Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Afspraken nodig om registratielast te verminderen

De staatssecretaris is tevreden over de opbrengst uit de werkgroep en de concreetheid van het rapport.

In het kader van de ‘Aanpak verspilling in de zorg’ hebben verschillende partijen (Vilans, FNV, Nu’91, CNV, en V&VN) in de vorm van een werkgroep het voortouw genomen om de registratielast zoals die door verpleegkundigen en verzorgenden wordt ervaren, in kaart te brengen. Ook is gezocht naar praktische voorbeelden en aanbevelingen om deze registratielasten terug te dringen. De opbrengst van deze inventarisatie is op 15 januari 2015 in een rapport overhandigd aan staatssecretaris Martin van Rijn.

Van Rijn tevreden, maar kritisch

De staatssecretaris is tevreden over de opbrengst uit de werkgroep en de concreetheid van het rapport, maar ook kritisch: “We praten al lang over de registratielasten en er worden vele rapporten over dit thema geschreven.” De vraag aan de werkgroep is hoe we met de aanbevelingen uit het rapport, snel merkbaar resultaat boeken wat betreft het terugdringen van registratielasten. De tijds- en kwaliteitswinst die dit oplevert in het werk van verpleegkundigen en verzorgenden komt direct ten goede aan de zorg voor cliënten.

Bouwstenen aanwezig

De werkgroep geeft als antwoord dat uit de inventarisatie blijkt dat er al veel bouwstenen aanwezig zijn om het proces van registreren efficiënter in te richten. Enkele van de vele voorbeelden hiervan zijn (in het rapport staan meer goede voorbeelden beschreven):

  • Goede voorbeelden en lessen uit Het Experimenten Regelarme Instellingen (ERAI). 
  • Het gedetailleerde overzicht in de richtlijn ‘Verpleegkundige en verzorgende verslaglegging’ van de gegevens die in een zorgplan genoteerd moeten worden op basis van landelijke regels en afspraken.
  • De handzame checklist die ontwikkeld is voor risicosignalering die veel lange checklists vervangt.

Concrete handleidingen

Wat echter ontbreekt, is een plek waar al deze initiatieven samenkomen en waar deze helder en implementeerbaar voor organisaties worden weergegeven. Om dit te realiseren, moet eerst afstemming plaatsvinden tussen alle betrokkenen op landelijk niveau over welke registraties noodzakelijk zijn. Ook zorgverzekeraars en de inspectie worden hierbij betrokken. Als die stap is genomen worden er concrete handleidingen gemaakt over het doelmatig inrichten van registratieprocessen. Organisaties kunnen wel alvast intern kritisch kijken waar zij de registratielasten voor hun zorgmedewerkers verlichten.

Bekijk de 5 tips van Vilans om registratielasten terug te dringen

Meer weten?

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '337' in onderstaand controle veld.

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten