Elsbeth Zielman

Elsbeth Zielman

Blog - Juist de kleine stappen maken bij infectiepreventie het verschil

Hoe werk je aan infectiepreventie? Door het benoemen van successen! Hierdoor krijgen zorgprofessionals de andere medewerkers uit de organisatie veel beter mee en zo brengen ze samen een beweging op gang. Mensen zijn geneigd om succesvol gedrag te kopiëren. En door minder in obstakels te denken, wordt het onderwerp meteen een stuk makkelijker én leuker.

27-11-2018

Hygiënemarkt infectiepreventie

Het is dus van grote waarde dat zorgprofessionals trots zijn op wat ze hebben bereikt. Probleem is alleen dat successen niet altijd worden herkend. Ik ken bijvoorbeeld een organisatie waar de twee contactpersonen infectiepreventie een hygiënemarkt voor medewerkers en bewoners organiseerden die massaal werd bezocht. Daarnaast hebben ze op eigen initiatief scholing verzorgd voor de aandachtsvelders hygiëne. Heel mooie sucessen die ik echt als zodanig moest benoemen, waar zij het nog als vanzelfsprekend zagen. Dat komt door verwachtingen die mensen van succes hebben. Maar het werken aan infectiepreventie zijn juist allemaal kleine stapjes bij elkaar. Het zit bijvoorbeeld al in het zetten van handpompjes op de kamers in plaats van in het voorraadhok. Of die ene collega die eindelijk haar ring afdoet waar ze zo aan verknocht was.

.

Het werken aan infectiepreventie zijn kleine stapjes bij elkaar.

Leeromgeving hygiënisch werken

Onze leeromgeving hygiënisch werken, waar organisaties zelf mee aan de slag kunnen, gaat ook over kleine stapjes die snel impact laten zien. De nadruk ligt op het samen leren als team. Zorgteams worden via een online leeromgeving gemotiveerd en gefaciliteerd om hun eigen leerroute te doorlopen. De modules bestaan uit wekelijkse opdrachten die goed in de werkweek in te bedden zijn. De opdrachten kunnen bijvoorbeeld door de aandachtsvelder uitgelegd worden aan het team. Doordat de teamleden er zelf vervolgens mee aan de slag gaan, krijgen zij automatisch een stukje eigenaarschap over het proces.

Reflectie met je eigen hand

Eén opdracht is een reflectieopdracht aan de hand van de vingers. De duim staat bijvoorbeeld voor: ‘Wat gaat er goed?’, de wijsvinger voor ‘Waar wil ik naartoe' en de pink voor ‘Waar ben ik klein in en wat kan beter?’ Deze opdracht werkt heel goed, omdat het simpel is en tot de verbeelding spreekt. Bovendien zitten alle elementen om te verbeteren erin, inclusief het benoemen van successen.

Klaar voor je werkdag?

Een andere opdracht bestaat uit de persoonlijke hygiëne in beeld. Denk hierbij aan elementen van persoonlijke hygiëne zoals ‘opgestoken haar’, ‘geen lange oorbellen’ en ‘afneembare schoenen’. In tweetallen kunnen de zorgmedewerkers de poster langslopen en checken of zij klaar zijn voor de werkdag. Het is een snelle en laagdrempelige manier om feedback te geven. Doordat de poster uitgaat van een open vraag, wordt de feedback meteen ook minder beladen dan bij stringent richtlijnen. We merken dat zorgorganisaties de poster overal ophangen. Begrijpelijk, want ook dit is een stap die je makkelijk kunt zetten en die veel impact heeft. De poster is inmiddels bijna 10.000 keer gedownload.

Download de poster

Volhouden

Zo’n poster ophangen is al een succes. Belangrijk om te zien, want het herkennen en benoemen van successen, maakt dat zorgprofessionals hun energie en werkplezier beter vasthouden. Hierdoor houden zij het veel beter vol om te leren en te verbeteren.

Lees meer over infectiepreventie

Meer informatie? Neem contact op met:

ElsbethAdviseur
Elsbeth
Zielman
Adviseur e.zielman@vilans.nl 06 41 23 04 78
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl