Marcel Klein

Marcel Klein

Nieuwe KICK-assistent moet zorgprofessional gaan ondersteunen

Er wordt steeds meer gevraagd van zorgprofessionals. Het werk wordt fysiek en mentaal zwaarder, er wordt meer en meer kennis vereist, en dat alles in steeds minder tijd. De persoonlijke KICK-assistent is de allernieuwste versie van de Vilans KICK-protocollen en moet zorgprofessionals gaan wapenen tegen de steeds veeleisender wordende zorg.

13-03-2020

‘In de 30 jaar dat de KICK-protocollen nu bestaan is er veel veranderd,’ vertelt Lia Davelaar, senior adviseur bij Vilans. ‘Van de papieren boekwerken uit de jaren '90, via de dvd en de online versie gaan we nu naar een progressive web app. Toch is de structuur al die tijd hetzelfde gebleven. Je leest nog steeds dezelfde documenten, alleen nu op een scherm in plaats van op papier. Die documenten zijn te groot voor een smartphone, dus na stap 3 ben je het overzicht kwijt. Bovendien is het niet op maat. Een student moet nou eenmaal andere dingen opzoeken dan een verpleegkundige die al 20 jaar meeloopt.’

Je leest nog steeds dezelfde documenten, alleen nu op een scherm in plaats van op papier.

Vertrouwde techniek

Tijd voor vernieuwing dus. Davelaar: ‘We hebben een prototype gemaakt van een nieuwe persoonlijke KICK-assistent. Qua vorm is gekozen voor een progressive web app: een applicatie via je browser zodat je niet afhankelijk bent van één specifieke appstore. Het ziet eruit als een gewone app, maar het is een website met een content management systeem. Voor de eindgebruiker zal het heel vertrouwd aanvoelen. Gebruiksvriendelijkheid staat voorop.’ 

Persoonlijker én gebruiksvriendelijker

‘Met dit nieuwe systeem kunnen we informatie gelaagd en op maat aanbieden wat het veel persoonlijker en gebruiksvriendelijker maakt,’ aldus Davelaar. ‘Je start met een korte werkinstructie met een maximum van 10 stappen op je scherm. Misschien hoef je maar één stap te checken omdat je de rest uit je hoofd kent. Dan klap je alleen die stap open. Mensen krijgen ook een eigen inlog. Ze kunnen hun favorieten opslaan en krijgen meteen te zien of daarin iets geüpdatet is. Ook de zoek- en de feedbackfunctie worden verbeterd. Je kunt je opmerking straks kwijt in een ballonnetje. Staat jouw opmerking er al? Dan hoef je hem alleen maar te ‘liken’. Wij zien dan snel waar mensen tegenaan lopen en hoe vaak.’

Met je eigen inlog kun je favorieten opslaan en krijg je meteen te zien of daarin iets geüpdatet is.

Overgangsjaar

‘Dit jaar werken we hard om van het prototype een volwaardige versie te maken,’ legt Davelaar uit. ‘We betrekken continu gebruikers bij dat proces. Met het veld kijken we wat er nodig is voor de transitie naar de nieuwe KICK-omgeving. Zo hebben bijvoorbeeld veel zorgorganisaties een koppeling met een Elektronisch Cliënten Dossier, een Leermanagementsysteem, een documentbeheersysteem of intranet. We bespreken met verschillende ICT-leveranciers en zorgorganisaties wat zij nodig hebben om de koppeling naar deze systemen soepel te laten verlopen. De ambitie is groot: vanaf 2021 moet de nieuwe omgeving live zijn.’

Meer informatie? Neem contact op met:

LiaAdviseur
Lia
Davelaar
Adviseur l.davelaar@vilans.nl 06 15 14 90 44
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl