Britt van Roozendaal Marieke Linnebank

Britt van Roozendaal

Leren van herkenbare dilemma’s op de werkvloer

Leren op de werkplek met innovatieve leeroplossingen, daarin voorziet ons team Vernieuwend leren. Strategisch adviseur Marieke Linnebank en ontwikkelaar Britt van Roozendaal: ‘Onze leerinterventies nodigen uit om te experimenteren, samen met het team, op de werkvloer.’

Eigenaar leerproces

Marieke Linnebank: ‘In onze leerinterventies maken we gebruik van herkenbare dilemma’s uit de praktijk. Deelnemers onderzoeken hun gedrag in bepaalde situaties. Soms is gedrag effectief en soms niet. Zo werkt elke medewerker aan eigen ontwikkeling, gedragsverandering en constante verbetering van kwaliteit van zorg. Belangrijk is dat deelnemers zelf eigenaar zijn van hun leerproces. We bouwen aan een stimulerend leerklimaat in een team of organisatie, waarin leer- en ontwikkelvragen kansen zijn.’

Feedback van collega’s

Waarom is continu leren zo belangrijk? Britt van Roozendaal, ontwikkelaar leerinterventies: ‘Met kennis en vaardigheden alleen ben je er niet. Wat doe je met de praktijk die altijd weer anders is?

Leren is experimenteren, uitproberen van nieuwe mogelijkheden. Iedere zorgvrager en situatie is immers weer anders. We zien dat samen leren met het team, op de werkvloer, heel effectief is. Met feedback van collega’s, praktijkopdrachten en reflectiemomenten in het team.’

Teamtraject wijkverpleegkundigen

Espria Academie heeft het team Vernieuwend leren gevraagd een teamtraject voor wijkverpleegkundigen te ontwikkelen. In dit traject komen de competenties voor integrale zorg aan bod. Marieke Linnebank: ‘Met casuïstiek, storytelling en aandacht voor de verschillende perspectieven binnen de keten sluiten we aan bij de praktijk. Onze leerinterventies dagen uit om na te denken over hoe je zaken aanpakt: gedrag, valkuilen en routines. Het gaat niet om goed of fout. Het is de bedoeling om het repertoire uit te breiden door verschillende mogelijkheden uit te proberen.’

Lees meer over Vernieuwend leren in het artikel Creatief, blended en samen leren op de werkplek (pdf).

Dit artikel is met toestemming van de redactie overgenomen uit TvZ, verpleegkunde in praktijk en wetenschap, 2018, nr. 1.

Meer informatie over vernieuwend leren

Meer informatie? Neem contact op met:

MariekeStrategisch adviseur Vernieuwend Leren in de Zorg
Marieke
Linnebank
Strategisch adviseur Vernieuwend Leren in de Zorg m.linnebank@vilans.nl 06 - 11 69 45 11
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl