Twitter
Facebook
LinkedIn
Google+
E-mail

Positieve Gezondheid: gewoon doen!

Goed luisteren naar de wensen van een cliënt levert een veel gerichter zorgaanbod op

Als kind leerde mijn moeder mij een Indonesisch spreekwoord over lef tonen: ‘wie het oerwoud niet in durft, zal nooit een tijger vangen’. Dat gaat ook op voor het werken vanuit het concept van Positieve Gezondheid. Dit gedachtengoed van Machteld Huber werkt voor veel zorgorganisaties als inspiratiebron, omdat het kijkt naar de mens als geheel, uitgaat van eigen regie en bovenal: gezondheid niet beschouwt als doel, maar als middel voor een zinvol bestaan. De uitdaging is echter om dit inspirerende concept in de praktijk handen en voeten te geven. Het werken vanuit Positieve Gezondheid vraagt immers om bewustwording en verandering op verschillende niveaus.

Positieve Gezondheid: gewoon doen!

Contact maken

Op het meest basale niveau – dat van de zorgdriehoek – gaat het over contact maken en oprechte aandacht hebben voor een cliënt. Dat vraagt bij zorgmedewerkers allereerst om een kritische blik naar binnen: wat geeft waarde aan mijn eigen leven en hoe zit ik zelf in mijn (werk)vel? Die zelfreflectie kan spannend zijn, maar helpt wel om je goed te verplaatsen in de belevingswereld en wensen van een cliënt. Daarnaast zien veel medewerkers tijd als een belangrijke belemmerende factor voor contact en diepgang. En hoewel we de werkdruk en administratieve last in de zorg zeker niet weg moeten wuiven, is het ook belangrijk om niet alleen maar te denken in beren op de weg. Een goed gesprek kan ook plaatsvinden tijdens reguliere zorgmomenten en het zijn vaak kleine dingen die voor cliënten al een groot verschil maken. Bovendien kan goed luisteren naar de wensen van een cliënt een veel gerichter (en dus goedkoper) zorgaanbod tot gevolg hebben. 

Een lerende omgeving

Op het niveau van het (zorg)team is het belangrijk om een lerende omgeving in te richten, waarin intervisie en feedback centraal staan en waarin fouten én successen worden gedeeld. Volgens de zogenoemde ’70 20 10-regel’ leren mensen het meest door te oefenen in de praktijk en door met elkaar te bespreken waar dat wel en niet goed gaat. Dat vraagt om onderling vertrouwen en om betrokkenheid van alle leden van het team: je hebt elkaar immers hard nodig om tot verandering te komen. Ook vrijwilligers en naasten zijn een belangrijk onderdeel van dat team: zij weten vaak als geen ander wat er voor iemand toe doet (juist als de cliënt dat zelf niet meer kan aangeven) en kunnen meedenken én meedoen bij het realiseren van de wensen en behoeftes van een cliënt.

De juiste voedingsbodem

Op het niveau van de organisatie gaat het om het creëren van de juiste voedingsbodem om het gedachtengoed van Positieve Gezondheid te laten bloeien. Allereerst is het belangrijk om uit te dragen waarom je als organisatie waarde hecht aan Positieve Gezondheid en wat het werken vanuit het concept op kan leveren voor zowel cliënten als medewerkers. Ook moeten zorgmedewerkers de vrijheid en het vertrouwen ervaren om hun werk op een andere manier in te richten. Daarnaast is het nodig om na te denken over de randvoorwaarden voor duurzame borging van Positieve Gezondheid. Hoe stel je als organisatie bijvoorbeeld de beleving van de cliënt centraal bij het evalueren van de zorg en hoe gebruik je die informatie om continu te verbeteren? Hoe kun je de informatie die je ophaalt over de cliënt goed vastleggen in het elektronisch cliënten dossier (ECD)? En wat betekent het werken vanuit dit concept voor het vrijwilligers- en mantelzorgbeleid?

Positieve Gezondheid als succesverhaal

Het centraal stellen van het concept Positieve Gezondheid gaat dus niet zonder slag of stoot. Dat kunnen de deelnemers aan het transformatieprogramma Positieve Gezondheid zeker beamen. In dit programma ontdekken het Institute for Positive Health (iPH) en wij, samen met inmiddels 14 organisaties uit de ouderenzorg en de gehandicaptenzorg wat het betekent om vanuit een ander paradigma zorg te verlenen. Maar naast al deze uitdagingen levert Positieve Gezondheid ook heel veel mooie resultaten op. De dementerende dame die ’s ochtends weer zelf haar kleding uitkiest; de collega’s die er samen over nadenken hoe een cliënt zelfstandig naar het toilet kan blijven gaan; de teamleider die medewerkers vrij roostert om rustig de tijd te kunnen nemen voor een cliënt. Juist al deze kleine en grotere successen samen maken het de moeite waard om toch dat soms spannende oerwoud in te gaan. Want een tijger als Positieve Gezondheid vangen, dat doe je niet zomaar!

Meer informatie over Positieve Gezondheid

Deel deze pagina via E-mail Deel deze pagina op LinkedIn Deel deze pagina op Facebook Deel deze pagina op Twitter Deel deze pagina via WhatsApp Deel deze pagina op Google+

Wij horen graag uw mening. Laat uw reactie achter.

Wilt u een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.vilans.nl].

We willen graag weten met wie we in gesprek gaan, daarom vragen wij uw naam en e-mail. Uw e-mailadres zal niet online geplaatst worden.

Plaats het getal '857' in onderstaand controle veld.

1 reactie geplaatst
  • Bianca van Heel

    schreef op 02 nov 2017

    Dit is net waar na ik zocht !

    Dit zoals ik het zelf ook bedacht had . Ik begrijp het presies en ook het ontmoeten van elkaar hier in .

    Het brengt de gesprekken op gang en de mensen uiten hun verlangen !

    Ze krijgen weer nieuw licht op wat ze self kunnen doen of zelfs bewust worden wat se al deden

    Echter door de drukte in dese wereld verloren is gegaan .

    Jo maes directeur huis voor de zorg zei het vandaag !!

    Een Geschenk uit de hemel en dit is het ook .

    Het brengt licht op verborgen gevoelens . Talente . Gedachtens. Stille wensen . Wat men echt wil .

    Door mensen met elkaar te verbinden ze ervaringen uit laat delen .

    Met goede gespreksleider ze niet ervaringen van anderen gaan volgen maar echt stil staan is dit iets voor mij . Wat past er echt bij mij.

    En tevens de behoefte ook spreek baar maakt .

    Waar verlangt iemand na . Waar word men niet in begrepen .

    Weer de zelfde taal spreken of juist aan geven dat de taal niet begrepen worden .

    Werelden tot en net elkaar brengen men meer begrijpt dan men hier voor wist .

    En zelfstandigheid bereiken en geen afhankelijkheid van de hulp en dienst verlening !!

    Met ervaringsdeskundige zou dit mooi begin zijn en gezonderen maatschappij kunnen vormen .

    De ervaringen en herkenningen brengt mensen echt met elkaar in ontmoeting van wie se zijn of willen zijn . Het bied mogelijkheden die voor heen niet mogelijk waren !!!

    Eenzaamheid hier in de aandacht kan krijgen . En ieder mens er weer toe doet . Met en zonder beperking . Gelijkwaardigheid begint met positieve kijk op .

    En alles wat men dacht te kennen krijgt een nieuw jasje nieuwe kleur in het leven !

    En een ervaring reiker maakt gelukkig !!

    Met keuken tafel gesprekken zou je op deze manier het gesprek in zicht kunnen krijgen wat wil iemand nu echt en hoe dat te realiseren . Mensen met elkaar te verbinden .

    Het bied gespreks stof !!

    Ook presentie methode een theorie die aan sluit bij de behoefte en de relatie tot de ander centraal zet waar door vertrouwen kan ontstaan en luisterend oor bieden waar in je aan sluit op wat de andr belangrijk vind !!

    Wanner men luisterend men ook de behoefte kan herkennen in wat de ander werkelijk zegt .

    En daar heel gelukkig van word heb ik vandaag zelf onder vonden en mijn passie weer leven in geblazen .

    Ik wil graag mee doen van uit actie centrums mensen inspireren en helpen hun kracht weer terug te vinden . Of meer te gaan voelen . Balans terug komt .

    Ik zit zelf in isolement waarin ik contact mis met de ander dit mede komt door mijn hoogbegaafdheid .

    Ik hen wel begrijp echter mij niet altijd kunnen volgen.

    En dit maakt mij erg eenzaam .

    Door ik anders denk .

    Ook hier in uitdagingen heb ervaren hoe het bij mij werkt .

    En mijn anders zijn juist veel voldoening geeft . Ook hier in nieuwe dingen ondek .wat mee speelt in wat men niet begrijpt hoe ze zicht krijgen dat men meer begrijpt door juiste kennis hier in te vinden en zelf te kunnen onder nemen zonder de professional te bezoeken . Of te raad plegen!!

    Of dan wel meer gericht met duidelijk hulp vraag in wat de behoefte is en welk soort hulp iemand wil of hoopt te verwachten .

    En de motivatie wat men zelf hier in verwacht . Maakt de gesprekken op nieuw gemaakt kunnen worden .

    En de dualiteit problemen en comunicatie verbeterd !

    Voor veel hulpverlening is dit de weg dat de burger zich weer gehoort en echt geholpen worden voelen .

    Eigen reggie nemen.

    Ik begrijp het zo goed .

    Want hier tegen liep ik nu 43 jaar zo tegen aan .

    Mij meer depresief maakte dan mijn eigen herstel kon late ontstaan .

    Mensen mondig maken maakt ook dat de ander . Anders kan gaan luisteren .

    En dit tevens zelf kunnen raad plegen wat ze zelf er aan kunnen doen . En wat ze daar dan bij nodig hebben .

    Dank jullie alle dit is zo positief waar ik op heb zitten wachten !!!!

Mantelzorger en oudere dame lezen een krant

Contact

030 789 23 00

Bezoekadres

Catharijnesingel 47
Postbus 8228
3503 RE Utrecht

Routebeschrijving

Volg ons op

LinkedIn
toggle_closeSluit

Top

vilans.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten