Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

4 redenen om meer aandacht te besteden aan mantelzorgers

Geef meer aandacht aan mantelzorgers: er komt meer ruimte voor zorgtaken, voorkomt overbelasting en het helpt de zorg passender te maken

Een cliënt is vrijwel nooit alleen. Er is een partner, er zijn ouders of kinderen, familie en vrienden. Dit zijn mantelzorgers en voor uw cliënt zijn ze heel belangrijk. Of uw cliënt nu thuis woont of in een instelling of een paar dagen in het ziekenhuis ligt: een goede samenwerking met mantelzorgers is essentieel. Toch voelen mantelzorgers zich vaak niet gezien of gehoord. Ze missen ondersteuning, voelen zich overbelast of hebben behoefte aan advies.

4 redenen om meer aandacht te besteden aan mantelzorgers

Daarom geven wij u 4 redenen om meer aandacht te besteden aan mantelzorgers en mantelzorg in het algemeen:

1. Wanneer mantelzorgers waardering krijgen, houden zij de zorg beter vol

Mantelzorgers vinden het fijn om erkend en gezien te worden. Dit heeft positieve gevolgen op hun motivatie en dit heeft weer zijn weerslag op het werk dat zij doen. Indirect neemt dit weer zorgen weg bij de zorgmedewerker.

2. Een goede samenwerking met mantelzorgers levert voordelen op voor de zorgmedewerker

Het succesvol onderhouden van een samenwerking tussen mantelzorger en zorgmedewerker levert voordelen op voor beide. Voor de zorgmedewerker betekent het dat de mantelzorger werk uit handen neemt. De zorgmedewerker kan zich vervolgens meer op werkzaamheden focussen die de mantelzorger niet mag of kan doen.

3. Kennis van de mantelzorger over een cliënt helpt de zorg passender te maken

Een mantelzorger weet vaak als geen ander wat de behoeften zijn van een cliënt. In nauw overleg met de zorgmedewerker kan dit tot beter passende zorg leiden. Dit levert uiteraard voordelen op voor de cliënt.

4. Kennis van de zorgmedewerker over een ziektebeeld helpt de mantelzorger betere zorg te verlenen

Dit punt heeft net als de meeste punten met goede samenwerking te maken. Wanneer de communicatie tussen de zorgmedewerker en mantelzorger goed is, leidt dit tot een betere behandeling van het ziektebeeld. De mantelzorger kan zijn zorg hierop aanpassen.

Meer weten over mantelzorg

Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina via WhatsApp Deel deze pagina op Google+

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '338' in onderstaand controle veld.

7 reacties geplaatst
  • Cecil Scholten

    schreef op 05 mei 2017

    Er is ook zeker aandacht nodig voor ondersteuning van mantelzorgers zelf en verlichting van hun taken. Onder andere voor gemeenten een belangrijke taak, Voor mantelzorgers zelf hebben we

    materiaal gemaakt over het behoud van eigen vitaliteit, zie: http://www.expertisecentrummantelzorg.nl/Site_EM/docs/pdf/Op-weg-naar-vitaliteit.pdf,

  • Marijke Van de Velde

    schreef op 05 mei 2017

    De mantelzorger is inderdaad de tweede cliënt, die als het ware 'meelift' met de cliënt, maar waarvoor geen middelen uitgetrokken worden. Tijd, financiële middelen en een duidelijk uitgewerkte visie vanuit de overheid blijven de knelpunten om de mantelzorger als volwaardig partner te kunnen betrekken in een langetermijnrelatie. Doorheen de tijd verandert alles, ook de zorgnoden en -behoeften. Om alle zorgaspecten op elk moment in het zorgtraject goed op elkaar af te stemmen is er een intensieve info-uitwisseling nodig, en dan beland je telkens opnieuw bij 'tijd en middelen'.

    Mantelzorgers hebben bijvoorbeeld nood aan praktische hulp in hun eigen huishouden, aan ontspanning met hun 'kleine' gezin (dat ook zwaar onder druk kan komen te staan), aan ontspanning sámen met de persoon die ze onder hun mantel verwarmen en ... aan een secretaresse-boekhouder om zich doorheen alle administratie te worstelen.

  • Pip de Lange

    schreef op 03 mei 2017

    De mantelzorger is naast ondersteunend in de zorg ook met grote regelmaat zelf een zorgvrager. Zie de reacties. Er komen problemen in sociaal leven, werk, relatie. Dit zijn zaken die de mantelzorger vaak wil delen met de zorgprofessional. Dit is goed voor de relatie maar kost veel tijd. En die tijd is er voor de oorspronkelijke zorgvrager al te weinig.

    Al is het nog zo logisch om goede contacten te onderhouden met de mantelzorger. Het is een behoorlijk intensieve taak die naast de intensieve werkzaamheden ingepland moet worden. Hoewel de vier genoemde punten dus zeker waar kunnen zijn slaat de balans ook vaak door naar twee zorgvrager in plaats van 1 in mijn optiek. Ik hoor heel graag hoe anderen hier over denken/ mee omgaan

  • Wil Huisman

    schreef op 01 mei 2017

    Ik ben al 12 jaar mantelzorg van mijn ouders mijn moeder is vorig jaar overleden was dement en mijn vader chronische ziekte. Dit heeft mij 2x mijn baan gekost en 1 1/2 jaar uit de roulatie door burnout.Want ja ik ben ook een kind van/moeder van/vrouw van/oma van/vriendin van.Mijn ervaring is dat er totaal niet naar mantelzorgers word geluisterd,niet zeuren en zorgen voor,wat overigens met liefde werd en word gedaan. Een baan is nu vervangen door vrijwilligerswerk en hier vind je zoveel waardering die ik als mantelzorgers nooit heb gehad. Geef me weer zelfvertrouwen dat ik andere mantelzorgers kan helpen en met ze kan praten en advies geven waar ik zelf tegen een muur liep

  • L.H. van Rietschoten

    schreef op 11 mrt 2015

    Vraag: de mantelzorger wordt steeds belangrijker, horen wij. Wat komt er dan in de plaats van het mantelzorgcompliment wat er eerst was ?

    Antwoord: een bemoedigend schouderklopje van de gemeente!

  • p van driel

    schreef op 11 mrt 2015

    Mijn kinderen beloven plechtig dat ze gaan emigreren als hun ouders oud zijn, en wij geven ze groot gelijk. Ze zien met eigen ogen wat er verwacht wordt van familie. Men gaat er te veel van uit dat alles maar gedaan wordt door de mantelzorger.

  • maurice van gelder

    schreef op 11 mrt 2015

    de mantelzorger wordt steeds belangrijker, horen wij. Wat komt er dan in de plaats van het mantelzorgcompliment wat er eerst was ?

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten