Femke de Wit

Femke de Wit

Kwaliteit bepaald door cliënt aan het stuur: Stap maar in!

Kwaliteit van zorg. 3 woorden waarmee stapels boeken, twitterberichten, kamernota’s, kwaliteitskaders, krantenartikelen en tv-shows gevuld worden. Een bron van irritatie wanneer verantwoording de overhand neemt en registraties kostbare tijd in beslag nemen. Een bron van inspiratie, want het zet ons op scherp: waar is de zorg ook alweer voor bedoeld?

25-04-2017

Vraaggericht werken en de cliënt centraal zijn termen die - gelukkig - steeds vaker in relatie tot kwaliteit van zorg genoemd worden. We weten het wel. Het gaat niet om de cijfers. Het gaat om mensen. Het gaat over een goed leven, in welke levensfase of omstandigheden u ook verkeert. En het gaat om welke rol u daar als zorgorganisatie en als bevlogen zorgmedewerker in kunt en wilt nemen. De visie en de passie zijn er, maar hoe geeft u daar vorm aan, elke dag weer? Hoe stuurt u op kwaliteit die er werkelijk toe doet?

Grote hoeveelheid kwaliteitsinstrumenten

Een jaar geleden startte het project 'Cliënt in de drivers seat'. De onderliggende gedachte was: de cliënt definieert en evalueert zelf zijn kwaliteit van zorg. Een inspirerende gedachte. Om niet opnieuw het wiel uit te vinden, zochten we eerst uit welke instrumenten er al zijn om kwaliteit van zorg inzichtelijk te maken. Vervolgens raakten we verdwaald in de hoeveelheid en variëteit van instrumenten. Kiezen is fijn, maar kiezen zonder overzicht is verwarrend. Wel werd meteen duidelijk hoeveel mooie initiatieven er in zowel de gehandicaptensector als de ouderenzorg zijn om kwaliteit op een andere manier in kaart te brengen dan we gewend zijn. Een manier die past bij de visie en de overtuiging van de organisatie. Veel van deze initiatieven zijn nog in ontwikkeling en weinig initiatieven zijn beschikbaar of vindbaar voor een groter publiek. Wat een verspilling!

Handig overzicht: de KwaliteitWijzer

Deze bevindingen vormden de basis voor de KwaliteitWijzer: een online overzicht van instrumenten uit de ouderen- en gehandicaptenzorg die helpen om de kwaliteit van de zorg en ondersteuning in beeld te brengen. Bedoeld als hulpmiddel en inspiratie bij het kiezen. De wijzer geeft geen beoordelingen van instrumenten, alleen beschrijvingen: hoe werkt het, wat levert het op en wie kan u verder helpen? U kunt de instrumenten filteren op kenmerken die voor u relevant zijn.

Waar zit de cliënt?

Handig, zo’n overzicht. Maar waar zit de cliënt? Achter het stuur? Of zijn we hem misschien vergeten mee te nemen? We merkten dat het niet goed mogelijk was om in dit overzicht duidelijk te maken welke rol de cliënt heeft in het definiëren en evalueren van kwaliteit van zorg. De gesprekken met mensen die zich dagelijks met kwaliteit van zorg bezig houden, leidde ook naar nieuwe vragen. Want wil iedere cliënt wel achter het stuur zitten? Of toch liever op de passagiersplaats of de achterbank? Zou hij zich soms zelfs even in de achterbak willen verstoppen? En kan hij ook wisselen van plek, afhankelijk van het thema waarover het gaat, hoeveel energie hij ervaart en of hij bereid is te investeren in het sturen op kwaliteit? Mogen cliënten ook kiezen om in te stappen en mee te rijden met alleen wat corrigerend commentaar onderweg: hier linksaf!?

Aan het stuur of op de achterbank, met de navigatie aan of helemaal zelf de weg vinden, als kwaliteit bepaald wordt door hoe cliënten dat ervaren moeten we kritisch zijn op welke instrumenten we gebruiken om dat allesbepalende begrip inzichtelijk te maken. Laten we de deur open houden en elkaar af en toe een lift geven. Wie er aan het stuur zit? Dat bepaalt de cliënt!

Naar de KwaliteitWijzer

Heeft u zelf nieuwe ideeën of instrumenten? Laat het ons weten.

Meer over kwaliteit in de zorg

Meer informatie? Neem contact op met:

FemkeSenior Adviseur
Femke
de Wit
Senior Adviseur f.dewit@vilans.nl 06 22 80 97 41
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl