Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Goede zorg gaat niet om uitsluiten van fouten

De laatste decennia zijn vele pogingen gedaan om de kwaliteit van verpleeghuiszorg te vangen in kwaliteitscertificaten, prestatie-indicatoren en meetinstrumenten

Welke mogelijkheden heeft een bestuurder om de ervaren kwaliteit van leven van verpleeghuisbewoners positief te beïnvloeden? 2 praktijkvoorbeelden illustreren de weerbarstigheid van dit vraagstuk in dit artikel in BoardRoom ZORG. De laatste decennia zijn vele pogingen gedaan om de kwaliteit van verpleeghuiszorg te vangen in kwaliteitscertificaten, prestatie-indicatoren en meetinstrumenten. Het geloof dat dit een garantie is voor duurzame kwaliteit van zorg verliest momenteel snel terrein.

Het debat over kwaliteit van zorg lijkt soms te draaien om het voorkomen van vervelende incidenten. Maar het is veel meer dan dat. Sterker nog, als we onze cliënten zoveel mogelijk vrijheid en kwaliteit van leven gunnen, zijn incidenten soms niet uit te sluiten. Goede zorg gaat niet om het uitsluiten van fouten, maar om het zo zorgvuldig mogelijk balanceren tussen verschillende, soms strijdige kwaliteitsaspecten. Dat gaat, soms letterlijk, met vallen en opstaan.

Auteur(s) Wouter van Oord – Jansen, Rian Huijsmans
Jaar April 2016
Vorm Pdf-bestand
Download pdf-bestand
Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '63' in onderstaand controle veld.

1 reactie geplaatst
  • Linda van Ingen

    schreef op 19 apr 2016

    Waardevolle, herkenbare analyse. In verschillende situaties met verschillende deelnemers aan het proces kom je tot verschillende definities van 'kwaliteit van zorg'. Met 'doen waar je goed in bent' komt een organisatie vaak een heel eind, niet met het nadoen van de collega's of volgen van managementtrends.

    Als de buitenkant een uitstraling is van de binnenkant, weet een toekomstige cliënt/bewoner direct waar men aan toe is. En steeds in dialoog met elkaar blijven, zodat de cliënten die zorg krijgen en de medewerkers die zorg bieden die voor hen het dichtst bij 'van goede kwaliteit' komt. Dank!

Andere gerelateerde publicaties

publicatie

Werk samen aan meer kwaliteit van zorg

Lees publicatie
publicatie

Hoe gaat u om met persoonlijke hygiëne?

Lees publicatie
publicatie

Gedeeld eigenaarschap kwaliteit van leven

Lees publicatie
publicatie

Hoe zorgden we er in 2015 voor dat zorg beter werkt?

Lees publicatie
Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten