Josien van Dijkhuizen

Josien van Dijkhuizen

Technologie vergroot het zelfvertrouwen van cliënten

Hoe kunt u het leven van mensen met een beperking eenvoudiger maken met hulp van technologie? Dat vroeg het innovatieteam van ’s Heerenloo zich af. Gea van Dieren, persoonlijk begeleider bij ’s Heerenloo, vertelt over haar ervaring.

15-10-2017

‘Ik moet zeggen dat ik in eerste instantie sceptisch was over de technologische snufjes. Neemt een apparaat dan de zorg over?’, begint Gea. ‘En toen ik de robotpoes zag, dacht ik: ik ga toch geen stuk speelgoed aaien? Maar’, geeft ze lachend toe, ‘dan begint de poes te spinnen en denk je: het is toch eigenlijk wel leuk. Bij ons innovatieteam zag ik creatieve oplossingen, soms eigenlijk heel simpel. Facetimen met een cliënt bijvoorbeeld. Dat zorgt voor minder inbreuk in iemands leven dan ernaartoe gaan.’

Zelfstandig met de trein

Technologie kan ook het zelfvertrouwen van cliënten vergroten, merkte Gea. ‘Een van mijn cliënten kan goed reizen met de trein maar hij kan niet lezen en schrijven. Hij weet hoe hij een kaartje bij de automaat moet kopen, maar hij kan het woord "Deventer" niet spellen. Ik reed daarom elke keer naar het station om de bestemming in te typen. Hij vond het vervelend dat iedereen dan zag dat hij “niet zo handig” was. Nu help ik hem via beeldbellen. Hij laat mij meekijken en ik spel voor hem de bestemming. Het scheelt mij veel reistijd en zorgkosten, hij vindt zichzelf stoer met zijn smartphone én hij kan zelfstandig met de trein.’

Technologie maakt de samenleving complex

Een andere mooie innovatie die Gea en haar team hebben getest is de VraagApp: een online toepassing waar mensen met een beperking alledaagse vragen stellen aan vrijwilligers. De een heeft een vraag, de ander heeft de kennis en tijd.

Zorgen dat zorg beter werkt met inzet van technologie

Oprichter Frank Schalken vertelt: ‘Veel mensen met een beperking vinden de samenleving complexer geworden. Onder andere door de technologie. Vooral alledaagse dingen kunnen lastig zijn, zoals een website bezoeken of reizen met de ov-chipkaart. Extra begeleidingstijd voor dat soort zaken is niet altijd mogelijk en dat leidt tot stress of het vermijden van bepaalde situaties. Met de VraagApp bieden we extra mogelijkheden om anderen in te schakelen.’

Een extra vangnet

Frank noemt de VraagApp zelf ‘een extra vangnet om zelfstandig te blijven’. Het is minder erg om vragen te stellen aan onbekenden dan aan bekenden, denkt hij. ‘Bij bekenden stel je je vraag steeds aan dezelfde personen. Daar kun je je bezwaard over voelen. Bovendien weet je niet of die mensen tijd hebben. Bij de VraagApp weet je zeker: degene die jouw vraag beantwoordt heeft tijd én vindt het leuk om je te helpen. Mensen die vragen via de app beantwoorden hebben overigens geen zorgopleiding nodig. De app bestaat uit 6 categorieën met vooral praktische onderwerpen, zoals het huishouden.

Leer loslaten

Gea: ‘Een mooi voordeel van de Vraagapp is dat deze de hele maatschappij betrekt. Ik denk dat mensen dankzij deze app veel meer contact en binding krijgen met mensen met een beperking.’ Voor begeleiders is het belangrijk dat zij erop vertrouwen dat iemand anders ook kan helpen, zo ziet zij in. ‘In de zorg denken we al gauw: “Ik doe het wel”. Maar nu kan een cliënt zijn vragen ook aan iemand anders stellen. We moeten leren loslaten. En dat geldt niet alleen voor de VraagApp, maar voor de inzet van technologie in het algemeen.’

Probeer technologie samen uit

Aan de ene kant betekent technologie loslaten, aan de andere kant kan het ook een band scheppen. Gea vervolgt: ‘Ik ben opgegroeid in een tijd waarin we nog geen computers hadden. Dan is die nieuwe technologie best spannend en eng. Cliënten hebben dat soms ook. Samen het traject met nieuwe technologie doorlopen geeft veel verbinding. Mijn tip: ga ervaren hoe technologie u en uw cliënten het best kan ondersteunen. Ga er blanco in en probeer het met elkaar uit, dan groeit u er samen in.'

Deel uw ervaring met technologie

Heeft u ook een voorbeeld waarin technologie inclusie van cliënten bevordert en wilt u uw verhaal delen? Mail dan naar Josien van Dijkhuizen.

Vernieuwend programmeren: ambitie Technologie

Het project ‘Inclusieve samenleving met inzet van technologie’ is gestart vanuit de ‘ambitie Technologie’ van het Vernieuwend Programmeren. In die ambitie werken we aan 3 projecten die bijdragen aan goede zorg thuis of die aansluiten bij het VN-verdrag. In 2017 programmeren en werken we meer met het veld.

Meer informatie over inclusie

Meer informatie? Neem contact op met:

JosienCommunicatieadviseur
Josien
van Dijkhuizen
Communicatieadviseur j.vandijkhuizen@vilans.nl 06 29 86 69 82
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl