Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Samenwerking cliënt, informele en professionele zorg versterken

Goede zorg is weten wat cliënten willen, wat ze nodig hebben en wie ze daarin ondersteuning biedt

Hoe vergroot u de zelfredzaamheid van cliënten? Hoe ondersteunt u mantelzorgers? Hoe zorgt u ervoor dat het netwerk zich meer betrokken voelt en actief bijdraagt? Hoe doet u dat vanuit zelforganiserende teams? Wij bieden advies en ondersteuning om deze vernieuwende werkwijze een vanzelfsprekend onderdeel van uw zorg te maken.

Als kenniscentrum voor langdurende zorg ontwikkelen wij vernieuwende en praktijkgerichte kennis. In deze praatplaat ziet u hoe u deelneemt aan leerwerkplaatsen, verbetertrajecten en workshops om uw kennis te vergroten en de zorg duurzaam te verbeteren, gemakkelijk en op maat.

Samenwerking cliënt, informele en professionele zorg versterken

Cliënt in beeld

De mens met al zijn mogelijkheden staat steeds meer centraal in de langdurige zorg. Niet zijn ziekte of beperking. De zorgverlener ondersteunt de cliënt in zijn eigen regie en zelfredzaamheid en is daardoor steeds meer coach. Dat betekent: uitzoeken wat iemand kan en wil, wat hij daarvoor nodig heeft en hoe de zorgprofessional daarop in kan spelen.

Samenwerken met informele zorg

‘Omzien naar elkaar’ is het uitgangspunt van de participatiemaatschappij. Bij zorg thuis én in woonzorgvoorzieningen. U zou bijna denken dat het om iets nieuws gaat. Terwijl zorgen voor je naasten (mantelzorg) natuurlijk zo oud is als de mens zelf. Door bezuinigingen en een terugtredende overheid zoeken zorgorganisaties nu naar een nieuw evenwicht tussen professionals, mantelzorgers en anderen uit het netwerk van de mens die zorg nodig heeft. Vanuit het besef dat mantelzorger en cliënt onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden en gelijkwaardige partners zijn in de zorg en ondersteuning.

Professionals aan zet

De zorg verandert. De zorgmedewerker wordt steeds meer expert en coach, de cliënt en zijn netwerk krijgen steeds meer de rol van regisseur en ervaringsdeskundige. Dat vraagt ook een andere rol van bestuur en management. Zij moeten hun medewerkers vooral ondersteunen in datgene waar ze goed in zijn: waarde toevoegen aan het leven van mensen met een hulpvraag in de langdurende zorg.

Auteur(s) Cecil Scholten
Jaar 2016
Vorm Pdf-bestand
Download pdf-bestand
Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '909' in onderstaand controle veld.

Andere gerelateerde publicaties

publicatie

Stappenplan - Digitale communicatie in de thuiszorg

Lees publicatie
publicatie

Wijkverpleegkundigen succesvol in focus op preventie

Lees publicatie
publicatie

Tiener Jasmijn woont samen met mensen met een verstandelijke beperking

Lees publicatie
publicatie

Werkboek - Versterk samenwerking met mantelzorgers

Lees publicatie
Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten