Naar hoofdinhoud Naar footer

Digitaal Informatiebord bespaart tijd en geeft bewoners meer regie

Een informatiebord dat goed aansluit bij de behoeftes van de bewoners. Gehandicaptenzorgorganisatie Triade Vitree kreeg dat voor elkaar. Bestuurder Afien Spreen: ‘De reflex om het voor mensen met een beperking te bedenken, gebeurt nog steeds vaak in de zorg. Het vraagt bewustwording om daarvan los te komen.’

Weten welke kleding je moet aantrekken voor het weer buiten. Of: Je aan- en afmelden voor activiteiten en weten wat er op het menu staat. Het waren allemaal antwoorden die bewoners van de Polenstraat van Triade Vitree eerst van de begeleiders nodig hadden. Nu regelen ze dat zelf met het digitale informatiebord Mijn Eigen Plan. Het resultaat? Meer eigen regie voor bewoners. Triade Vitree ontdekte bovendien dat het een besparing oplevert van een uur per week per medewerker.

Meer weten over het digitale informatiebord?

Aansluiten bij behoeftes: nog niet zo makkelijk

Om te zorgen dat zo’n informatiebord werkt, is het belangrijk om goed aan te sluiten bij de behoeftes van de bewoners. ‘Dit vraagt om een proces in een beweging die bij ons al langer gaande is’, vertelt bestuurder Afien Spreen. ‘In de zorg zijn we toch geneigd om te denken voor mensen met een beperking. Cliënten stellen zich op hun beurt vaak afhankelijk op. Als we cliënten vroegen: “Wat wil jij dan?”, keken ze al snel naar de begeleider, zo van: “Zeg jij het maar.” Het inzicht van: “Dan duurt het maar wat langer, maar de cliënt mag het zelf aangeven”, is echt iets waar we al langer heel bewust mee bezig zijn.’

‘Ook met vragen kun je al snel sturend zijn’

Kijken wat cliënten willen vraagt dan ook om tijd en ruimte, goed observeren en erop letten dat je niet te sturend bent in je vragen. Dit sturen gaat sneller dan je denkt. Spreen: ‘Een begeleider vraagt bijvoorbeeld: “Zullen we een kleurtje doen op het bord?” Een bewoner antwoordt dan: “Doe maar”. Maar als je daar later op terug komt, geeft die bewoner toch aan dat het te veel afleidt als ze het bord lezen.’ Ook letterlijk voor het bord staan en mogelijkheden laten zien helpt. Spreen: ‘Zo hadden we de neiging om meer informatie op het bord kwijt te willen. Maar cliënten gaven echt aan: “Nee, voor ons is het zo overzichtelijk, rustig en duidelijk. Het is goed zo.”

Verdere implementatie

Als bestuurder is Spreen heel betrokken in het proces: ‘Ik ben langs gegaan op de locatie waar Mijn Eigen Plan hangt en ik heb gesproken met cliënten en begeleiders. Ook heb ik iedere zes weken een gesprek met onze programmamanager zorgtechnologie en innovatie.’ De implementatie van Mijn Eigen Plan gaat ook van start bij andere locaties. ‘We hebben een subsidie toegekend gekregen voor zes digitale borden’, vertelt Spreen. ‘De geleerde lessen van de eerste locatie kunnen we mooi meenemen. Zo is het belangrijk dat het bord niet te hoog hangt voor mensen die in een rolstoel zitten. Bij de verdere implementatie gaan we op iedere locatie opnieuw kijken wat de behoeftes van de bewoners zijn. Zeker ook omdat er hele diverse groepen mensen bij Triade Vitree wonen.’

Tips voor andere organisaties

Wat Afien Spreen aan andere organisaties wil meegeven? ‘Zorg voor een toegewijde projectleider voor de continuïteit en sturing op het proces. De projectleider blijft belangrijk om mee te kijken, te enthousiasmeren en in te kunnen springen als er iets fout gaat. Bijvoorbeeld als het digitale bord een softwareupdate krijgt. Begin klein zodat je de geleerde lessen mee kunt nemen in je verdere implementatie. Ook moet een medewerker van de locatie eigenaar van het proces zijn om zo’n bord up-to-date te houden. Daarnaast is het belangrijk om kleine stapjes te zetten en de tijd te nemen. Er moet ruimte zijn om samen met bewoners te ontdekken wat wel en niet werkt. Je kunt dit niet vanachter een bureau bedenken.’

Over Triade Vitree

Triade Vitree neemt deel aan het tweejarige traject ‘Begeleiding à la carte’ waarin aanbieders van gehandicaptenzorg binnen lerende netwerken hun praktijkervaringen delen in persoonsgerichte zorg. Daarnaast stellen zij praktische kennis beschikbaar voor de hele sector. In een coachingstraject op maat hebben zij de behoeftes van cliënten onderzocht.

Downloads

Deel deze pagina via:

Contactpersonen