Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Mag aandacht in takenpakket van zorgmedewerker?

Aandacht geven is iets dat meestal tussen de bedrijven door gebeurt, als er tijd voor is

Enige tijd geleden schreef ik een blog over mijn moeder. Over het beeld dat ik had van haar leven nu ze dementie heeft en in een verpleeghuis woont. Meer afhankelijkheid, minder eigen regie, dat moet toch vreselijk zijn? Toch bleek mijn beeld niet te kloppen met dat van haarzelf. Ze ervaart zelf haar situatie als positief, zo lang ze haar eigen appartement heeft, af en toe naar buiten kan, zoveel mogelijk zelf kan bepalen en de dingen kan blijven doen die ze leuk vindt.  

Ingewikkelde periode

Helaas is de situatie nu minder positief. Een paar weken geleden brak mijn moeder haar heup. Ze bleef haken achter de rollator van een medebewoner en daar lag ze. Na een ziekenhuisopname is ze weer terug in haar vertrouwde appartement in het verpleeghuis. Maar toch gaat het niet goed. Cognitief is ze enorm achteruit gegaan. Ze is onrustig en heeft de neiging te gaan lopen. Dat maakt haar situatie er niet veiliger op.

Alleen in een goed samenspel tussen ons, de familie, en verzorgenden kunnen we deze ingewikkelde periode overbruggen. Want zorgmedewerkers ‘kunnen en willen het dan ook niet langer alleen doen’, zegt ook Inge Borghuis in haar blog. Mensen met een beschadigd brein vragen namelijk meer dan alleen medische zorg. Het gaat ook om individuele en trage aandacht. Juist daar ontbreekt het vaak aan.

Aandacht geven is geen aparte taak

Aandacht geven is iets dat meestal tussen de bedrijven door gebeurt, als er tijd voor is. Het is geen aparte taak voor zorgmedewerkers. Maar juist in dit soort situaties - na de onrust van een ziekenhuisopname en een delier - is die aandacht hard nodig en kan het niet anders dan dat zorgmedewerkers dit samen met familie geven.

Mijn ervaringen in de afgelopen weken zijn treffend. Ik heb de verzorgenden beter leren kennen en waarderen en we hebben soms letterlijk samen de zorg geleverd die nodig was. Dat is fijn om te doen, maar soms ook zwaar. Bijvoorbeeld als ik weer eens een nachtje in het verpleeghuis sliep, omdat we bang waren dat mijn moeder uit bed zou vallen.

Mag aandacht in takenpakket van zorgmedewerker?

Aanvaardbare risico’s

Een pasklare oplossing bestaat niet, al was het alleen maar omdat ieder mens anders is. Toch heb ik gemerkt dat praten helpt. Als je tegen zorgmedewerkers zegt dat je als familie de risico’s accepteert die een bepaalde mate van vrijheid met zich meebrengt, zie je de last van hun schouders vallen.

Samen afspreken welke risico’s aanvaardbaar zijn en de zorg zo veilig mogelijk maken, onder andere door de inzet van eHealth. Met familie en zorgmedewerkers bekijken wat we kunnen betekenen en hoe we elkaar kunnen aanvullen. In crisissituaties vaker aanwezig zijn en daarna weer normaliseren. Samen afspreken wat verantwoord is en wie wat doet.

Engelengeduld en trage aandacht

De zorgmedewerkers die ik meemaak in het verpleeghuis van mijn moeder - en in mijn werk bij Vilans - zetten zich voor 100% in en zijn zeer betrokken. Maar ze kunnen niet altijd de zorg bieden die misschien nodig is. Ook valt me hun ‘taakgerichtheid’ op. Opstaan, helpen bij douchen, naar toilet gaan en medicatie geven beheersen de dag. Dat is wat verzorgenden geacht worden om te doen, dat past bij hun taakopvatting is mijn indruk. Maar als mijn moeder onrustig is, kunnen ze nauwelijks tijd vrij maken om even bij haar te gaan zitten en haar gerust te stellen. Dat zit denk ik niet in het ‘takenpakket’.

Maar toen ze niet meer wilde eten en drinken, was er wel tijd om haar met engelengeduld eten te geven en minislokjes te laten drinken. Opeens had de aandacht een medische noodzaak gekregen, nu kon het wel. Nu was het legitiem en dan blijkt hoe belangrijk die aandacht is. Dankzij het engelengeduld en de trage aandacht van die zorgmedewerker, is mijn moeder weer rustig en eet en drinkt weer met kleine beetjes.

Meer welbevinden

Als we de basis voor goede zorg zoeken in de 6 pijlers van Positieve Gezondheid van Machteld Huber kunnen we samen met de cliënt en de familie kijken welke pijler belangrijk is en welke extra aandacht nodig heeft. Zo kunnen we samen, op onderdelen die voor de cliënt belangrijk zijn, de positieve gezondheid vergroten.

Bij mijn moeder had de pijler ‘lichaamsfuncties’ even alle aandacht waardoor er ook vooruitgang was op pijler sociaal maatschappelijk participeren (contacten) en mentaal welbevinden (emotionele toestand, rustig/onrustig zijn). Als familie hopen we dat daardoor ook haar kwaliteit van leven weer toeneemt. Helaas is dat op dit moment nog moeilijk waar te nemen. 

Waardigheid en trots

Het luisteren naar wat voor de cliënt van waarde is door het ze te vragen, te kijken naar wat ze vroeger gewend waren en hier samen met naasten invulling aan geven zijn bepalend voor de kwaliteit van leven van cliënten in verpleeghuizen. Zinvolle daginvulling en het versterken van deskundigheid van personeel vallen onder het programma Waardigheid en trots.

