Interview - 'Waarom het wiel opnieuw uitvinden?’

Het Kennisnetwerk Dementie is een lerend netwerk dat zich richt op het ophalen van goede voorbeelden bij de deelnemende organisaties en kijkt hoe onderzoek hieraan kan bijdragen of aan heeft bijgedragen. Wat heeft een zorgmedewerker eigenlijk aan dit netwerk? Dat vroegen wij aan Anja Brouwer, helpende op afdeling Coolsingel van Atlant.

01-01-2020

Anja ging in september 2019 mee naar de bijeenkomst van het Kennisnetwerk Dementie. ‘Het is een heel andere manier van werken. Normaal ben je op de afdeling aan het rennen en vliegen en aan het zorgen. We hebben ontzettend veel schik gehad. Je spreekt in de bus al mensen van andere afdelingen en locaties van Atlant.’ Maar niet alleen de afwisseling maakt zo’n dag waardevol. ‘Het doet ook veel voor het teamgevoel, het is gewoon een cadeautje dat we dit mogen doen. Even anders dan je normaal altijd doet. En het daardoor even van een heel andere kant kunnen bekijken.’

Foto: medewerkers van Atlant op reis voor het Kennisnetwerk Dementie. Anja is de vierde in de rij.

Netwerken

‘Je leert van elkaar. Hoe doen zij dat. De vorige keer ging het bijvoorbeeld om onbegrepen gedrag. Waar komt dat vandaan. Dan is het altijd goed om van anderen te horen hoe zij daarmee om gaan. Waarom zou je steeds opnieuw het wiel uitvinden?’ Ook helpt het om even uit te zoomen van de dagelijkse werkzaamheden. ‘Mijn collega moest op een ballon gaan zitten terwijl de spreker gewoon doorsprak. Ik hoorde niets meer van wat de spreker vertelde. Ja, dat zorgt wel voor een stuk bewustwording. Je kunt echt even stilstaan, waar je normaal altijd maar door gaat.’

Kijkje in de keuken

‘Het is ook goed om af en toe een kijkje in de keuken bij een ander te doen. Wij gaan bijvoorbeeld met nieuwbouw bezig. Daar hadden ze een prikkelarme kamer en dan denk je eerst ‘wat is dit nou: twee kasten en een tafel en daar zaten twee mensen. Te zitten. Maar voor hen werkte het juist omdat het prikkelarm was. Dus dan zie je daar het effect al heel mooi. En andersom zijn ze ook hier geweest en heb ik verteld hoe wij dat aanpakken met de nieuwbouw en daar leren anderen dan weer van.’

Anders doen

‘We zien de laatste tijd dat er steeds meer mensen met onbegrepen gedrag worden opgenomen; daar is in het team al aandacht voor. Bij een dame - die inmiddels overleden is - liepen we daar ook tegenaan. Niets werkte bij haar. We hebben verschillende middelen ingezet, zoals een psycholoog, arts en medicatie. Ook hebben we een moreel beraad gehad: wat zijn de feiten en dilemma’s en wat zijn de consequenties daarvan geweest. Daar hebben we veel van geleerd. Wij vinden snel wat gewoon. Je gaat snel je eigen grenzen over. Je mag eerder aan de bel trekken. We gaan ons daar verder in verdiepen, door scholing maar ook door in contact te komen met anderen die daarin gespecialiseerd zijn, zowel binnen als buiten Atlant. Zo hebben wij een locatie binnen Atlant die expert is op het gebied van psychiatrie, die vragen wij dan om eens mee te kijken. Dus we kijken in de verschillende netwerken om ons heen.’

Trots

‘Wat me voornamelijk bij is gebleven; wat doet Atlant het goed. Wat zijn wij al ver. We hadden het bijvoorbeeld over alarmsystemen. Die werden gepresenteerd door de zorginstelling waar we op bezoek waren. En dan hoor je anderen: wat goed! Alleen ik dacht meteen: wij zijn hier nog verder mee. Zijn een stap verder ten opzichte van de rest. Ja, dan ben je wel heel trots. Van vriendinnen die buiten Atlant werken hoor ik ook vaak ‘jeetje, wat heb jij het goed’. Hoe ik als persoon word betrokken bij de organisatie. Je wordt gehoord. Er wordt geluisterd. Je hebt een stem. Bij hen is dat wel anders. Dus door te netwerken zet je dingen ook in perspectief.’

Anja raadt anderen dan ook zeker aan om deel te nemen aan lerende netwerken. ‘Neem af en toe de tijd om even stil te staan en uit te zoomen. Blijf leren. Blijf jezelf ontwikkelen. Hier wordt bij Atlant bijvoorbeeld enorm veel in aangeboden; maak daar gebruik van!’

Hoe kun jij als zorgprofessional nog meer uit de samenwerking in netwerken halen?

Netwerken is meer dan alleen een praatje maken met een ander. Het is een instrument waar je bewust en zorgvuldig mee om moet gaan. Maar als je hier op een slimme manier mee omgaat, kun je er niet alleen voor jezelf, maar vooral voor de mensen die je ondersteunt nog meer uithalen. Lastig hoe je hier zelf mee aan de slag kunt gaan? Vijf tips!

  1. Wees je bewust van wat jij zelf te bieden hebt (dat is vaak meer dan je zelf denkt).
  2. Heb lef. Stel die vraag. Stap op die ander af en deel jouw gedachten of vraagstuk. 
  3. Kijk niet alleen naar de mensen die dichtbij je staan, maar kijk ook eens wat verder. Deel jouw vraag in een vakgroep of maak connecties op social media, bijvoorbeeld via LinkedIn. Via het Kennisnetwerk Dementie kun je ook heel makkelijk in contact komen met andere zorgprofessionals.
  4. Zoek elkaar niet alleen online op maar ook offline.
  5. Blijf jezelf verwonderen over de dingen om je heen. Waarom gaan de dingen zoals ze gaan? Hoe kun je ze nog beter maken?

Meer informatie? Neem contact op met:

TaraSenior Adviseur
Tara
Koenders
Senior Adviseur t.koenders@vilans.nl 06 14 00 61 33
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl