Isha Govaarts

Isha Govaarts

EHealth inzetten tijdens corona: leefstijlmonitoring of de sociale robot

Zorg op afstand leveren, tijdbesparende middelen inzetten en inzicht hebben in leefstijl. Drie zaken die nu nog meer opportuun zijn geworden. Een hoop technologische middelen zijn al voorhanden. Maar welke zijn momenteel het meest geschikt om in te zetten? EHealth-expert Henk Herman Nap tipt wekelijks twee oplossingen die snel gebruikt kunnen worden om het werk van zorgprofessionals en mantelzorgers te verlichten. Vorige week deelde hij de slimme bril en een speciale tablet voor senioren. Deze week leefstijlmonitoring en de sociale robot.

01-04-2020

#3: Leefstijlmonitoring

Leefstijlmonitoring bestaat uit een netwerk van sensoren en geeft via een app inzicht in het leefpatroon van alleenwonende mensen met bijvoorbeeld dementie of een verstandelijke beperking. Mantelzorgers en ook wijkverpleegkundigen kunnen veranderingen in het activiteitenpatroon vaststellen door het volgen (monitoren) van wat iemand doet. Hiermee houd je op afstand een oogje in het zeil en krijg je inzicht in bijvoorbeeld nachtelijk dwalen of de mate van keukenactiviteit. Het systeem registreert opvallende veranderingen in het dagelijks leefpatroon en meldt dat aan de mantelzorger of zorgmedewerker.

Nap: ‘Zorgorganisaties kunnen dankzij leefstijlmonitoring mogelijk ook detecteren of iemand ziek wordt. Doordat het leefpatroon dusdanig afwijkt van normaal. Dankzij informatie over een afwijkend leefpatroon zou je vroegtijdig kunnen ingrijpen bij bijvoorbeeld griep.’

Mantelzorgers ontlast

In de laatste jaren heeft Vilans leefstijlmonitoring getest in meerdere pilots door het land. Op basis van resultaten uit de metingen concluderen we dat leefstijlmonitoring bij de meerderheid van de mantelzorgers zorgt voor meer gerustheid en verminderde belasting. Daarnaast resulteert de inzet van leefstijlmonitoring in rijkere informatie voor de mantelzorger, vroeg signalering van mogelijke crisissituaties en geeft het personen die niet of slechts beperkt fysiek kunnen bijdragen aan de zorg voor hun naaste de mogelijkheid om toch bij te dragen aan de zorg, door monitoring en signalering op afstand.'

#4: Sociale robots

Sociale robots of soms ook wel dagstructuurrobots genoemd kunnen structuur brengen in het leven van mensen met een cognitieve beperking zoals dementie. Deze sociale robots ondersteunen regelmaat gedurende de dag: zoals ontbijten en het innemen van medicatie. Maar er kan ook een seintje afgeven worden als iemand de woning verlaat. Sociale robots bestaan uit een app en een fysieke robot die met elkaar in verbinding staat. Dankzij de app kan je als mantelzorger of zorgmedewerker op afstand een agenda bijhouden met taken en berichtjes en ook kun je via de app een berichtje sturen dat je aan je naaste denkt en hem een hart onder de riem wil steken.

Uit de praktijk

Hetty Peeters-Bergs, projectmedewerker domoticazorg ZZG Zorggroep: 'Ook tijdens corona zijn we bezig met leefstijlmonitoring. Bij een bewoner zien we nu juist groot voordeel in verband met zorgmijdend gedrag. Zo geven we op afstand toch goede zorg.'

Sociale robots gekoppeld aan leefstijlmonitoring

In het internationale ontwikkeltraject eWare werkt Vilans samen met partners om in co-creatie sociale robotica te ontwikkelen en te koppelen aan leefstijlmonitoring. Dankzij deze koppeling ontstaat er een spreekbuis naar de persoon thuis en kan de robot relevante berichten sturen. Dit gebeurt doordat de robot dankzij leefstijlmonitoring steeds slimmer wordt en met redelijke zekerheid weet of een reminder is opgevolgd. EWare kan ook van betekenis zijn voor de samenwerking tussen zorgprofessionals en mantelzorgers. Nap: ‘Doordat beide inzicht hebben in dezelfde gegevens uit de systemen, hebben ze een objectief en een gemeenschappelijk startpunt voor een gesprek.' EWare is in 4 landen ontwikkeld en getest: Nederland, Noorwegen, Italië en Zwitserland.

Zorg op afstand declareren

De Nederlandse Zorgautoriteit krijgt veel vragen over de financiële gevolgen van het coronavirus voor zorgaanbieders. Zorgverleners en instellingen vragen zich af hoe ze zorg op afstand het beste kunnen declareren.

Zinvol uitproberen

Beproefde technologieën die het leven van de zorgprofessional echt makkelijker maken juist in tijden van de coronacrisis. Corona kan de digitale transformatie in de zorg versnellen en dat zien we nu al in de (noodzakelijke) toename van beeldbellen. Vanuit Vilans werken we al jaren met de zinvol uitproberen-methodiek. Binnen deze methodiek ga je in sprints aan de slag met technologie of diensten die mogelijk aansluiten bij de wensen en behoeften van zorgprofessionals, cliënten en/of mantelzorgers. Een sprint is een afgebakende periode van bijvoorbeeld een week.

Er wordt gewerkt in multidisciplinaire teams die in een korte tijd een tastbaar resultaat moeten opleveren. Voordat u een pilot draait of gaat opschalen onderzoekt u in kleine experimentjes in hoeverre de technologie of dienst aansluit op de technische infrastructuur, of het betaalbaar/financierbaar is, voor wie het van weerwaarde is. Vilans biedt deze methode en materialen kosteloos aan!

Gebruik de methodiek zinvol uitproberen

Meer informatie? Neem contact op met:

Henk HermanSenior onderzoeker
Henk Herman
Nap
Senior onderzoeker h.nap@vilans.nl 06 22 81 07 66
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl