Else Stapersma

Else Stapersma

5 tips om te bewegen met ouderen met dementie

We denken al snel dat ouderen met dementie niet meer kunnen en willen sporten, maar het is de moeite waard dit eens te proberen. Beweging is goed voor mensen met dementie.

27-10-2014

Niet iedereen is in staat om te sporten, maar bewegen is veel meer dan sporten. Wij geven de volgende 5 tips om te bewegen met ouderen met dementie.

5 tips om te bewegen met ouderen met dementie

1. Vraag welke sport de oudere vroeger heeft beoefend

Kijk samen met het sociale netwerk of de oudere deze sport weer kan oppakken

2. Stimuleer ouderen huishoudelijke klusjes te doen

Stofzuigen, afwassen, aardappelen schillen en tuinieren zijn goede bewegingsvormen

3. Stimuleer het sociale netwerk samen met de oudere een rondje te lopen

Leg de familie uit dat bewegen voor ouderen met dementie belangrijk is en dat zij hieraan kunnen bijdragen 

4. Beweeg ook met ouderen die minder mobiel zijn

Fietsen op een duofiets, zwemmen en een ballon overspelen kunnen ook als iemand minder mobiel is

5. Stimuleer ouderen zo lang mogelijk de dagelijkse dingen zelf te doen

Het pakken van een kopje, tandenpoetsen, aankleden, zelfstandig lopen naar het toilet (functionele afstanden) en kauwen zijn ook vormen van beweging

Meer informatie over dementie

Meer informatie? Neem contact op met:

ElseSenior Adviseur
Else
Stapersma
Senior Adviseur e.stapersma@vilans.nl 06 22 81 07 16
Profiel
Persvragen? Neem contact op met afdeling communicatie via 06 460 433 51 of pers@vilans.nl