Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Mariëlle Cuijpers

Senior adviseur

Mariëlle  Cuijpers

'Sta regelmatig stil bij: doen we ons werk goed en komen we tegemoet aan wat de cliënt nodig heeft?'

Ik kom nog te vaak tegen dat cliënten niet de zorg krijgen waarnaar ze op zoek zijn. Terwijl zorgprofessionals wel heel hard zorgen. Voor de organisatie heb je het goed gedaan als je zoveel cliënten in een uur hebt gewassen, maar hoe voelt de cliënt zich? Ik vind dat de zorg moet bijdragen aan de kwaliteit van leven van mensen.

Aandacht voor de cliënt

Een zorgprofessional vertelde mij ooit dat ze echt aandacht wil geven aan cliënten. Ze loopt bijvoorbeeld buitenom als ze een cliënt naar de huiskamer brengt. Buitenom duurt 3 minuten langer dan binnendoor. Al met een paar minuten extra heeft ze een tevreden, rustiger cliënt. Dit soort kwalitatieve dingen kun je alleen niet goed meten. Ik onderstreep het belang van een goede zorgrelatie en om met echte aandacht voor cliënten te zorgen.

Opboksen

Cliënten moeten soms opboksen tegen hoe organisaties denken dat het moet. Er is bijvoorbeeld afgesproken dat de cliënt iedere week gaat wandelen. Als hij even geen zin heeft, moet hij toch gaan wandelen. Thuis kan ik toch ook van mijn plannen afwijken? Ik denk dat er in de zorg meer mogelijk is dan er nu gebeurt. 

Wapenfeiten van Mariëlle Cuijpers

Artikelen en publicaties van Mariëlle Cuijpers

Landkaart Mentaal Welbevinden

Lees publicatie

Inzicht en balans voor mantelzorgers

Lees publicatie

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten