Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Aansluiten bij de behoeften van de patiënt

Er is inmiddels veel te kiezen in persoonsgerichte zorg

Net als veel andere zorggroepen zet DOH Zorggroep de stap naar persoonsgerichte zorg. Met kennis van de protocollen aansluiten bij de behoeften van de patiënt. Maar hoe doet u dat? Zorggroep DOH ontwikkelde een menukaart en samen met ons een patient journey.

Hulpmiddel voor zorgverleners eerstelijn

De menukaart en de infographic Patient Journey persoonsgerichte zorg zijn bedoeld als hulpmiddel voor zorgverleners in de eerstelijn die persoonsgerichte zorg in de praktijk brengen. Mede-ontwikkelaar Nathalie Eikelenboom van DOH Zorggroep: ‘Door met de patiënt op zoek te gaan naar wat voor hem belangrijk is, kom je in gesprek over welke ondersteuning het beste werkt. De menukaart en de patient journey kunnen helpen om persoonsgerichte zorg vorm te geven in de praktijk.’

Aansluiten bij de behoeften van de patiënt

Persoonsgerichte zorg op het menu

De menukaart laat zien dat er inmiddels veel te kiezen is om persoonsgerichte zorg vorm te geven. Van zelfmetingen doen, groepscursussen volgen tot eHealth-toepassingen of een supermarktrondleiding met een diëtist. De patient journey brengt in beeld hoe en wanneer je de onderdelen van de menukaart kunt inzetten.

Jaar 2017
Vorm Pdf-bestand
Download pdf-bestand
Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina via WhatsApp Deel deze pagina op Google+

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '878' in onderstaand controle veld.

1 reactie geplaatst
  • Netty van Kaathoven

    schreef op 13 sep 2017

    Het voorbeeld lijkt mooi en is vaak de gang van zaken in de praktijk. Maar ik vind het geen goed voorbeeld van aansluiten bij de werkelijke behoeften van de patient. Als iemand de diagnose diabetes krijgt dan is bekend dat leefstijl de grootste invloed heeft. En binnen de leefstijl heeft voeding de sterkste invloed. In het voorbeeld komt de patient 3 maanden later pas misschien bij een dietist. Hij had in die drie maanden al een flinke reset kunnen bereiken. Pas na zes weken een eetverslag bij houden komt in het voorbeeld een inzicht wat er aan de hand is. Een dietist kijkt vanaf het eerste gesprek naar het hele plaatje. Als er obstakels of omstandigheden zijn die hem in de weg staan wordt dat meteen meegenomen. En komt dit vaak in het 2e consult al aan de orde. Anders kunnen we niet aan duurzame resultaten werken. Met de juiste mindset en met een voeding met minder koolhydraten en stimuleren van bijv. meer beweging en (kracht)training had de patient in dit voorbeeld zich al heel anders gevoeld. Wellicht zou zijn inzet beloond zijn met weer meer vertrouwen in zijn eigen lijf en meer vertrouwen in de toekomst.

Andere gerelateerde publicaties

publicatie

Ieder zijn eigen recept voor persoonsgerichte zorg

Lees publicatie
publicatie

Wegwijzer ‘Op weg met cliënten, familie en verwanten naar een passend beleid van de organisatie’

Lees publicatie
publicatie

Methodiek: op weg naar meer persoonsgerichte zorg

Lees publicatie
publicatie

Werken met Positieve Gezondheid brengt persoonsgerichte zorg

Lees publicatie
Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten