Sanne van der Weegen

Sanne van der Weegen

Thuiszorgmedewerkers hebben massaal mobiel of tablet van het werk

De meeste zorgverleners (87 procent) in de thuiszorg hebben inmiddels een smartphone of tablet van de werkgever. Dat blijkt uit onderzoek van Zorg voor Beter waarin 1.800 zorgverleners in de langdurige zorg ondervraagd werden.

01-03-2019

Zorgverleners die in de thuiszorg werken, hebben procentueel het meest de beschikking over een smartphone of tablet van de werkgever. In andere sectoren hebben veel minder zorgmedewerkers een mobiel of tablet van de werkgever. Zo heeft 59 procent van de zorgverleners in het verpleeghuis of woonzorgcentrum geen smartphone of tablet van het werk. Bij kleinschalig wonen geldt dit voor 72 procent van de zorgverleners. Het aantal zorgmedewerkers dat een telefoon van het werk heeft, neemt wel toe. In 2015 had 29 procent een smartphone van de werkgever en 21 procent een tablet. Vandaag de dag heeft 42 procent een telefoon van het werk en 34 procent een tablet.

Telefoon en tablet gebruiken bij cliënten

In hoeverre gebruiken zorgverleners deze apparaten ook bij het bezoek aan cliënten? Van de zorgverleners die de beschikking hebben over internet van het werk, gebruikt 92 procent het internet terwijl ze de cliënt bezoeken. Thuiszorgmedewerkers gebruiken hun apparaten het meest voor het opzoeken van informatie (89 procent), administratie (71 procent), het invullen van het ECD (69 procent) en voorlichting van de cliënt (58 procent).

Hóe gebruiken zorgmedewerkers hun werktelefoon?

Sanne van der Weegen, onderzoeker en expert eHealth bij Vilans, is blij dat steeds meer thuiszorgmedewerkers de beschikking hebben over een mobiele telefoon of tablet van het werk. Zo kunnen zij terplekke de gegevens van een cliënt inzien en rapporteren. Toch is dit nog geen garantie voor succes. ‘Bij deze nieuwe digitale hulpmiddelen is het ook belangrijk om te kijken hóe ze gebruikt worden. Gebeurt dit op een manier die zorgverleners écht ondersteunt in hun werk? Een smartphone of tablet moet niet iets zijn dat er alleen maar als iets extra’s bijkomt, vaak moet je ook anders gaan werken.’

Zorgorganisaties, pas het werkproces aan

Van der Weegen ziet nog een aantal knelpunten. ‘Bij zorginstellingen waar het netwerk te traag is, gaan zorgverleners toch nog notities opschrijven om die later weer in te voeren. Ook hebben zorgmedewerkers soms meerdere telefoons: een werktelefoon én een alarmeringstelefoon die voor de dienst speciaal opgehaald moet worden. In deze gevallen zorgt het eigenlijk voor méér werk.’ Ze vindt dan ook dat zorgorganisaties bij deze nieuwe hulpmiddelen ook het werkproces moeten aanpassen, zo voorkom je dat zorgmedewerkers niet extra werk krijgen.

Als het netwerk te traag is, gaan zorgverleners toch nog notities opschrijven om die later weer in te voeren.

Oproep - Hoe helpt technologie u?

Welke technologieën gebruikt uw zorgorganisatie om zorgverleners te ontlasten en het werk leuker en aantrekkelijker te maken? Wij zoeken medewerkers van zorgorganisaties die ervaring hebben met technologische oplossingen, waardoor zij meer tijd over hebben voor de cliënt. Tijdens een 1 uur durend interview brengen we uw kennis en ervaringen in kaart. Wilt u meedoen aan dit interview? Neem contact op met Vilans-onderzoeker Hendrik Buimer: h.buimer@vilans.nl.

Lees meer

Meer informatie? Neem contact op met:

SanneSenior onderzoeker
Sanne
van der Weegen
Senior onderzoeker s.vanderweegen@vilans.nl 06 55 44 03 69
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl