Als Vilans begeleiden we organisaties met het zinvol uitproberen van technologie. We attenderen op technologieën, leenmogelijkheden, het intern opleiden van mensen en het opzetten van een team zodat de organisatie ook zonder ons verder kan.
Inleven in cliënt
Met de workshop Zinvol uitproberen besteden we daarnaast aandacht aan de clientjourney, zodat organisaties zich makkelijker kunnen inleven in hun cliënten. ‘Dit is belangrijk’, zegt Lotte Cornelisse, ‘want op het eerste inzicht lijken sommige technologieën heel aantrekkelijk en word je er zo enthousiast van dat je het al grootschalig wil aanschaffen en bijna vergeet te testen of het in de praktijk ook echt zo werkt als je hoopt.’
Wisselende ervaringen met technologie
‘Een voorbeeld van zo’n technologie is de liftware. Een elektronische lepel en vork met ingebouwde sensoren die bijdragen aan het zelfstandig eten. De sensoren reageren op de trillingen van de hand en zorgen voor een tegenbeweging. Zo blijven lepel en vork stabiel terwijl de hand trilt.’
Cornelisse vervolgt: ‘Zorgorganisatie Abrona, die wij begeleiden, had interesse in de liftware. De ervaringen bleken meer wisselend dan zij van tevoren hadden ingeschat. Voor één cliënt werkte liftware minder goed omdat het handvat van de lepel te groot was. Voor een andere cliënt beviel de liftware juist heel goed. Hij is nu in staat om zelfstandiger te eten. Zinvol uitproberen helpt dan ook bij het aanschaffen van producten op de juiste schaal en voorkomt dat aangeschafte producten ongebruikt in de kast blijven liggen.’
Rustgevende robotkat
Een eHealth-toepassing waar Abrona ook positieve ervaringen mee heeft opgedaan is de robotkat. Cornelisse: ‘Een interactieve robotkat die echt spint kan rustgevend werken, doordat mensen hem mee kunnen nemen op ziekenhuisbezoek. Bij Abrona bleken de ervaringen ook positief. Mensen namen de robotkat echt mee naar hun kamer.’
Implementatie van eHealth
Met mooie ervaringen alleen ben je er als organisatie nog niet. Zo helpen we organisaties ook met interne implementatie. Belangrijk is om een plek te hebben waar je de ervaringen deelt. Cornelisse: ‘We hebben op intranet een plek ingericht waar informatie te vinden is. Maar we hebben ook een overzicht van technologie voorzien van de ervaringen tot nu toe opgestuurd naar de verschillende locaties. Als iemand daar dan gebruik van wilt maken, staat er ook een contactpersoon vermeld voor meer informatie.’
Tips van robot Tessa
Op dit moment vindt er bij Abrona een pilot met de zorgrobot Tessa plaats. ‘Abrona heeft 10 zorgrobots die worden ingezet voor dagstructuur. De ervaringen van het korte-termijn-gebruik zijn positief. Een cliënt vroeg na 1 dag al of we Tessa niet wat meer tips konden laten vertellen om hem te helpen. Maar ook hier is het belangrijk om terughoudend te zijn met grootschalige aanschaf. Want de gebruikerservaringen op de lange termijn kennen we nog niet.’
Meer informatie over technologie in de zorg