Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

3 tips voor succesvolle toepassing technologie in dagelijks leven patiënt

Wij deden onderzoek naar een online coaching tool en geven aanbevelingen

Dagelijks meer bewegen is voor diabetici en longpatiënten vaak moeilijker door benauwdheid of overgewicht. Een speciaal ontwikkelde online coaching tool (ontwikkeld en getest in het It's LiFe project) waarbij patiënten eenvoudig en objectief hun prestaties bij konden houden en deze konden uitwisselen met hun praktijkondersteuner bleek heel effectief. Gemiddeld gingen de deelnemers aan het onderzoek 11 minuten per dag meer bewegen dan mensen die de gebruikelijke zorg ontvingen.

Dat is de conclusie van een evaluatieonderzoek bij 24 huisartsenpraktijken waarop Sanne van der Weegen en Renée Verwey 16 september aan de Universiteit Maastricht promoveerden. Wat zijn de aanbevelingen van Sanne van der Weegen voor succesvolle toepassing van technologie in het dagelijks leven van de patiënt?

1. Techniek moet een aanvulling zijn op persoonlijke begeleiding

We hebben gewerkt met verschillende groepen patiënten: een controle groep die gebruikelijke zorg ontving, een groep die extra uren praktijkondersteuning ontving en een groep die én extra uren praktijkondersteuning ontving én met de tool werkte. En wat bleek? Alleen het opschroeven van uren praktijkondersteuning bleek niet toereikend om mensen te stimuleren om meer te gaan bewegen.

De beste resultaten haalden we bij de groep die de tool gebruikte en bijpassende ondersteuning van de praktijkondersteuner ontvingen. De persoonlijke begeleiding van de patiënt beperkt zich tot een aantal uren per jaar. De tool bood dagelijkse ondersteuning. De beweegresultaten konden weer besproken worden met de praktijkondersteuner. Deze combinatie werkte als een prettige stok achter de deur, aldus de deelnemers.

Its LiFe monitoring en feedback tool

2. Ontwikkel in nauwe samenwerking met patiënten en zorgverleners

Door meteen vanaf het begin niet alleen de zorgverleners te betrekken maar vooral ook de patiënt zelf, zorg je ervoor dat functionaliteit en ontwerp tegemoet komen aan hun wensen en leefwereld. In het It’s LiFe! Project is dit gedaan door verschillende individuele - en groepsinterviews te houden met patiënten. Bovendien waren twee patiëntvertegenwoordigers nauw betrokken bij het onderzoek.

3. Test ook in het dagelijks leven van de patiënt

Het is heel belangrijk om de gebruiksvriendelijkheid te laten testen door de eindgebruikers (patiënten en zorgverleners). Tijdens de onderzoeks/ontwerpfase konden zij essentiële verbeteringen aangeven voor de lay-out, het woordgebruik en de functionaliteiten van de techniek. Maar met testen in het dagelijks leven kwamen verbeterpunten zoals het draaggemak, de frequentie van de berichten, en de impact van het uitwisselen van gegevens met de begeleider aan de orde.

Meer weten?

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '304' in onderstaand controle veld.

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten