Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

5 fabels en feiten rondom levensvragen van ouderen

Rinske Boomstra brengt in kaart wat de fabels en feiten zijn en geeft tips hoe u hier als zorgprofessional mee om kunt gaan

Bent u werkzaam in de zorg en ondersteuning voor ouderen? Grote kans dat u te maken heeft met levensvragen van ouderen: vragen over de zin en bedoeling van ons leven. In een interview met het Tijdschrift voor Verzorgenden (TvV) vertelt Rinske Boomstra, expert levensvragen, over de fabels en feiten rondom levensvragen. BeterOud brengt dit in kaart en geeft ook een aantal tips om hier als professional mee om te gaan. 

tips-5-fabels-en-feiten-rondom-levensvragen-van-ouderen

Levensvragen horen gewoon bij ouder worden

Fabel: wat beteken ik voor anderen? Wat wil ik nog in het leven? Hoe doe ik ertoe? Iedereen stelt zichzelf deze vragen, leeftijd speelt daarin geen rol. Maar, ouderen hebben bijvoorbeeld afscheid moeten nemen van hun partner en een actief leven, en zijn afhankelijk van zorgverleners. Allemaal omstandigheden die levensvragen kunnen versterken.
TIP: als zorgprofessional signaleert u wat de cliënt nodig heeft. U hoeft niet altijd iemand op te beuren wanneer iemand zich eenzaam voelt: ‘Wat akelig dat u zich zo voelt’, kan een ander gesprek beginnen en recht doen aan haar eenzame gevoel.

Levensvragen kunnen verborgen zijn

Feit: ‘Levensvragen kunnen vaak verscholen zitten in andere klachten’, vertelt Boomstra.
TIP: signaleren hoe een cliënt zich voelt, vraagt tijd, aandacht en durf. Vraag door en zeg bijvoorbeeld: 'Ik heb de indruk dat u ergens mee zit’. Geef de zorgmedewerkers hiervoor ook de ruimte.

Het is te druk om over levensvragen te praten

Fabel: Boomstra: 'Omgaan met levensvragen zit meestal niet in meer tijd, wel in echte aandacht en werkelijk contact. Er “zijn” hoort bij je werk.’
TIP: u hoeft niet speciaal een moment hiervoor te maken. Ook tijdens de verzorging kunt u bijvoorbeeld met de cliënt meedenken hoe hij het graf van zijn dochter kan bezoeken.

Het hoort niet bij mijn werk

Fabel: goede ouderenzorg gaat verder dan de directe zorg. Ouderen beoordelen de zorg veelal op de relatie die ze hebben met de zorgmedeweker.
TIP: gebruik de Kwaliteitsstandaard Levensvragen. Deze is toegelaten tot het Register van Zorginstituut Nederland. Dat betekent dat goede kwaliteit van omgaan met levensvragen integraal onderdeel is geworden van goede kwaliteit van (ouderen)zorg.

Familie kan veel betekenen bij levensvragen

Feit: de familie is een bron van kennis. Boomstra: ‘De kinderen kun je vragen of ze willen meedenken over hun vader die geregeld mompelt zich zo zinloos te voelen. Wat zijn routines of hobby’s van vroeger? Was hij een stadsmens of een buitenmens? Welke rol speelde het geloof?'
TIP: besteed eerst aandacht aan de emoties van familie wanneer een cliënt opgenomen in een instelling, voordat u ze bestormt met vragen. Zo bouwt u aan het contact en een goede basis om familieleden te benaderen bij levensvragen.

Wat zijn levensvragen en welke rol spelen ze in uw werk?

Levensvragen zijn vragen over de zin en bedoeling van ons leven. Deze vragen vertellen u over de behoeften, verlangens en mogelijkheden van de cliënt. Vertaald naar het dagelijks leven: wat houdt iemand bezig, wat doet hem verdriet, wat maakt hem gelukkig, wat geeft hem houvast, en wat vindt hij vervelend? Daaronder liggen vaak grotere, zogeheten existentiële vragen: hoe kijkt hij terug op zijn leven? En hoe kijkt hij vooruit naar het einde?

Deze tekst is een samenvatting van het interview. Lees het volledige artikel in de TvV van november/december.

Meer informatie over levensvragen

Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina via WhatsApp Deel deze pagina op Google+

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '363' in onderstaand controle veld.

1 reactie geplaatst
  • Vera Trstenjak

    schreef op 06 mrt 2017

    Begripvol, duidelijk, complimenten Vilans.

    Als oudere zorgverlener voelt dat al vaak aan is empatisch op dat gebied. Levenservaring!Voor jongere is dat vaak wat minder, het is aan te leren,hier in staan uitstekende, begripvolle aanwijzingen.

    Een praktijk leert het??

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten