Coronacrisis versnelt de inzet van beeldzorg bij Triade Vitree

Het werk van Erwin Pfeiffer, zorgtechnoloog en projectleider Beeldzorg bij Triade Vitree in Flevoland, is zelden zo hectisch geweest als de afgelopen weken. Door corona was er ineens de noodzaak om op allerlei fronten versneld te innoveren en technologie in te gaan zetten. ‘Nog nooit hebben we in één week zoveel beeldzorgaccounts aangemaakt. Ik ben blij dat wij met deze techniek onze cliënten in de VG- en jeugdzorg goed kunnen blijven ondersteunen, ook nu bezoek aan cliënten niet meer mogelijk is.'

10-04-2020

Triade Vitree levert in Flevoland en omgeving gehandicaptenzorg, geestelijke gezondheidszorg en jeugdzorg. Ze bieden beschermde woonomgevingen, dagbesteding en ondersteuning thuis, op het werk of op school. Een groot deel van de cliënten met ambulante begeleiding, maar ook cliënten op een aantal 24-uurswoonlocaties hadden al voordat de coronamaatregelen werden ingevoerd, de mogelijkheid tot beeldbellen. Beeldbellen is vooral prettig voor cliënten die veel onrust ervaren wanneer ze hun vraag moeten uitstellen. Zij kunnen dan via een iPad heel eenvoudig beeldbellen met hun persoonlijk begeleider, naar de inloop of met de Beeldzorg Centrale die 24/7 bereikbaar is. 

Samenwerking binnen de Carante Groep

Triade Vitree werkt hiervoor al een aantal jaren samen met een kleine coalitie (De Waerden, ASVZ en SIG) uit de 13 organisaties van de Carante Groep. Tijdens de coronacrisis kunnen ook de andere organisaties die met hetzelfde beeldzorgplatform willen gaan werken, nu versneld gebruik maken van de mantelovereenkomst met de leverancier. In een paar weken tijd zijn er al zo’n 1000 nieuwe beeldzorgaccounts aangemaakt. Sebastiaan ten Hove, coördinator Zorgtechnologie en Innovatie Carante Groep: ‘Het voordeel is dat we nu al vier jaar werken met beeldzorg en een contract hebben met een leverancier. Zorgorganisaties hoeven maar een mailtje te sturen en binnen vijf minuten is er de beschikking over een beeldzorg applicatie die veilig is, beproefd is en gewoon werkt.’

Voordelen

Het samenwerken als coalitie binnen de Carante Groep heeft voordelen voor de betrokken organisaties: door een gezamenlijke raamovereenkomst met de leverancier, profiteren zij van staffelkortingen. Ze werken samen op het gebied van gesprekstechniek voor de beeldzorgcentralisten en maken gebruik van elkaars zorgcentrales zodat 24/7-bezetting gegarandeerd is en cliënten altijd op dezelfde wijze worden bejegend. Tot slot leren zij van elkaar door ervaringen met het opschalen en implementeren van beeldzorg met elkaar te delen.

Onwennigheid en onbekendheid

Ten Hove: ‘Wat ik de laatste jaren gemerkt heb, overigens niet alleen in de zorg, is dat er veel onwennigheid en onbekendheid bestaat over beeldcommunicatie en dat zorgmedewerkers vinden of denken dat een cliënt niet zit te wachten op beeldcontact en altijd liever heeft dat iemand bij hem thuiskomt.’ Ook Erwin Pfeiffer heeft dit gemerkt bij de implementatie van beeldzorg bij Triade Vitree: ‘Je moet mensen gewoon echt overtuigen om het te gaan gebruiken, dus we waren heel afhankelijk van succesverhalen van collega's, van de early-adopters, maar zeker ook van cliënten. En we hebben altijd gezegd van we doen het erbij.

Er zijn ook organisaties die zeggen we doen het in plaats van, maar dat geeft veel weerstand. En ik denk ook niet dat dat werkt want soms wil je bij cliënten ook gewoon even zien, ruiken en voelen hoe het in het appartement is. En dat doe je bij beeldzorg natuurlijk niet.’ 

Volwaardig contactmoment

Door de noodzaak die nu ontstaan is, willen nu ook veel cliënten en begeleiders die voorheen nog geen gebruik maakten (of wilden maken) van beeldzorg, graag een account. Ondanks de vervelende aanleiding kunnen nu meer medewerkers en cliënten ervaren dat ook een beeldzorggesprek een volwaardig contactmoment kan zijn. Niet alleen omdat het niet anders kan, maar ook gewoon als het mag.

Stressreductie en rust

De jarenlange ervaring met beeldzorg bij Triade Vitree heeft laten zien dat veel cliënten rust en veiligheid ervaren door te weten dat zij elk moment gebruik kunnen maken van beeldzorg. Meike Lenger, casusregisseur in het ambulant team Noordoostpolder (NOP) van Triade: ‘Cliënten hoeven hun vraag minder lang uit te stellen waardoor ze minder last hebben van stress. Doordat ze gelijk even kunnen beeldbellen kun je dus binnen 10 minuten soms een hele dag van stress voorkomen. Ze hebben vaak vragen over de post of iets anders wat ze soms lastig kunnen verwoorden. Of ze kunnen niet goed typen, want ze beheersen de Nederlandse taal en grammatica bijvoorbeeld niet goed. Met beeldbellen kunnen ze dan gewoon met de iPad iets laten zien.’ 

Verschil in gebruik

Het gebruik van beeldzorg door cliënten is heel verschillend merken ze bij Triade Vitree. Pfeiffer: ‘Het hoeft niet per se zo te zijn dat als een cliënt niet elke dag beeldbelt, dat hij dit geen fijn product vindt. Maar het moet bijdragen aan de vraag die een cliënt heeft. Sommige cliënten bellen elke avond even wanneer ze gaan slapen om dat te vertellen en welterusten te zeggen, heel klein en simpel lijkt dat, maar voor cliënten heel belangrijk. Zo was er ook een cliënt die al een jaar lang een iPad ongebruikt in de kast had liggen en waarbij ze de iPad daarom weer wilden innemen. Waarop de cliënt zegt: 'No way'. Die iPad ligt daar voor het geval ik 'm nodig heb en ik ervaar rust dat ik dag en nacht iemand kan bellen met één druk op de knop. Alleen ik heb het nog niet nodig gehad. Ik wil het wel houden want het kan maar zo morgen wel nodig zijn.’

Meer contact en eigen regie

Meike Lenger ervaart een korter lijntje met haar cliënten: ‘Ik weet beter wat er in hen omgaat omdat je gewoon meer contactmomenten hebt dan dat je alleen maar fysieke afspraken hebt, want je spreekt elkaar gewoon veel vaker.’ Ook merkt ze dat in periodes dat cliënten zelf bijvoorbeeld heel druk zijn, ze zelf minder behoefte hebben om af te spreken. Is er wel een vraag, dan maken ze eerder gebruik van beeldzorg omdat dat makkelijk en snel is, ze iets kunnen laten zien en meteen antwoord hebben. Lenger: ‘Ze hebben er dan even geen zin in dat ik als begeleider 1,5 uur langskom alleen omdat ze maar 1 vraag hebben. Een beeldzorggesprek is dan veel efficiënter en je kunt dus eigenlijk ook meer cliënten op een dag bedienen.’

Toekomstbestendig

Pfeiffer: ‘Ik denk dat beeldzorg een belangrijke manier van zorg verlenen is die ook de zorg toekomstbestendig maakt. Dat is natuurlijk belangrijk voor je organisatie, dat het met minder mensen kan en betaalbaar moet blijven. Dan is dit natuurlijk een van de manieren om dat ook in de toekomst goed te kunnen blijven doen.’

Voorwaarden voor een succesvolle implementatie

  • Ontwikkel een visie op beeldzorg en draag deze uit.
  • Je moet enthousiaste mensen hebben, ambassadeurs, die ervoor willen gaan.
  • Stimuleer mensen actief om het te proberen en ervaren.
  • Maak een manager in de lijn verantwoordelijk voor het product, met een business case en financiële middelen. 

Lessen voor organisaties

  • Wees zakelijk in de afspraken met de leverancier. Laat beveiliging van de app aantonen en maak contractueel afspraken over het oplossen van storingen en back-up systemen.
  • Voorkom dat je als organisatie gebruik gaat maken van allerlei verschillende platforms. Dit is verwarrend voor zowel medewerkers als cliënten en is later lastig recht te trekken.

Extra beeldzorg mogelijkheden bij Triade Vitree tijdens coronacrisis

  • Cliënten kunnen niet alleen de eigen persoonlijk begeleider beeldbellen, maar ook de andere begeleiders.
  • Een gedragskundige kan naar een cliënt beeldbellen.
  • Verpleegkundigen kunnen bijvoorbeeld op afstand met beeldbellen de wondcontrole doen.
  • Cliënten kunnen met elkaar beeldbellen. 
  • Op de iPads van de woningen met 24-uurs zorg wordt beeldzorg toegevoegd. Verwanten die dat willen, worden gekoppeld zodat ze kunnen beeldbellen met cliënten in de woning.
  • Onderzocht wordt of cliënten die gebruik maken van GGZ-zorg, consulten kunnen krijgen via beeldzorg.

Over Triade Vitree

Triade Vitree is met ‘Mijn eigen plan’ een van de deelnemers aan het tweejarige traject ‘Begeleiding à la carte’. In een coachingstraject op maat onderzoekt Triade Vitree samen met cliënten en begeleiders welke behoefte er is aan informatie op digitale informatieborden die ze willen introduceren op de locaties. Ze willen deze manier van communiceren zo laagdrempelig mogelijk maken en de eigen regie bevorderen door cliënten en begeleiders zoveel mogelijk te betrekken bij de implementatie. ‘Mijn eigen plan’ biedt juist in deze coronatijd meer kansen en mogelijkheden om direct met cliënten te communiceren, bijvoorbeeld via het beeldbellen.

Lees ook:
Het weblog op Zorgvannu.nl 'Digitaal contact, hoe doe je dat?'
Coronavirus en de gehandicaptenzorg

 Auteur: Rinske de Waard

Meer informatie? Neem contact op met:

PetraSenior adviseur
Petra
van Alphen
Senior adviseur p.vanalphen@vilans.nl
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl