Jeroen Schumacher

Jeroen Schumacher

10 tips voor de nieuwe zorgprofessional

De focus van de langdurende zorg richt zich steeds meer op aandacht voor het leven van de cliënt, het welzijn en de manier van wonen. Dat vraagt nogal wat van verzorgenden. Met deze 10 tips bent u altijd voorbereid op veranderingen in de zorg, nu én in de toekomst. 

10 tips voor de nieuwe zorgprofessional

1. Ontwikkel uzelf

Stilstand is achteruitgang, gaat het gezegde. Dit geldt ook in het werk. Doe wat u leuk vindt en waar u goed in bent. Wees trots op uw werk. Durf ideeën in te brengen en benoem de dingen die beter kunnen. U bent de expert!

2. Meer ondersteunen en minder zorgen

Heb oog voor de kracht van uw cliënt. Kijk eerst naar de persoon, dan naar het medisch dossier. Iemand heeft meer mogelijkheden dan u denkt. Ga meer relatiegericht dan taakgericht te werk.

3. Werk oplossingsgericht

Als het werken even niet zo lekker loopt of als er een concreet probleem is, bespreek dit dan meteen met uw collega. Bedenk samen een oplossing of verbeteringen.

4. Werk mindful

Concentreert u zich in de tijd die u met de cliënt doorbrengt helemaal op de cliënt. Zorg dat u niet wordt gestoord, zet bewust even andere dingen uit uw hoofd.

5. Use it or lose it!

Help uw cliënt te blijven doen wat hij of zij zelf nog kan!

6. Durf te proberen

Soms moet u aan cliënten uitleggen waarom iets verandert terwijl u daar zelf ook nog aan moet wennen. Veranderen kost energie en tijd. Durf te proberen, fouten te maken en succesvol te zijn.

7. Daarom zorgen!

Uw cliënt is in de eerste plaats ‘gewoon’ een mens met vragen, . Kijk eerst naar de persoon en zijn behoefte en dan pas naar zorg en begeleiding. 

8. Doe het samen

Zorg is niet alleen de verantwoordelijkheid van de professional maar iets dat u samen doet. Ga naast uw cliënt en zijn/haar familie staan en bedenk samen hoe u de zorg verdeelt. Zo blijven cliënten en familie in hun kracht en kan u werken vanuit uw professionaliteit.

9. Gebruik uw smartphone

Elke dag worden nieuwe toepassingen bedacht om dingen makkelijker te maken voor zorgprofessionals en cliënten. Bijvoorbeeld voor contact tussen familie, cliënten en medewerkers. Of gewoon voor het regelen van bezoek. Bekijk de themapagina Digitale Communicatie op het kennisplein Zorg voor Beter.

10. Open Vraag

Probeer altijd met een open vraag bij uw cliënten naar binnen te gaan. Elke cliënt is anders en geen dag is hetzelfde.

Wij ondersteunen

Het werk van de zorgprofessional verandert. Hij wordt expert en coach, de cliënt ervaringsdeskundige en regisseur. Dit vraagt ook een andere rol van bestuur en management. Wij ondersteunen uw zorgmedewerkers, zodat ze beschikken over een passende visie en nieuwe vaardigheden en kennis. Bekijk ons aanbod en onze aanpak

Meer informatie over de zorgmedewerker in verandering

Meer informatie? Neem contact op met:

JeroenExpert
Jeroen
Schumacher
Expert j.schumacher@vilans.nl 06 22 81 05 52
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl