Ouderen beoordelen de zorg die ze krijgen vooral op hun relatie met zorgmedewerkers. Aandacht voor hun levensvragen hoort daar ook bij. Wij hebben met andere partijen hard gewerkt aan de ontwikkeling van de Kwaliteitsstandaard Levensvragen voor de langdurige zorg en deze is nu gereed. De standaard is ingediend voor opname in het Register en de Kwaliteitsbibliotheek en in het najaar is het Registerbesluit bekend.
18-06-2015

Download samenvatting van Kwaliteitsstandaard Levensvragen
Kwaliteitsstandaard vanuit de cliënt
Een kwaliteitsstandaard laat vanuit het perspectief van de cliënt zien wat op een bepaald gebied nodig is om goede zorg te verlenen. De Kwaliteitsstandaard Levensvragen geeft weer hoe de ouderenzorg goed omgaat met levensvragen van cliënten en is een algemene standaard bedoeld voor ouderen met een zorgindicatie. Ongeacht welke aandoening, beperking of ziekte ze hebben. De standaard is een integraal onderdeel van de zorg en overstijgt de ziekte specifieke standaarden.
Wat levert Kwaliteitsstandaard Levensvragen op?
- Voor de cliënt
De oudere voelt zich gezien en gehoord. Hij kan terug- en vooruitkijken naar het eigen leven en voelt zich van betekenis.
- Voor de medewerker
Mensen kiezen voor werken in de zorg, omdat ze contact met anderen belangrijk vinden en van betekenis willen zijn. Aandacht voor levensvragen van hun cliënt geeft ze veel voldoening. Dat vergroot hun werkplezier en vermindert het ziekteverzuim.
- Voor de organisatie
Tevreden cliënten en medewerkers is een belangrijke opbrengst. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat gesprekken over levensvragen met zelfstandig wonende ouderen het beroep op de (huisartsen)zorg vermindert en de zorgkosten omlaag brengt.
Meer informatie over Kwaliteitsstandaard Levensvragen