In het programma Waardigheid en trots werken we samen met zorgorganisaties aan een zinvolle daginvulling en het versterken van de deskundigheid van personeel.

Waardigheid en trots

Meer informatie over persoonsgerichte zorg

Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Google+ Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina via WhatsApp

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '233' in onderstaand controle veld.

8 reacties geplaatst
  • Gonda Dautzenberg

    schreef op 13 aug 2016

    Hallo Stannie

    Ik vind je verhaal prachtig al zet ik mijn vraagtekens erbij, werk zelf ruim 30 jaar in de ouderenzorg in het verpleeghuis, heb de zorg, de verzorgenden, de cliënten en hun familie zien veranderen.

    Van taakgericht naar persoonsgericht werken, van kamers met 6 cliënten naar 1 persoons appartementen.

    Naar hulpmiddelen zoals valmatten en extra lage bedden zodat als bewoners uit bed rollen veilig kunnen rollen.

    Domotica te over dus ik kijk er van op dat jij een nacht overblijft omdat je bang bent dat je moeder uit bed valt.

    fijn dat je zo betrokken bent, ik vraag mij alleen af of dit de ondersteuning is die gezocht wordt door verzorgenden....

    met vriendelijke groet

    Gonda Dautzenberg

  • niek mooijaart

    schreef op 20 jun 2016

    "Mag aandacht"in de zorg?

    In het verhaal raak ik in de war; het ene moment gaat het om "zorg" enkele regels verder om "verpleging" en nog weer verder toch weer om "zorg". Heeft u ook een meer consequent artikel? Heel graag een aanwijzing hoe en waar ik dat kan lezen.

  • Stannie Driessen

    schreef op 28 apr 2016

    Beste Milou, Ria, Irina, Maria en Stephanie,

    Hartelijk dank voor jullie reacties. Hieruit maak ik op dat het onderwerp leeft. De 'rode lijn' in jullie reactie is dat jullie de 'reguliere zorg' hebben verlaten en als ZZP of als ander type hulpverleners weer op zoek zijn gegaan naar 'zinvol werk' waarbij aandacht een vanzelfsprekend onderdeel is. Die keuze kan ik alleen maar respecteren. Mijn pleidooi in het blog is om ook binnen de reguliere zorg 'aandacht' als onderdeel van het takenpakker van de zorgmedewerker te zien en hier ruimte voor te maken. Ik heb ook gezien dat dat kan (ook bij bezuiningen) oa door in goed overleg met client en mantelzorg keuzes te maken maar ook door steeds maar weer te benadrukken dat 'aandacht geven' in welke vorm dan ook kan en mag. En dat we de sterke 'taakgerichtheid' in de de zorg op het medische en verzorgende vlak vaker mogen loslaten om ruimte te creeren voor andere 'taken' en die hebben wat mij betreft te maken bij zingeving, met trage aandacht geven en je verdiepen in de mens die op dat moment om aandacht vraagt. Het filpje 'See mee' is in dat opzicht veelzeggend https://www.youtube.com/watch?v=cwXxlXchCdk.

  • Milou van Berlo

    schreef op 28 apr 2016

    Aandacht is liefde, en daarom ben ik na 34 jaar loondienst in vele facetten van de zorg, als zzp ' er nu in de zorg verder gegaan.

  • Ria

    schreef op 17 apr 2016

    Ik ben als dorpsondersteuner laagdrempelig bereikbaar voor de mensen in mijn dorp, Ik denk dat mijn voornaamste taak ligt bij het aandacht geven aan mensen. Daar ga ik voor.

  • Irina

    schreef op 14 apr 2016

    Misschien kun je je appart laten verzekeren bij de zorg verzekeraar. "Aandacht" Maar op het moment worden alle zorgprofessionals te zwaar belast. Het is zeer frustrerend als je niet meer het menselijk stukje kan bieden door de enorme druk. Gelukkig was u er om mee te helpen, maar helaas is dit niet altijd het geval.

  • Maria Wijnmaalen, Sociaal makelaar

    schreef op 13 apr 2016

    Als CareGiver van Home Instead heb ik de bevoorrechte positie dat het JUIST om aandacht gaat. Ik bezoek bv een dementerende 80+ er in een gesloten afdeling en dan gaan we een stukje rijden en drinken een kopje koffie bij de Hema. Op mijn vraag wat ze zo leuk vind aan rijden was het antwoord 'Dan kom je nog eens ergens hè" vrij vertaald "dan tel ik nog mee'.

    Een 90+ thuiswonend echtpaar wat ineens erg achteruit was gegaan kon natuurlijk niet direct terecht in een verzorgingshuis. Samen met een collega vangen we de gaten van de mantelzorgers op zodat deze mensen altijd iemand in de buurt hebben. Zorgen voor de maaltijd, Gewoon aan de rand van het bed zitten praten tot de zorg komt om 09.30u (want ze zijn wat uitgelopen) zorgt er voor dat de zorg een 'makke' client aankleden (woorden van de zorg). Aandacht is eigenlijk het glijmiddel en ik pleit voor 30 minuten per client per dag en dan vrij schuifbaar door de zorg (soms kan je zonder en soms heb je gewoon echt veel aandacht/tijd nodig) en dat is dan inclusief investeerbaar in de familie!

  • Stephanie van Dongen

    schreef op 12 apr 2016

    Daarom ben ik een jaar geleden als sociaal zorgverlener begonnen. De 3 pijlers van Enjoy my Company (dienstverlening in de sociale zorg) zijn: Aandacht, Gezelschap en Ondersteuning. Prachtig om te zien hoe ouderen (met dementie) hiervan genieten.

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten