Interview - Regels schrappen óf snappen?

De rem zetten op zinloze regels. Van controle houden naar vertrouwen geven. Een einde maken aan het verspillen van kostbare tijd. Vanuit de beweging (Ont)Regel de Zorg organiseert Vilans schrapsessies voor de ouderen- én de gehandicaptenzorg. Vilans-adviseur Sandra Dahmen vertelt wat deze sessies opleveren.

05-08-2019

‘Tijdens schrapsessies gaan zorgmedewerkers de strijd aan met regeldruk’, aldus Sandra Dahmen in een interview van ledencollectief IZZ. Samen met onder andere programmaleider Else Stapersma en sociale partners verzorgt Dahmen deze schrapsessies. Voor de duidelijkheid: het schrappen van regels is op zichzelf niet het doel. ‘Het gaat vooral om het krijgen van inzicht in die regels’. ‘Daarom organiseren we als vervolg op de schrapsessies ook snapsessies. Waar komen bepaalde registraties vandaan? Vanuit welke wet- of regelgeving? Wie heeft er invloed op? En hoe kun je registraties benutten? Het is namelijk ook mogelijk om registraties zo in te zetten dat ze de zorg wél beter maken.’

Tools, tips en adviezen

‘Om spijkers met koppen te slaan is de juiste samenstelling van teams tijdens de sessies belangrijk’, vertelt Dahmen. ‘Denk aan zorgmedewerkers, kwaliteitsfunctionarissen, managers, ICT- en administratief medewerkers. Zo kan een zorgmedewerker goed verwoorden waar hij last van heeft. Terwijl een kwaliteitsfunctionaris weet te vertellen waar een regel vandaan komt, wat het doel ervan is en welke aanpak nodig kan zijn.’ Na de sessies werken de teams enkele maanden aan het slimmer registreren binnen hun eigen organisaties. Dahmen: ‘Ze kijken kritisch of wat ze vastleggen ook zinvol is voor goede zorg of wettelijk nodig is. De toolkit Minder papier, meer tijd voor zorg helpt ze daarbij. Ook krijgen ze volop tools, tips en adviezen van ons aangereikt om concreet mee aan de slag te gaan tegen regeldruk.’

Een multidisciplinaire teamsamenstelling komt het resultaat van de sessies ten goede.

Registraties uit eigen organisatie

Registraties in kaart brengen die voortkomen uit de eigen organisatie. Dat is het laaghangend fruit. Maar het schrappen van deze en andere regels is minder eenvoudig dan gedacht. Dahmen: ‘Waar organisaties vaak nog tegen aanlopen is het concreet handen en voeten geven aan 'ontregelen'. En dan organisatiebreed. Hoe ga je voortaan om met voedselveiligheid en die dagelijks terugkerende temperatuurlijst voor koelkasten? Of hoe meld je incidenten? Nu komt het voor dat verpleegkundigen verplicht zijn om eerst een handtekening te vragen voor risicosignalering. Voor toestemming van een cliënt, op een formulier: mag ik uw risico’s signaleren? Of dat ze na een douche- en weeglijst nog op een derde lijst moeten afvinken dat ze alles gedaan hebben. Het is echt geen wonder dat deelnemers zo enthousiast zijn over de schrapsessies. Ze gaan inzien dat ze zelf invloed hebben op veel regels. Van gefrustreerd veranderen ze naar gemotiveerd. Gewoon door met elkaar in gesprek te gaan. Groter kan het verschil bijna niet.’

(Ont)regel de langdurige zorg

De schrapsessies voor de ouderenzorg worden georganiseerd door ActiZ, CNV, FNV, FBZ, NU’91 en Zorgthuisnl, in samenwerking met het ministerie van VWS en Vilans. Schrapsessies zijn onderdeel van het programma (Ont)regel de langdurige zorg.

Meer informatie? Neem contact op met:

ElseSenior Adviseur
Else
Stapersma
Senior Adviseur e.stapersma@vilans.nl 06 22 81 07 16
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl