Regeldruk in de wijkverpleging aanpakken met de nieuwe factchecker

Zorgprofessionals willen kwalitatief goede zorg leveren met aandacht voor de cliënt. Hiervoor zijn regels en protocollen opgesteld, waaruit registraties kunnen ontstaan. In de praktijk is het niet altijd duidelijk (meer) waarom de regel er is en waar die vandaan komt. Hierdoor kunnen zorgprofessionals regeldruk ervaren. De volledig vernieuwde ‘Factchecker - Registreren in de wijkverpleging’ biedt duidelijkheid én geeft tips hoe je de registratielast kunt beperken.

09-06-2021

Nieuw in deze herziene versie

In deze nieuwe versie komen 12 praktijkvragen aan bod. De vragen zijn geactualiseerd en er zijn nieuwe praktijkvragen toegevoegd. De nieuwe vragen komen uit de praktijk of zijn opgenomen naar aanleiding van actiepunten uit het programma [Ont]Regel de Zorg. Bovendien zijn de vragen overzichtelijker gepresenteerd ten opzichte van de vorige versie. Elke praktijkvraag heeft dezelfde heldere indeling: 

  • Is de registratie verplicht of niet?
  • Wat is de ervaren registratielast?
  • Wat staat er in de wetten, richtlijnen en overige afspraken?
  • Veelgestelde vragen en tips over dit onderwerp.

Voor wie is de factchecker bedoeld?

De praktijkvragen in deze Factchecker zijn in de eerste plaats opgesteld voor zorgprofessionals die werkzaam zijn in de wijkverpleging, zoals verzorgenden, verpleegkundigen in de wijk en wijkverpleegkundigen (zie expertisegebied wijkverpleegkundige). Maar het biedt ook helderheid voor andere professionals met interesse in de registraties in de wijkverpleging zoals zorgmanagers, beleidsmedewerkers, kwaliteitsfunctionarissen of kwaliteitsverpleegkundigen.

Totstandkoming

De onderwerpen in deze factchecker zijn vastgesteld in samenwerking met de Werkgroep Administratieve Lasten Wijkverpleging, waarin ActiZ, Zorgthuisnl, V&VN, Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), drie zorgverzekeraars en ZN vertegenwoordigd zijn. Daarnaast is ook de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) geraadpleegd. 

Download de Factchecker Registreren in de wijkverpleging

Meer informatie? Neem contact op met:

JannaAdviseur
Janna
Stout
Adviseur j.stout@vilans.nl
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl