/hygiëne
  • indicatie/administratie/zorgovereenkomst pgb
  • informatiebeveiliging

Elk hoofdstuk bevat een inleiding, korte omschrijving van de bijbehorende wetten, beschrijving van de verplichte registraties voor de zorgaanbieder en zorgmedewerkers, fabels en misverstanden en eventuele informatie over toekomstige wet- en regelgeving. Het overzicht is bedoeld voor zorgmedewerkers, beleidsmedewerkers, kwaliteitsfunctionarissen, managers en andere personen werkzaam in de intramurale ouderenzorg.

Over programma ‘Aanpak verspilling in de zorg’

Zorg moet u bieden aan mensen die dat nodig hebben. Verspilling van tijd, geld en middelen is zonde. Zeker nu de zorg onder druk staat en de kosten stijgen. Het is een zaak en taak van ons allemaal dat elke euro die we aan zorg besteden goed terechtkomt. Daarom werken ruim 40 partijen in de zorg samen in het programma ‘Aanpak verspilling in de zorg’. Op basis van ruim 21.000 meldingen van patiënten en zorgprofessionals ontwikkelen zij acties om de zorg betaalbaar en toegankelijk te houden.

Meer informatie over registratielast

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '895' in onderstaand controle veld.

2 reacties geplaatst
  • Sabina Mak

    schreef op 24 nov 2015

    Beste Else, dank voor je mooie aanvulling. Het evalueren van registraties is inderdaad zeer belangrijk, om het doel wat je beoogd te bereiken.

  • Els van Eijk-Jutte

    schreef op 17 nov 2015

    Mijn ervaring is dat er (te)veel 'lijsten' moeten worden ingevuld zonder dat er een 'eind tijd' aan wordt geplakt. Bijv rapporteren wat de vochtinname is van een bepaalde bewoner, per dag..... moeten we dit dan een week doen...een maand? Voor deze bewoner is er dan wel even extra aandacht, dat is een pluspunt, maar wat wordt er verder mee gedaan....voldoende drinken is voor alle bewoners belangrijk!

    Het bijhouden van de temp. van de koelkast en vriezer.....op een gegeven moment hangen er half ingevulde lijsten omdat niemand er meer zin in heeft...... Een duidelijke tijdsduur en een evaluatie aan het eind hiervan zou fijn zijn, weten waarom je iets doet en wat ermee gedaan wordt zou naar mijn idee zeker helpen.

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten