Monique Spierenburg

Monique Spierenburg

‘Maak onvermijdelijke neergang eerder bespreekbaar

Het is raadzaam als cliënten met hun artsen hun wensen doorspreken voor zorg rond het levenseinde. Deze zogenaamde ‘Advance care planning’ (ACP) kan de zoektocht naar noodoplossingen voorkomen die vaak nodig is voor thuiswonende ouderen in crisissituaties.

Rivas Zorggroep heeft daar goede ervaringen mee. Specialist ouderengeneeskunde Amnon Weinberg licht toe: ‘De onvermijdelijke neergang bespreekbaar maken geeft kracht en leidt tot betere zorg. Mijn statement is: ouderenzorg is palliatieve zorg, is ACP. Als je die lijn niet volgt, blijf je een overvolle Spoedeisende Eerstehulp houden en veel Eerstelijnsverblijf-bedden nodig hebben.’

Wel of niet naar het ziekenhuis sturen?

Als voorbeeld geeft Weinberg de casus van een 84-jarige vrouw. Ze heeft een slechte nierfunctie, hartfalen en dementie. Ook is sprake van depressie. Op een gegeven moment komt ze ten val, waarbij ze een mogelijke heupfractuur oploopt. ‘Het type casuïstiek dat iedereen die met ouderengeneeskunde te maken heeft zal herkennen’, zegt hij. ‘De vraag is natuurlijk of de huisarts zo iemand wel of niet moet insturen naar het ziekenhuis. We weten wat er gebeurt als dit wel wordt gedaan. De vrouw wordt geopereerd, ze raakt delirant, en dan? Het is beter om haar niet in te sturen, maar – liefst thuis – rustig te begeleiden naar het einde van haar leven.

Vroeger het gesprek aangaan

Wat Weinberg met dit voorbeeld duidelijk wil maken: het is zaak veel vroeger het gesprek aan te gaan over het einde van het leven. ‘De behoefte is er bij mensen’, zegt hij, ‘maar die is latent. Bij de meeste mensen moet die aangeboord worden door erover te beginnen. Behandelaars zijn niet snel geneigd om dat te doen, want die staan in de behandelmodus. Er valt altijd nog wel iets te doen, is de overheersende gedachte. Er is een coalitie van hoop die professionals ervan weerhoudt om daar voorbij te kijken. Niemand weet ook wat het goede moment is. Sommige mensen melden zich op eigen initiatief voor zo’n gesprek bij de huisarts, maar die wil er ook niet altijd over praten.’

Behandelaars zijn niet snel geneigd om het gesprek te voeren, want die staan in de behandelmodus

Download hier het hele interview waarin Weinberg het heeft over de aanpak bij Rivas Zorggroep en vooruit kijkt naar de toekomst.

'In één keer goed'

Dit interview maakt deel uit van de reeks 'In één keer goed', voorbeelden van goede interventies of samenwerking om oudere cliënten niet onnodig te verplaatsen in de laatste fase van hun leven.

Lees meer

Meer informatie? Neem contact op met:

MoniqueExpert
Monique
Spierenburg
Expert m.spierenburg@vilans.nl 06 29 32 15 42
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl