Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Leerwerkplaats - Dag invullen zoals cliënt het wil

Wilt u activiteiten organiseren die aansluiten bij uw bewoners? Luister dan naar hun verhaal en ken hun achtergrond. In deze leerwerkplaats leert u hoe u dat aanpakt. Zo versterkt u de relatie tussen cliënt, familie en medewerkers.

Wat we gaan doen

Ken uw bewoners en hun netwerk

Ieder mens is anders. Allemaal hebben we onze eigen gevoeligheden, voorkeuren en dromen. Dat verandert niet als we oud worden. Juist dan bieden die oude zekerheden houvast. Bij het organiseren van dagactiviteiten in een woonzorginstelling is het dus belangrijk te luisteren naar het verhaal van de bewoner. Wat is zijn achtergrond? Waar wordt hij warm van?

De behoeften en wensen van de cliënt en de mogelijkheden van zijn netwerk in kaart krijgen, is het startpunt in onze leerwerkplaats. Dat valt of staat met goede communicatie tussen cliënt, familie en zorgverlener. Nog te vaak hebben zij verschillende beelden over hun rollen en bevoegdheden.

Pas als zij een gedeeld beeld hebben, onderzoeken we welke rol het netwerk kan en wil vervullen en hoe het gesprek daarover het beste gevoerd wordt. Vervolgens bespreken we de grenzen in de organisatie. Hoe gaat u hiermee om? Hoe zorgt u ervoor dat het onderwerp op de agenda blijft staan en dat de inzet van netwerk iets vanzelfsprekends wordt?

Onze aanpak

Deelnemers werken in stappen van bewustwording naar borging.

Fase 1 - Bewustwording

  • Zorgmedewerkers, deskundigen, bewoners en netwerk vertellen wat zij verstaan onder een zinvolle dag aan de hand van een aantal casussen. Zij ontwikkelen een visie hierop.
  • Zorgmedewerkers, deskundigen, bewoners en netwerk onderzoeken welke informatie nodig is om iemands achtergrond goed te kennen en hoe dit vast te leggen.


Fase 2 - Goed samenspel

  • Zorgmedewerkers, deskundigen, bewoners en netwerk leren in dialoog te gaan.
  • Zorgmedewerkers, deskundigen, bewoners en netwerk bedenken interventies die leiden tot individuele of collectieve oplossingen.


Fase 3 - Oefenen in de praktijk

  • Interventies worden in een pilot toegepast en geëvalueerd, gefaciliteerd door de organisatie.
  • Evaluaties leiden tot aanpassingen.


Fase 4 - Duurzaam

  • De deelnemers bedenken een communicatievorm waarin het onderwerp ‘een zinvolle dag’ structureel besproken en geëvalueerd wordt.

Daginvulling model

Waarom Vilans

Wij zijn een voorloper op het gebied van persoonsgericht werken in de langdurige zorg en transmurale zorg. Een van onze onafhankelijke en deskundige adviseurs begeleidt uw medewerkers bij het implementeren en leren in de praktijk. Zo werkt u samen aan persoonsgerichte ouderenzorg met een aanpak die de expertise en motivatie in uw organisatie optimaal benut. Binnen Vilans zijn op verschillende terreinen zoals bewustwording, familieparticipatie, zeggenschap en eigen regie trainingen ontwikkeld in het versterken van het goede samenspel in de driehoek cliënt, mantelzorger/vrijwilliger en medewerker.


Wat de leerwerkplaats oplevert

Organiseer een daginvulling die gebaseerd is op de behoeften van de cliënt

Dag invullen zoals cliënt het wil
  • Zinvolle activiteiten voor bewoners die aansluiten bij hun wensen en behoeften
  • Een gedeelde visie daarop binnen de driehoek cliënt, familie en medewerkers
  • Een manier om bewoners goed te leren kennen en volgen
  • Meer samenspel met familie en vrijwilligers
  • Meer ideeën over nieuwe vormen van activiteiten
  • Ruimte om te oefenen op kleine schaal en daarna verder toe te passen
  • Borging in de organisatie van de nieuwe manier van werken

Wilt u een zinvolle daginvulling voor cliënt

We maken graag een voorstel op maat voor u

  • Met wie

    Zorgmedewerkers, cliënten, familie en vrijwilligers

  • Interessant voor

    VVT-instellingen en verstandelijk gehandicaptenzorg

  • Doorlooptijd

    6 maanden

  • Investering

    12.500 - 15.000 euro

foto Monica  Riewald

Monica Riewald

Senior Adviseur Informele zorg

U mag mij altijd benaderen voor vragen

Makkelijk en snel antwoord op uw vraag

Stel uw vraag online

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten