Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Ook als bestuurder doe je ringen af

De ideale situatie is dat mensen uit zichzelf de dingen doen zoals het moet, maar dan moet je het er wel met elkaar over hebben

Deze blog is geschreven door Petra van Dam, sinds begin 2014 voorzitter van de raad van bestuur van Amsta. Amsta biedt persoonlijke ondersteuning, wonen, zorg en welzijn aan ouderen en mensen met een verstandelijke beperking in Amsterdam. Amsta heeft 27 locaties en biedt ondersteuning aan ruim 2.400 cliënten.

De ouderenzorg is mede verantwoordelijk voor het tegengaan van Antibioticaresistentie. We moeten daarom actief aan de slag met basishygiëne en infectiepreventie. Bij Amsta brengen we het naar de teams en daardoor gaat het leven.

Eigenlijk geldt het voor alle kwaliteitsthema’s; als we het er niet met elkaar over hebben, dan verslapt de aandacht. Juist waar het infectiepreventie betreft, is de basishygiëne van essentieel belang. Dat is niet iets wat je de ene keer wel en de andere keer niet doet. Of je een stethoscoop reinigt nadat je een cliënt hebt onderzocht, moet niet afhankelijk zijn van de aanwezigheid van alcoholreinigingsdoekjes op de afdeling.

ook als bestuurder doe je ringen af

Uitbraak MRSA voorkomen

Het gebeurt ook bij ons regelmatig dat een bewoner uit het ziekenhuis komt met een MRSA. Zeker omdat we in verpleeghuizen te maken hebben met kwetsbare mensen, is het belangrijk dat een MRSA zich niet verspreidt. Een uitbraak moet je echt zien te voorkomen. Heeft een bewoner MRSA, dan staat alles en iedereen weer even op scherp. Maar daarmee zijn we er niet.

Als bestuurder doe ik mijn ringen af

Bij persoonlijke hygiëne komen we bij Amsta de bekende thema’s tegen. In wat er speelt, zijn we niet de enige; hardnekkige lange mouwen, hand- en armsieraden af, geen lange nagels, nagellak of gelnagels. De regels zijn duidelijk maar gedrag is soms hardnekkig. Zeker waar het de trouwring betreft ‘die niet afkan’. Ik werk regelmatig een ochtend mee op afdelingen en het eerste wat ik zichtbaar en met nadruk doe, is mijn trouwring en andere handsieraden af.

Afspraken maken is 1, elkaar eraan houden een tweede. De ideale situatie is dat mensen uit zichzelf de dingen doen zoals het moet, maar dan moet je het er wel met elkaar over hebben. De rol van de leidinggevende is belangrijk. Ook van de specialisten ouderengeneeskunde verwachten we dat die het goede voorbeeld geven. En er is in ieder team een aandachtsvelder hygiëne. Maar let wel: de aandachtsvelder moet niet als enige de rol hebben van degene die anderen aanspreekt op het dragen van bijvoorbeeld ringen. Die verantwoordelijkheid van elkaar aanspreken, die ligt bij iedereen.

Aanpak antibioticaresistentie verpleeghuizen

Bij Amsta hebben we hulp van buiten naar binnen gehaald en doen mee met het programma Aanpak antibioticaresistentie verpleeghuizen. Waarom hulp naar binnen halen? In het verleden hadden we na een audit van de GGD een controlerapport dat iets ‘van buiten’ bleef. De reden dat we meedoen met Aanpak antibioticaresistentie verpleeghuizen is dat dit een heel goede manier is om hygiënepreventie iets van de teams zelf te maken. Wat goed werkt is visueel maken wat je beoogt. Dat stimuleert ook dat medewerkers zelf met ideeën komen.

ook als bestuurder doe je ringen afZo hebben bij Amsta 2 aandachtsvelders van locatie de Fagel een theatervoorstelling ontwikkeld. Daarin doen ze echt alles fout wat ze maar fout kunnen doen. Van de lakens op de grond leggen na het verschonen van het bed tot het met een luier over de gang lopen. Het is hilarisch en confronterend tegelijk, want de meeste medewerkers denken dat het ‘de anderen’ zijn die fouten maken met persoonlijke hygiëne- en infectiepreventieprotocollen. En dan laat deze theatervoorstelling je zien hoe gemakkelijk je eigenlijk een foutje maakt. ‘Dat doen wij hier niet’: hoor je dat ook wel eens zeggen? Ik ook; maar het punt is: het gebeurt ongemerkt wel en vaker dan u denkt.

Meer informatie over antibioticaresistentie (ABR)

Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina via WhatsApp Deel deze pagina op Google+

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '297' in onderstaand controle veld.

3 reacties geplaatst
  • Henry Rietdijk

    schreef op 20 jul 2017

    Waar om zo'n voorbeeld stellen? Er Bestaan al jaren richtlijn een,Waar aan iedereen die in het Medische c.q. het verzorgenden werk veld Dienst te honden, om Ziekten en verspreidingen te voor komen. Introduceer alstublieft deze richtlijnen en handhaaf ( controls en bijsturing en anders ontslag) deze in iedere belang. http://www.rivm.nl Ministerie Volksgezondheid Welzijn en Sport

    Richtlijn persoonlijke hygiene Medisch verzorgenden

    WIP-richtlijn Persoonlijke hygiëne 12 november 2014, PDF | 692kB

    WIP-Richtlijn Persoonlijke hygiëne patiënt en bezoeker ??16 mei 2011, PDF | 433kB

    Concept WIP-richtlijn Persoonlijke hygiëne medewerkers ??18 juni 2014, PDF | 698kB

    WIP-Richtlijn Persoonlijke hygiëne medewerker 16 mei 2011, PDF | 683kB

    WIP-richtlijn Persoonlijke beschermingsmiddelen 04 april 2017, PDF | 776kB

    Tabel verwerking Landelijk Commentaar Persoonlijke hygiëne medewerker 12 november 2014, PDF | 814kB

    Concept WIP-richtlijn Persoonlijke beschermingsmiddelen VWK

  • Ria Beukenkamp

    schreef op 19 jul 2017

    Het demonstratief afdoen van sieraden, met de gedachte ' kijk mij het goede voorbeeld geven' vind ik niet kunnen. Zorgverleners horen hun sieraden thuis te laten op de dag dat je werkt.

    De discussie moet aangegaan worden waarom dit moet en in wiens belang.

  • Ine Crooijmans

    schreef op 14 jul 2017

    dat is dus een groot probleem dat top down denken in de zorg. De bestuurders van grote organisaties zijn voor de meeste medewerkers onbekende mensen. De meeste kennen er geen gezicht bij. Ver van hun bed collega's zijn het. En dan komen er uit die hoek in ene opmerkingen als deze dat die bestuurder het goeie voorbeeld geeft. Mooi dat ze dat doen, maar het effect daarvan is natuurlijk 0. Dichtbij met elkaar binnen de teams moet de bewustwording plaats gaan vinden. En dat lukt echt wel nu we meer zelfsturing zien en er gegroeid word in feedback geven naar elkaar. En aan alle bestuurder wens ik toe: lees het boekje van Joris Luyendijk maar eens. Toen ik bij in Eindhoven werkte , was daar een directeur Ton Muurling en hij draaide het organigram om: bovenaan stonden de medewerkers en onderaan de raad van bestuur. En dat deed hij om te laten zien dat de kracht van een organisatie zit in de grote groep medewerkers in de directe uitvoering.

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten