Ragna Walraven

Ragna Walraven

Nieuwe leerinterventie verbetert samenwerking

Samenwerken-hoedoejedat.nl. Dat is de naam van een nieuwe leerinterventie om de samenwerking tussen zorgmedewerkers, mantelzorgers en vrijwilligers te verbeteren. De leerinterventie, met onder meer interactieve video’s en een handleiding met inspirerende werkvormen, daagt je uit je in de positie van de ander te verplaatsen. Wij ontwikkelden de leerinterventie in samenspraak met zorgorganisaties en introduceerde die deze week bij 2 organisaties die daaraan meewerkten: ’s Heeren Loo (gehandicaptensector) en Vitalis Zorggroep (ouderenzorg).

25-04-2018

Cecil Scholten, directeur Kennisnetwerken bij Vilans: ‘We weten het allemaal: als we goed samenwerken, is dat goed voor bewoners. Toch lijkt die samenwerking soms lastig. Dat is jammer, en een gemiste kans. Er wordt steeds meer gevraagd van vrijwilligers en mantelzorgers, door de toenemende krapte op de arbeidsmarkt en doordat mensen steeds langer thuis blijven. Vilans wil vrijwilligers, mantelzorgers, en professionals graag ondersteunen bij een betere samenwerking. We hebben daarom, samen met zorgorganisaties, mantelzorgers en vrijwilligers, deze leerinterventie ontwikkeld.’

Samenwerking verbeteren

De leerinterventie bestaat uit 2 interactieve video’s, die het bewustzijn moeten vergroten van zorgprofessionals, mantelzorgers en vrijwilligers over elkaars situatie en zo de samenwerking tussen hen moet verbeteren. Ook is er een handleiding ontwikkeld met suggesties voor zorgorganisaties die de samenwerking tussen zorgprofessionals, vrijwilligers en mantelzorgers verder willen verbeteren. De interactieve video’s zijn te vinden op samenwerken-hoedoejedat.nl.

Herkenning en erkenning

Zorgmedewerkers, mantelzorgers en vrijwilligers die de leerinterventie doen, herkennen zich in de situaties: ‘Goede samenwerking begint met communicatie. Je kunt je echt inleven in de ander, ook doordat gefilmd is vanuit verschillende perspectieven en je met gedachtenwolkjes kunt zien wat de ander denkt. Heel prettig ook dat je tips krijgt. Het geeft veel herkenning en erkenning.’

Mooie aanvulling

Gert ten Hoven, vrijwilligerscoördinator bij ’s Heeren Loo: ‘Fijn dat dit ontwikkeld is omdat het je helpt je in de ander te verplaatsen. Het is prachtig om dit met onze teams te gaan gebruiken, een mooie aanvulling op onze opleidingsprogramma’s, waarin we aandacht aan de relaties besteden in de driehoek. Het is heel goed te gebruiken in trainingen en cursussen. Samenwerking is heel essentieel. Ik ben er blij mee.’

Ieders perspectief

Ook Petra van ’t Klooster, directeur intensieve zorg bij Vitalis, is gelukkig met de verschillende perspectieven: ‘Het is een mooi nieuw instrument. Het gaat erom hoe je het samen doet. Dat is niet altijd gemakkelijk. Dan helpt het om vanuit ieders perspectief te kijken.’

Zorgvernieuwers

De leerinterventie is ontwikkeld in het kader van het Vilans-programma Vernieuwend programmeren, dat tot doel heeft met de praktijk zelf innovatieve en bruikbare oplossingen te bedenken voor actuele vraagstukken in de zorg. Dat vernieuwend programmeren heeft een vervolg gekregen met het project Zorgvernieuwers.

Lees meer over de leerinterventie

Meer informatie? Neem contact op met:

RagnaSenior adviseur Vernieuwend Leren in de Zorg
Ragna
Walraven
Senior adviseur Vernieuwend Leren in de Zorg r.walraven@vilans.nl 06 22 81 06 70
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl